- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
55

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 2. De kvarlevande konstnärerna i Sverige

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

och flytande pålagd, är ganska fet och mustig, uppfattningen av personerna kan
man närmast kalla redbar.

Pasch tycks ha tagit starkare intryck av Pilo, hade dessutom studerat för
Boucher i Paris. Han för en nervös, spirituell pensel, en del ljusa blågrå toner
i den första uppläggningen ge vissa av hans porträtt en pastellartad karaktär.
Det gäller exempelvis de båda tidiga porträtten i halvfigur av Adolf Fredrik
och Lovisa Ulrika på Gripsholm. Rokokokaraktären är genomgående, teckningen
mjuk och flytande, färgskalan ljus och blond, färgen brett och pastöst pålagd.
Men detta flotta behandlingssätt blir ej representativt för hans senare alster,
som minst av allt utmärka sig för extravagans och som endast ytterst
undantagsvis lägga an på spelande liv och ögonblicklig rörelse.

I regeln placerar han sin modell i skarp sidobelysning, som verksamt
avgränsar dagrar och skuggor. Ansiktena äro plastiskt utformade, konturerna
flytande tecknade med säker hand, behandlingssättet smidigt lämpat efter
uppgiftens art. Hans två stora kungaporträtt i Gula salongen på Gripsholm äro till
sin hållning helt och hållet väggprydnader. Detta gäller även greve Göran
Gyllenstierna i sin riksmarskalksstass - åskådaren kan ej annat än erkänna, att
greven uppträder med minst lika förnäm magnificence som kung Gustav. Men
den i stora summariska drag utförda skissen i pastell till dennes porträtt är
laddad med spelande liv och gnistrar av spiritualitet.1

Pasch blev gammal men följde med sin tid utan självförnekelse eller
omsadlande. Hans modellers utseende växlade med tidens mod, enkelheten i hår-

1 De båda tidiga porträtten av Adolf Fredrik och Lovisa Ulrika finnas på Gripsholm,
n:r 399 och 1,884. Därstädes även de båda stora representationsporträtten av Adolf Fredrik och
Gustav III samt Gustav IV Adolf som ung i kunglig skrud. Göran Gyllenstierna i Uppsala
universitet. Det skisserade Gustav III-porträttet i Konstakademien. Ett senare målat porträtt i
knästycke sammastädes. Även flera kamratporträtt.

N. Lafrensen d. y. Axel v. Fersen.
Miniatyr.

N. Lafrensen d. y. M. Internari,
sachsiskt sändebud i Sverige.
Miniatyr 1794.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0067.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free