- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
275

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 8. Fogelbergs moderna statyer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BYSTRÖM - FOGELBERG 275

vara, skyndsamt levererad, de vände sig följaktligen till Ludvig Schwanthaler
i Munchen, och denne habile statyfabrikör åtog sig uppdraget mot 2,000 rdr b: o.

"Vi slogo ett gräsligt larm", skrev Beskow till Fogelberg,1 "helst det vore
en verklig kritik över salig kungens hägn om konsterna att låta göra en staty åt
honom av en främling, då vi äga tre inhemska statybildhuggare." Anckarsvärd,
som nu blivit preses i konstakademien, opponerade sig. Och i Rom och överallt,
där svenska konstnärer voro församlade, överflödade harm och hån.

Utan resultat naturligtvis. Schwanthaler fick på förhand en svensk orden
för sin villighet - "Gud late honom därför göra statyn bättre", skrev Byström.
Han tillade: "Men varför icke Rauch i Berlin, den är dock Tysklands förste
skulptör. Schwanthaler är av ingen artist, jag talat med, estimerad och det med
rätta."

Statyn blev billig und schlecht och står fortfarande på torget i Norrköping.

Då det kort efteråt blev tal om en ryttarstaty i Stockholm, höll sig
Schwanthaler framme med ett anbud till mycket lågt pris. Men konung Oskar hörde
ej på det örat. I samma brev till Fogelberg, där Anckarsvärd framförde dennes
önskan, att Tor och Balder måtte hemsändas i april med en svensk fregatt,
nämnde han, att konungen funderar på att låta Fogelberg, Byström och
Qvarnström tävla om projekt till ryttarstatyn. Saken skulle dock anstå till Fogelbergs
ankomst.2

Nu hade denne nämligen bestämt sig för en tur till hemlandet. 25 år hade
gått, sedan han trampade svensk mark. Resan gick över Paris, där han möttes
med välvilja och stannade i tre veckor, och vidare genom Munchen, Dresden
och Berlin. Tyskland - medgav han - är "en helt ny värld för mig, där jag
överallt finner synvärda saker att bese och mera än jag förmodat". Han lärde
sig uppskatta Kristian Rauch som samtidens främste bildhuggare. I dennes
arbeten fann han mera monumental hållning än hos fransmännen, som
fortfarande först och sist sökte yttre effekt.

Under sin Stockholmsvistelse - skrev han till Södermark i Rom3 -
fick han många nya vänner och blev "väl, ja, alltför väl mottagen även
på högre ort". Någon tävlan om Karl Johans staty sattes ej i fråga. "Häststatyn"
- skriver han - "är nästan avgjord, platsen dock ej bestämd, beror på, var
det nya nationalmuseum blir placerat. Helgeandsholmen är föreslagen, portiker
och salubodar skulle där anläggas. Birger Jarls staty är beställd av
borgerskapet, och Göteborg vill ha Gustav II Adolf, så att, som du ser, har jag väl
fått sysselsättning. Jag äter och dricker, som du kan föreställa dig, här forcerat
(avrivet stycke) och för mycket och till föga fromma för hälsan."

Många år tidigare hade Fogelberg yttrat till göteborgsmagnaten,
kommerserådet Wijk, att staden borde prydas med ett monument över dess grundläggare.
Nu tog han vägen tillbaka till Rom över Göteborg. Där firades han med sub-

1 13 aug. 1844. - 2 Brev 12 nov. 1844. - 3 Stockholm 27 aug. 1845.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free