- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
178

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VII. Karl Johanstidens första skede - 1. Tidsläget, akademien, utställningar - 2. Fordran på ideell hållning

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

178 GEORG NORDENSVAN

teckna rent och ädelt och måla efter förmåga. Mera invecklade ämnen kunde en
och annan konstnär hitta på att behandla. Eckstein utställde 1815 "Devkalion
och Pyrrha, vilka efter övergången vattuflod åter befolkade jorden medelst
stenars kastande bakefter sig, enligt Themidis orakels föreskrift", och eleven Isak
Salmson prisbelönades året därefter för "en modellerad basrelief, föreställande
sibyllan, som av Apollo begär så många levnadsår som antalet av de sandkorn,
hon av marken skulle upptaga".

2.

Utställningar hade förekommit varje år - under sommaren 1809 hade till
och med anordnats en extra utställning, närmast avsedd att ge rikets samlade
ständer en inblick i den svenska konstens läge och tillgångar. Men 1812 förgick
utan att någon utställning ägde rum, och då man börjat skolka, så
fortsattes på denna väg. Under de följande åren inställdes utställningarna 1814,
1817 och 1819.

De utställningar, som kommo till stånd, få sitt intresse huvudsakligen genom
de unga krafternas bidrag, framför allt genom skulptörernas. Byström är den
främste bland dem. Bland målarna är Westin det största framtidslöftet och
Fahlcrantz är redan en beundrad mästare. Alexander Hambré ger goda löften på flera
områden, Lauréus likaså, fastän inom en låg konstart.

Ett bidrag till dessa utställningars karakteristik ge de hyllningar till
kronprinsen, som där tagit mer och mindre konstnärliga uttryck. De börja redan
1811, alltså på den första utställningen efter hans ankomst till Sverige. Göthe
har då färdig den första Karl Johan-statyn - kronprinsen framställes talande
till rikets ständer, kolossalstod i gips - Cainberg visar i en stor relief, hur
Sveriges skyddsängel lämnar Svea åt en hjältes beskydd, Westin behandlar i
lavyr ämnet "H. K. H. kronprinsen hälsas av Minerva och de fria konsterna",
och hovmålaren Hultgren skildrar - likaledes i lavyr - huru "Svea, hotad av
mörker och plågoandar, är under H. M. konungens beskydd, sträcker sina armar
till H. K. H. kronprinsen, som omgives av vishetens och tapperhetens emblemer
samt åtföljes av Segern, Äran, Ryktet och Odödligheten". Dessutom utställer
densamme en liten komposition "Fredens genie, körande sina hästar vid en
blomsterrik äng". Några år senare (1816) behandlar samme Hultgren i olja
ämnet Karl Johan besegrar Napoleon enligt Hammarskölds beskrivning
sålunda: "H. K. H. åkande i en med fyra skäckar bespänd vagn körer omkull
Napoleon, vars vagn drages av svarta hästar, med sådan fart, att kransen flyger
honom av huvudet". Målaren - skriver Hammarsköld - låter två segergudinnor
"såsom tvenne löpare kila efter charen - denna körningslek föregår i luften".
Samma år högg Byström i marmor sin Marsstaty med Karl Johans huvud.

1813 hade Sundvall utställt ritning till en triumfport till kronprinsens ära,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0190.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free