Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Gesersagan ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
gesällen, stod till sin arbetsgifvare,
mästaren. Gesällen erhöll af honom kost och logi
och var medlem af hans hushåll. Ännu i 1720 års
skråordning var det gesällen förbjudet att ha
sin kista och nattsäck på annat ställe än hos
sin mästare, och han fick ej tillbringa nätterna
utomhus utan mästarens lof. Såväl öfver gesäller
som lärpojkar egde mästaren husbonderätt. Då
hvarje mästare fick ha endast ett fåtal gesäller,
lärde arbetsgifvare och arbetstagare väl känna
hvarandra under det gemensamma arbetet på
verkstaden, och det kunde dem emellan uppstå
ett personligt förhållande. Till en början
band arbetsaftalet gesällen på helår eller
halfår, men med tiden infördes en kortare
uppsägningstid, vanligen fjorton dagar eller
en vecka. En gesäll fick under den tid han var
i en mästares tjänst åcke mottaga något arbete
utan mästarens tillstånd, ej ens till utförande
på fristunder. Ingen gesäll fick taga tjänst
hos någon, som ej var mästare inom hans skrå,
och lika litet var det naturligtvis tillåtet
för honom att öppna egen verkstad.
Men om den gamla skråorganisationen alltså på
många sätt ganska hårdt band lönarbetarnas
händer, så beredde den dem å andra sidan
möjligheter till sammanslutning. Snart finner
man äfven att, liksom mästarna sluta sig samman
till skrån, så bilda äfven gesällerna föreningar,
som kallas brödraskap. Redan under medeltiden
förekomma i vårt land dylika brödraskap, tydligen
bildade efter utländska mönster. För ett af
dem, det, som bildats af "bältaresvennerna",
d. v. s. sadelmakargesällerna, i Stockholm,
finns t. o. m. en stadga bevarad, hvilken
tillhör tiden före 1457 och är en af de svenska
handtverksämbetenas äldsta urkunder. I denna
stadga framhållas efter allmän medeltida
sed till en början brödraskapets religiösa
uppgifter: det håller ljus brinnande vid ett
helgons altare och låter läsa själamässor
öfver broder, som dör. Brödraskapet fyllde
äfven en sjuk- och begrafningskassas uppgifter,
det understödde sjuka medlemmar och bekostade
medellösas begrafning. Dess stadga innehåller
äfven en del bestämmelser, som fastställa
svennernas förhållande till arbetsgifvaren. Så
t. ex. fastställes arbetstiden, hvilken för
öfrigt är orimligt lång, från kl. 3 på morgonen
till kl. 9 på kvällen. Brödraskapet är ganska
fast organiseradt, bland dess tjänstemän omtalas
ålderman, bisittare, skaffare; till att
fira sommarens inträde utsågs äfven en
majgrefve. Mästarna hade lyckats tilltvinga sig
rätt att öfvervaka brödraskapets sammankomster:
ingen "stämma" fick hållas, utan att två mästare
närvoro; ett liknande stadgande förekommer ännu
i 1720 års skråordning. Genom sina dryckeslag,
för hvilka ganska utförliga bestämmelser gifvas,
fyllde brödraskapet äfven en social uppgift.
Efter reformationen bortföll för brödraskapen den
religiösa uppgiften. De öfriga betonas mer eller
mindre starkt i olika fall. Skomakargesällerna
i Stockholm t. ex. underhöllo ännu under
förra delen af 1800-talet en särskild
"krankkammare" och erlade till dess underhåll,
till medlemmarnas läkarvård och till beredande
af begrafningshjälp en månatlig afgift. Mera
välmående gesällföreningar skaffade sig ett
härbärge, där arbetssökande gesäller i yrket
kunde finna en tillfällig tillflykt och där
sammankomsterna höllos.
Fig. 1. Gesällkäppar. (Nordiska museet.) |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>