- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
125

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - IV. Arkitekturen under det sengustavianska skedet - 3. Herrgårdar: Piper, Bassi, Sundvall - 4. Interiörer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

om man får tro hans kollega Sundvall, kunde i alla händelser även konsten
att hålla sig framme. På salig kungens tid hade han deltagit i att rita profiler
till slottet på Haga, ritade även Ekotemplet i parken och senare drottningens
paviljong därstädes. Bland hans arbeten från denna tid är herrgården
Garpenberg – stor enkel trevåningsbyggnad (1801), Åda – av trä, med
kolonnbalkong mellan två framskjutande flyglar (1803), tillbyggnaden av Säfstaholm
(1804 o. f.), där den äldre byggnaden förlängdes med två lägre flyglar
med höga bågfönster till den nya salongen och det imponerande biblioteket –
samt Taxinge-Näsby i Södermanland med dess något tryckta gårdsfasad i
Desprezstil (1807).

illustration placeholder

Sundvall. Stjärnsund. Foto.


4.

I interiörerna är den gustavianska elegansen på väg att stelna i strama
former. Längesedan förlegad är den rumkonst, som tagit sig uttryck i hertig
Karls lilla sängkammare på Rosersberg, där rokokon fortlever i de avrundade
hörnen och i alkovens nertryckta båglinje eller i salongen på Gunnebo med dess
vita pilastrar och elegant insatta reliefer. Masreliez’ dekorationsstil tillhör redan
gårdagen, Sillens dekorering av rummen på Rosersberg betecknar övergången
till empirestilen.

Kärvt allvar blir tidens lösen. Salen på Stjärnsund har marmorerade väggar
i blekt gult med statyetter i nischer och figurrika friser i relief. Statyetterna
framställa månaderna, relieferna behandla ämnena Livet och döden, Uppfostran,
Vänskap, Giftermål. Men denna skulpturala rumprydnad är målad i grisaille
på väggen. Den rådande smaken för kyla med sig vart den tränger in.

En iögonfallande motsättning till den moderna utsirningen av de högre

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0137.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free