- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
299

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Tre militära målare: Wetterling, Mörner, Södermark - 5 - 5

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MILITÄRA MÅLARE: WETTERLING. - MÖRNER. - SÖDERMARK 299

sjuklighet, och den 15 okt.
1848 var Olof Södermark ej
mera.

Hans gravvård på Nya
kyrkogården bär inskriften:

"Trogen i tjänst
fosterlandet och äran, i konst
sanningen och naturen, levde han
flärdlös och verksam, aktad
och älskad."

5.

Det som ger ett konstverk
dess bestående värde - har
Julius Lange yttrat - är
slutligen och sist den styrka
och värme och odelade
hängivenhet, varmed
personligheten uppenbarar sig i
detsamma. Talang och
konstnärlig uppfostran äro nödvändiga
betingelser för att kunna
uttala sig; men varken talang
eller uppfostran, var for sig
eller båda i förening, kunna ensamma rädda ett konstverk från glömska och
likgiltighet. Endast det, vari en människas hjärta klappar, måste kritiken låta
stå, antingen det är gammalmodigt eller modernt; den kan göra anmärkningar
om dess låter och maner, den kan rätta på dess stil och dess konstform; men
det måste bevaras och äras; det levande kan ej kastas bort.

Södermarks bästa alster tillhöra de konstverk, vilka överleva smakens
växlingar. Hans förmåga har sina gränser, dilettanten gör sig påmint ej så sällan,
ett porträtt, som genom hållning och uttryck är typiskt för konstnärens bästa
egenskaper, kan på samma gång på ett störande sätt framhålla hans tekniska
brister. Men uppfattningen är hos Södermark konstnärligt nobel och
uttryckssättet är kärleksfullt och enkelt, fritt från varje spår av effektsökeri eller
originalitetsjakt men på samma gång - som hans samtida med rätta påpekade -
"utan tecken till maner eller efterapning".1

Uttrycket är hans bilders starka sida, det skarpt koncentrerade eller milt
idealiserade uttrycket för personligheten, förmågan att framhålla det väsentliga

1 Nyström 1829.

O. J. Södermark. Karl XIV Johan.
Studieteckning. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0311.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free