- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
94

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 8. Karl Fredrik von Breda

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

94

GEORG NORDENSVAN

engelska måleriets strävan till
ett rent måleriskt uttryckssätt.
Det franska måleriet, som
härskade i Sverige, var till sin
karaktär övervägande plastiskt.
Porträtt och grupper stå i klar,
jämn, bestämd ateljébelysning,
modellens ansikte är modellerat
i bestämda plan, dager- och
skuggpartier starkt begränsade.
I England sträva målarna efter
must, djup och kraft i den
koloristiska hållningen, färgen
av-sättes gärna i ett spel av toner,
och som bildens miljö föredrar
man ett stycke poetisk natur
framför en salongsinteriör.

Under sina 9 år i London
experimenterar Breda i olika
riktningar. Hans
framställningssätt växlar även med
uppgifternas art. Det porträtt av
Reynolds - knästycke - som han utförde våren 1791 på begäran av den svenska
konstakademien, är hållet i mästarens egen anda, i en mild och mjuk färgharmoni.
Reynolds sitter modell, iförd svart dräkt med doktorskåpan lagd över skuldrorna
- kåpan i matt rött och mörkt gult. Ansiktet är starkt belyst, färgen fet och
saftig, den svarta baretten kastar skugga över panna och ögon, blicken kan ej
infångas, om man ej går nära in på duken.1

Intryck av olika strömningar inom samtida engelskt måleri skönjes i flera
av Bredas verk från denna tid. Det raskt anlagda, ej fullt genomförda porträttej
av en ung skönlockig dam, som, står i en trädgård och förevisar f Or åskådaren
en skål med guldfiskar, synes vara inspirerat av engelska akvarellister. Det är
hållet i ljust blått och vitt, upplagt med bred, flott och fyllig pensel.

Samma år, då Reynoldsbilden tillkom, signerar Breda porträttet av Jean
Dreyer, konsularagent på St. Barthélemy. Liksom den unga damen med
guldfiskarna avtecknar sig den unge köpmannen mot friluft. Han har blonda
svallande lockar, en rikt tilltagen halsrosett och blå frack. Han sitter vid ett öppet
fönster med utsikt över havet, där ett skepp nalkas för fulla segel under hög
himmel med solglitter mellan moln. Här liksom i damen med guldfiskarna talar

[1]

K. Fr. Breda. Konsularagenten Jean Dreyer.
Oljemålning. London 1791.


[1] 1 Reynolds syn var betydligt försvagad på den tid då porträttet målades - då han dog i början av 1792 hade han en tid varit blind.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0106.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free