- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
167

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - VI. Bondemålning - 3. Per Hörberg

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

förtjänstfulla redan i hållningen, i kompositionen, som var på en gång "rik och
utmärkt redig". Figurernas ställningar visade "naturlig fintlighet, sällan något
urval", överhuvud strävade Hörberg mera till "att frambringa stora effekter
än att göra framställningarna sköna. "Hans sätt att esquissera var ledigt, kvickt
och fullt av effekt", men "den sköna, utvalda formen blev aldrig ett allvarligt
föremål för hans studium". Det koloristiska anslaget var kraftigt och
verkningsfullt, färghållningen i de
tidigare målningarna mörk "med
hastigt avbrytande dagrar", i
de senare förekommo "bredare
ljuspartier" och i de sista
bjärta färger och strävan efter
"en renare kolorit".

Efterföljande skildrare ha
gott kunnat underskriva
Silverstolpes åsikt. E. Wrangel prisar
i Hörbergs kyrkmålningar "den
ädla men ej djupa
uppfattningen, den storslagna
grupperingen, färgernas verkan och
det präktiga perspektivet" men
framhåller, att Hörberg var en
svag figurtecknare, att "endast
de manliga gestalterna lyckas
honom stundom och i synnerhet
gubbfigurerna". Svagast äro
hans kvinno- och barnfigurer,
och "det nakna kunde han
nästan aldrig framställa".

Han arbetade med
impro-visatörens lätthet och det
ensamma snillets dristighet och
frihet från betänkligheter. Han
använde billiga och dåliga färger - med det resultat, att många av hans
dukar under årens lopp blivit ramponerade, några helt ödelagda.

Detta är fallet även med hans dekorativa målningar med klassiskt
mytologiska ämnen, med de heroer och giganter, han målade i orangeriet på
Finspång - "förtjusande" enligt Atterbom - och Aurora jämte solgudens vagn
och hästar, plafond i ett rundtempel sammastädes. Förstörda äro även hans
stora kopior efter Lebrun. I mindre format kopierade han upprepade gånger
de tavlor, han mest beundrade, i Stockholm Rembrandts Claudius Civilis och

Per Hörberg. Jesus och Nikodemus.
Oljemålning 1804. Uppsala universitet.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0179.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free