- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
147

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Konstutställningar och konststomdömen - 4. Bilder ur det samtida livet - Miniatyrer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

KONSTUTSTÄLLNINGAR OCH KONSTOMDÖMEN 147

"fordra en ganska långt hunnen talang och en mycket övad pensel", men man
saknar likväl där "denna skapande tanka, detta bildande, idealiserande snille,
varigenom målarkonsten besläktar sig med poesien. - Däri lärer ej vara
mycket, som prövar eller ens påkallar målarens tankekraft. Han kan aldrig
känna glädjen att lyckas i en försökt kreation, ej förtreten att misslyckas".

Kritiken söker fastslå, att det är nöden ensamt, som driver unga målare
till att tillverka porträtt - "stela avbilder, som utan igenkänneligheten äro utan
värde". Under mera gynnande omständigheter - yttrar Silverstolpe - skulle
en och annan av dessa ungdomar ha kunnat bli "en verkelig konstnär".

Pasch namnes nu som en av dessa* som förspillt sina gåvor - om hans
smak varit bättre, "hans snille fruktsammare", så hade han kunnat bli
historiemålare!1 i ; | j’, Kj

För att räknas som konst bör ett porträtt åtminstone vara "historierat",
d. v. s. personen bör vara framställd i en bestämd situation eller handling.
Där detta är fallet kunna målningarna "intressera genom själva tanken eller
den händelse, de föreställa". Tyvärr finns det misstrogna människor, som häckla
allt, de finna flertalet av dylika porträtt "ömkligen platta" och de utlägga saken
så, att om man avmålar en hedersman görande ingenting, så blir resultatet
rätt och slätt ett porträtt, men om mannen håller en pris snus i nypan, så är
han en historierad hedersman.

Med andra ord, historierad är en militär med dragen sabel och som
bakgrund ett stycke himmel, full av krutrök, eller en man, som håller ett
donationsbrev framför åskådaren. Historier ät är Forsslunds stora porträtt av friherrinnan
Cederhielm, som enligt katalogen för utställningen 1803 framställer henne, då
hon "vid åtankan av dess levnads afton instiftade Lindholms fideikommiss". När
Elias Martin målade Gustav IV Adolf som gosse, i närvaro av sin faders byst
offrande vid ett altare framför vishetsgudinnans staty, så blev detta en i hög
grad historierad komposition. Likaså dess (motstycke med det kuriösa motivet
"Ulla Höpken offerprästinna, kastande i sällskap med dess barn essence och
rökelse för högstsalig Hans Maj: ts fall vid Parolamalm". De båda målningarna
ha varit insatta i spiselskärmar på Boigesund. Till historierade porträtt får man
räkna Kapten Ehrenhoff sörjande vid sin avlidna makas urna (av Krafft d. y.
1801), Hovfröken Sofie Piper ströende blommor på sin avlidna systers urna eller
gravvård i en lund (av Forsslund, utst. 1802) och Greve Stenbock sittande i
en enslig och behaglig lund med en bok i handen betraktande sin faders sarkofag
(av Lafrensen, utst. 1808).

Porträtt i miniatyr äro mycket begärliga, även då de - som Journalen
yttrar - endast äga ett miniatyrvärde. Miniatyren är i själva verket den mest
omhuldade konstarten, den uppbär en tid framåt med heder sina lysande anor,
den avspeglar tidens karaktär och smakens brytning.

1 Journalen 11 april 1811.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0159.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free