- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
248

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IX. Förbindelserna med utlandet återknytas. -- I Paris och Rom, 1820-talet - 5. Rom

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

248 GEORG NORDENSVAN

mästares maner och söka troget återgiva dessas stela former och draperier. Veit
omtalas som "en vän av Cranach och Holbein", Schnorr som "något liberalare
men även en träsnittskarl".

Samtidigt skriver "en resande landsman" i tidningen Heimdal (13 sept,
1828), att tyska skolan i Rom "vill vara så hjärtans naiv och så oskyldig och
söt och enkel och from, att den stundom i sina produkter förefaller en smula
äcklig. Den franska konstens fel åter är "dess effektmakeri och begär att ha
mouvement och liv i allting och i alla ändar".

Två riktningar stå i diametral motsättning till varandra. Skolorna - skriver
Wetterling1 - äro varandra helt olika, och tyskar och fransmän kunna ej
trivas tillsammans med sina arbeten. Detta uppges åtminstone som orsak till,
att man ej får se någon samlad utställning av alla nationers konstnärer. "Det
är en skam, tycker jag, att i konstvärldens huvudstad ej finna en årlig exposition
av allt, vad där göres."

1 Till Boije 30 nov. 1828.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0260.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free