- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
126

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Arkitekturen under det sengustavianska skedet - 4. Interiörer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

samhällsklassernas miljö bildar den folkliga dekoreringskonsten, som allt
fortfarande visar livlig fantasi, skaparglädje och färgglädje.

Även till kyrkorna i städer och på landsbygden har den klassiska smakens
kyla sträckt sig. Sådana grannlåter, som barocken infört i kyrklig dekoration –
Nikodemus Tessins och Prechts i formen yppiga altaruppsatser och predikstolar
med flygande änglar och lekande putti – voro naturligtvis nu urmodiga.
På landsbygden hade de trängt igenom ända till det avlägsna Norrland, där
folket var stolt över sina kyrkors grannlåt, över altarverk i översvallande form-
rikedom, över predikstolar, som, där de voro riktigt moderna, voro bukiga som
en byrå i ett förnämt hus, någon gång över ett målat tak i kyrkan med en följd
av bibliska skildringar, oftare av en altartavla, ett verk av en lokal målare, som
möjligen i sin ungdom målat på verkstad i Stockholm. Den förädlade smaken
däremot ville nu ha predikstolar, hållna i enkla, raka linjer och med sparsamma
emblem av ett par palmkvistar och lagens tavlor. Och i stället för altartavla
föredrog man här och var i kultiverade orter skulpterad altarprydnad i
arkitektonisk inramning.

illustration placeholder

Salongen på Stjärnsund (Närke). Dekorerad av Sundvall.

Italiensk barockkonst hade givit förebilder, i Stockholm funnos altarreliefer
i slottskapellet – Kristus i Getsemane av Larchevêque – och i Adolf Fredriks
kyrka – Uppståndelsen av Sergel – och Göteborgs domkyrka hade sedan 1754

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0138.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free