- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
271

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 6 - 7

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BYSTRÖM - FOGELBERG

271

uti gudaförsamlingen avhöljer sig och låter dem pröva, huruvida naturtingen
hålla sin givna ed att ej skada Balder."

1845 anlände Tor och Balder till Stockholm - det var 27 ål, sedan de
första uppslagen till trilogien väckt uppseende och förhoppningar.

7.

Teckningar och
skisser visa hur de tre
gudarna tagit form i hans
fantasi, hur han sökt
karaktär, uttryck,
rörelse. Utgångspunkten
för trilogien var Oden,
överguden, sittande på
sin tron, Tor och Frej
stående sidofigurer -
de tre figurerna alltså
sinnebilder av Visheten,
Styrkan och Mildheten.1
I en teckning från den
tid, då utförandet av
Oden diskuterades, har
denne fått yvigt skägg
ner till midjan, krona
och en hög hjälm med
plymer på huvudet, ett
väldigt svärd i ena
handen, spjutet i den andra,
krigardräkt under
manteln och till tron ett
högryggat högsäte. Han är ej längre en tronande Zeus, han är en populärt
uppfattad gammal krigarkonung och domare. Utförd i marmor som stående
staty, iklädd sarmatisk hjälm, med skölden på vänstra armen och
halvstövlar av rävskinn, är han den mytiskt historiske konungen snarare än
Valhalls världshärskare. Kappan, som han bar redan på dryckeshornets komposition
och som i de sittande bilderna växt till ett veckrikt draperi, har han fått
behålla - draperiet faller över ryggen ner till marken och ger bilden ökad
fasthet och volym.

Tör har på olika skisser varit framställd än i strid med Midgårdsormen,

1 Se fig. sid. 222-225.

Fogelberg. Tor.
Marmor. Rom 1844. Nationalmuseum.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0283.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free