- Project Runeberg -  Svensk konst och svenska konstnärer i nittonde århundradet / I. Från Gustav III till Karl XV /
46

(1925-1928) [MARC] Author: Georg Nordensvan
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - III. Omkring sekelskiftet. Den gustavianska konstnärskretsen - 1. Nyklassicism och romantik i utlandet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

Nederländerna, Italien, Tyskland, Spanien. Man utvalde med noggrannhet och
sakkunskap och bortförde rovet med styrkans rätt, gammalt och nytt, antikerna
från Vatikanen, kyrkornas och klostrens altarmålningar, hela gallerier, även
privata samlingar fingo följa med. På Kapitolium uppställde romarna
gipskopior av de antika skulpturerna, stadens museer erbjödo "en förödelsens bild".

Av de rövade skatterna - så mycket som kunnat flyttas bort och så mycket
som hunnit föras till Paris, innan kejsardömet störtades - bildades Musée
Napoleon, ett storartat antikmuseura och en målningssamling utan like i
rikedom på mästerverk.

Men dessa målningar vittnade om konstens ursprung från olika
kulturskeden, raser, länder. De vittnade om att i måleriet fanns annat att söka än det,
som sammanföll med nu rådande teorier.

Winckelmanns lära liksom hela den klassiska riktningen i Rom hade
självklart nog tagit sikte på skulpturen som ledande konstart. I måleriet upprepades
den grekiska skulpturens former. Måleriet blev omåleriskt, färgbehandling och
ljusdunkel, målerisk känsla och fantasi räknades som underordnade bisaker,
huvudsaken var linjen, formernas renhet, proportionernas rytm och harmoni.
Den nya klassicismen införde abstrakt skönhet, fastslagna idealtyper,
opersonlighet i uppfattning och behandling, kall förståndskonst.

David, som en tid framåt varit konsternas diktator i Paris, blev dock i
längden ej enväldig. Hans riktning härskade aldrig ensam. Där funnos även
andra konstnärer, som idkade monumental konst, och jämte det sublima och
heroiska inom måleriet fanns plats för poesi och lyrik. En skarp motsättning
till Davids manliga konst utgjorde Proud’hons kvinnligt känslobetonade
målningar. Proud’hons kompositioner med deras besjälade linjer, smekande färg
och lätta doftande behandling förmedlade rokoko och klassicism. Davids
målår-temperament lät sig i själva verket ej heller bindas alltför hårt av hans egna
teorier. Som porträttmålare var han sträng realist, och sina elever uppmanade
han att avbilda naturen så som de sågo henne ("Copie comane tu vois!").

I den klassiska fornvärldens återuppväckelse hade engelska vetenskapsmän
haft en ärofull andel. Antik smak spreds även i England, liksom antik skulptur
med iver förvärvades i Italien av resande lorder. Även engelska slott och
offentliga byggnader smyckades med klassiska tempelgavlar, England hade redan
långt förut haft sin klassiska period - även något så omodernt som gotik hade
där visat livstecken.

Överhuvud hade England under det gångna århundradet levat sitt eget liv
och kulturellt varit mera givande än mottagande. Kontinenten hade från andra
sidan kanalen fått betydande impulser på olika områden. De franska
samhälls-förbättrarna hade hämtat idéer och uppslag från engelska filosofer och
moralister. I England hade borgerlig dygdpredikande litteratur och konst odlats.
Modern naturkänsla hade därifrån gått över haven - den engelska trädgården

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 23:31:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svekon19/1/0058.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free