- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
289

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - XI. Tre militära målare: Wetterling, Mörner, Södermark - 2. Hjalmar Mörner

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

MILITÄRA MÅLARE: WETTERLING. - MÖRNER. - SÖDERMARK 289

gällde, vad Fahlcrantz yttrat, att han går ingen bestämd väg utan "är allt av
naturen och handlar efter en viss genialisk instinkt".

Han var för övrigt inte förgäves greve. I ett brev till Fogelberg 1824
antyder Fahlcrantz, att man hade trott, att Hjalmar Mörner skulle bli
överintendent med tiden.

Hans riktning är en gång för alla given. Han är dilettant och
improvi-satör. Hans skisser ha liv och karaktär men bli lätt enformiga. Smidighet
saknas, tecknaren kringgår
svårigheterna i stället för att
övervinna dem. Han radar upp
sina figurer som det faller
honom in, hans kompositioner
gå på bredden men sällan på
djupet. De 20 etsningarna till
Carnevale di Roma utgöra en
reliefartad panoramabild -
en längd utan djup. När han
framställer en bal, ställer han
såväl de dansande som
åskådarna på ett enda plan, när
han tecknar ett dryckesgille,
låter han bordet med de
pimp-lande gubbarna helst gå
tvärsöver papperet från den ena
kanten till den andra. Av
rummet, där händelsen försiggår,
visar han det minsta möjliga,
ofta ingenting alls. För det
måleriska i sitt motiv har han
föga blick. Han tecknar ett
klädstånd och radar upp de föremål, som finnas där - gitarren och det gamla
familjeporträttet ej glömda - men det är uppenbart, att teckningen ej är gjord
på platsen och ej ens med hjälp av ett skarpt minne, ty även det minst pittoreska
klädstånd torde erbjuda en vida brokigare och mera målerisk samling av gamla
saker, än de som fått plats på denna barnsligt rättframma teckning.

Mörners styrka ligger i figurernas karakteristik, i ansiktsuttrycket, givet
naivt, utan raffinemang och ibland chargerat men ofta uttrycksfullt. Han
framställer t. ex. fyra stockholmska ämbetsmän kring virabordet. Den ena invärtes
leende, fördjupad i sina kort, den andre, en diger goddagspilt, väntar tålmodigt
och räknar på bordet med sina feta fingrar, den tredje är en vaksam herre,
som med käppkryckan framför munnen och med oskyldig uppsyn sneglar i

19. - Nordensvan. I.

Hjalmar Mörner. Självporträtt.
Laverad teckning. Foto i Svenska porträttgalleriet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0301.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free