- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
253

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - X. Byström -- Fogelberg - 1. Byström i Rom och i Stockholm - 2

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

BYSTRÖM - FOGELBERG 253

till en sotarmästare i Vänersborg och blev värdinna i hans hus. Hans gäster
och vänner omtala henne i olika tonart. En och annan antyder, att det är
för att hålla signoran vid gott lynne, som han omger sig och henne med "en
talrik generalstab". Andra undvika casa Byström för att slippa "fjäsa för
donnan".

Södermark har målat hennes porträtt 1835 - "porträtt av ett fruntimmer,
tillhörigt herr Byström", kallas denna målning i en stockholmstidning. Privat
kallar Södermark henne "en pretentiös piga", "Byströms dragonmässiga
mamsell" m. m. i samma stil. Porträttet visar en elegant klädd ung kvinna med
yppiga, mjuka former, ett runt, blont huvud, vekt drömmande uttryck. Byström
kallar henne ännu på gamla dagar "min omsorgsfulla följeslagarinna".

2.

Byström har blivit kallad "en av samtidens fruktsammaste bildhuggare".

Såväl i Rom som i Carrara hade han ateljé för marmorarbeten. Hans
verksamhet blev betydligt fabriksmässig, de många medhjälparna voro ständigt
sysselsatta med reproduktioner av hans arbeten, och på mellanstunder
förfärdigade de vaser, kandelabrar, dekorativa prydnadsalster och annat, som hade
god avsättning.

Då han 1828 avsänt de tre Karlarna - kolossalstatyer, beställda av Karl
Johan 1816 - Linnéstatyn för Uppsala botaniska auditorium och Bellmans
byst, har han - enligt uppgift av Wetterling - på en gång under arbete:
en Venus (stående figur), en nymf som stiger ur badet samt en som stiger
i detsamma (båda stående figurer), en Viktoria, en Hero, en Hebe (stående
figurer), konungens byst (tvenne exemplar). Dessutom ett nytt exemplar av
Juno med Herkulesbarnet. I Stockholm modellerade han nu byster av Tegnér
och Geijer.

Det hade varit ifrågasatt, att Bellmans byst skulle placeras vid
Fiskartorpet. Den fick emellertid sin plats - en utomordentligt väl vald plats - på
södra Djurgården. I stället för det öppna rundtempel, Byström tänkt sig som
bystens miljö, fick den till bakgrund en krets av unga lindar.

Om ett av hans tidigare verk, baron Fredrik Ridderstolpes byst (utställd
1816), hade Hammarsköld yttrat, att Sergel ej frambragt något vackrare -
Byström hade "lyckats påtrycka det individuella idealitetens stämpel". Karl X
Gustavs byst (utställd 1820) fann samma kritiker vara "ett vackert, i fullkomligt
antik anda väl arbetat huvud men alldeles utan den dristige Karl Gustavs
individuella karaktär". En påminnelse om Sergels med ganska frodig skärpa
karakteriserade Karl X: s-byst hade här varit på sin plats.

Byström hade ej sin styrka i psykologisk analys. I sina bästa stunder kunde
han fånga det typiska, hans Tegnér är den inspirerade skalden, Linné är den vise,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0265.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free