- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
146

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - V. Konstutställningar och konststomdömen - 4. Bilder ur det samtida livet - Porträtt

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

146

GEORG NORDENSVAN

välvillig handrörelse, de äro klädda i brokiga, glättiga färger, i dräkter av
måleriskt snitt, i muntra snirklar och böljande linjelek. Efter ett kort
övergångsstadium, då herrarna uppträda i fritt fladdrande lockar, brun eller grön
frack och högröd väst, finna de sig inklämda i en trång svart rock ined klumpigt
stora uppslag och styv krage upp till öronen. Håret är kortklippt och
småleendet har stelnat eller helt försvunnit.

Damerna äro statylika i vita dräkter, som falla i stela vertikala veck.
Ansiktet inramas av svallande lockar ner över skuldrorna - man påminnes om
allongeperuken - bysten får nätt och jämnt rum i det strama klänningslivet,
så mycket som anständigheten tillåter är blottat. Naturen triumferar.

Sergel. Sergel och grosshandlar Schön probera långbyxor i Köpenhamn.
Teckning 1794. Nationalmuseum.

Trots smakrådens låga uppskattande av porträttmåleri äro porträtten på
utställningarna mycket talrika.

Porträttet hade redan av den gamla klassicistiska smakläran under
Ludvig XIV blivit betraktat som en underordnad konstgren. I Tyskland delade såväl
Lessing som nyklassioister och romantiker denna syn på saken. Även de
smakledande franska målarna hade likväl obekymrade av teorierna utfört både
officiella och intima porträtt, som avspeglade tidens och människornas yttre
karaktär, och i England hade porträttkonsten glansfullt hävdat sina stolta
traditioner.

Men även för våra smakråd var porträttet en underklassig konstart, enligt
Silverstolpe "det obetydligaste av alla målningsslag, som befattar sig med
mänskliga figurer". En författare i Wallmarks Journal 1810 medger, att goda porträtt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0158.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free