- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / 1800-talsutgåvan. 19. Supplement. A - Böttiger /
401-402

(1896) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Arseniter ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

de öfriga nordiska lagarna är samma rätt uttryckligen
tillagd den, som genom kopparstick, stentryck eller
dylik mångfaldigande verksamhet på rättmätigt sätt
mångfaldiggjort ett konstverk beträffande detta
sitt arbete. Med afseende på beställda porträtt och
porträttbyster kan i Norge, Finland och Belgien
reproduktion företagas endast med beställarens
samtycke; i Belgien kan för öfrigt icke ens originalet
utställas utan hans eller hans rättsinnehafvares
medgifvande förr än 20 år efter hans död.

Några formaliteter eller uttryckliga förbehåll
å konstnärens sida för att komma i åtnjutande af
sin reproduktionsrätt fordras i Sverige icke. På
fotografier måste i Danmark, Finland och Tyskland
deras tillkomstår och fotografens namn utsättas. För
åtnjutandet af vanlig skyddstid efter konstnärens
död böra anonyma arbetens konstnärsnamn i Tyskland
och Ungern inregistreras, postuma arbetens i Belgien
och Schweiz. I Österrike måste hvarje konstnär vid
offentliggörandet af sitt arbete förbehålla sig
reproduktionsrätten och inom 2 år hafva begagnat
sig af densamma. I Frankrike skall hvarje genom
tryck framstäldt konstverk i 3 exemplar deponeras
hos myndighet, i annat fall förlorar konstnären
sin talan mot olofligt efterbildande, men
återfår densamma, så snart skyldigheten blifvit
fullgjord, hvilket deremot icke är fallet i
Spanien, Italien, Monaco och Venezuela. I England
tarfvas inregistrering af målningar, teckningar,
fotografier och skulpturarbeten, å de sistnämnda
dessutom af tillkomstår och konstnärsnamn. I Förenta
staterna fordras inregistrering och deponering af
en fotografisk afbildning af målning, teckning,
skulpturarbete och dyl., och af 2 ex. af gravyr,
färgbild etc. Dessa 2 ex. af fotografi, färgbild och
litografi skola dessutom vara afdragna på negativ,
plattor etc., som framstälts inom Förenta staterna.

Reproduktionsrätten kan konstnären, med eller
utan vilkor, öfverlåta på en eller flere, icke
blott för sin lifstid (eller för skyddstiden),
utan i Sverige äfven för en tid af 10 år från sin
död. Formerna för öfverlåtelsen äro i allmänhet
desamma som för cession af andra rättigheter:
i England, Spanien och Förenta staterna fordras
inregistrering för giltighet mot tredje man. Har
ingen sådan öfverlåtelse skett i konstnärens lifstid,
åtnjuta hans lagliga rättsinnehafvare samma rätt för
den nämnda tiden. Denna skyddstid efter konstnärens
död är i Chile 5 år (som kunna ökas med ytterligare
5), på Haiti enkans lifstid, 20 år för barnen, 10 för
andra arfvingar, i England (beträffande målningar,
teckningar och litografier) 7, i Brasilien 10, i Peru
20, i Danmark, Tyskland, Österrike och Schweiz 30
(för fotografier 5 år efter offentliggörandet),
i Norge, Finland, Ryssland, Ungern, Belgien,
Frankrike, Monaco, Portugal, Tunisien och Bolivia
50, i Spanien och Columbia 80, i Mejico, Guatemala
och Venezuela beständig. En del stater räknar utan
afseende på konstnärens lifstid skyddstiden från
konstverkets offentliggörande. Sålunda betraktar
Italien efterbildning i annat konstförfarande som
öfversättning och ger densamma derför enahanda skydd
eller 10 år efter offentliggörandet. Beträffande
andra konstverk är skyddstiden för konstnärens
rättsinnehafvare 40
år, från hvilka likväl afdragas de år, under hvilka
han sjelf åtnjutit skydd. Under derpå följande 40
år är reproduktionsrätten fri mot erläggande till
rättsinnehafvarna af 5 proc. af försäljningspriset
på hvarje mångfaldigadt exemplar (»système du
domaine public payant»). I Grekland är skyddstiden
efter offentliggörandet 15 år, som dock kunna ökas;
i England är den för stick 28 och för skulpturarbeten
14 år, som för konstnären sjelf, hans enka och hans
barn kunna ökas med 14.

För anonyma och postuma (efter konstnärens död
offentliggjorda) arbeten beräknas skyddstiden
något annorlunda. I Tyskland, Österrike och Ungern
räcker den för anonyma arbeten 30 år från deras
offentliggörande. I Belgien, Frankrike, Monaco,
Spanien, Mejico, Columbia, Ecuador och Venezuela
träder förläggaren i konstnärens ställe, så länge
denne icke gifvit sig till känna. Vid postuma arbeten
träder i Frankrike, Spanien, Columbia och Guatemala
rättsinnehafvaren helt och hållet i konstnärens
ställe. I Schweiz, Ryssland, Belgien, Monaco, Bolivia
och Chile åtnjuter utgifvaren skydd en viss tid efter
offentliggörandet, i Tyskland och Ungern en viss tid
efter konstnärens död. De nordiska lagarna innehålla
intet härom.

Öfvergår ett konstverk i annans ego, förlorar
konstnären eller hans rättsinnehafvare icke derigenom
reproduktionsrätten, såvida icke annat uttryckligen
aftalats. Denna svenska rättsregel har sin motsvarighet
i de flesta andra stater; motsatsen gäller endast
i Österrike, Columbia och (enligt praxis) Frankrike
samt i Italien och England vid föryttring af formar,
kopparplattor o. dyl. I England förlorar konstnären
visserligen äfven i öfrigt reproduktionsrätten,
om han icke skriftligen förbehållit sig densamma,
men förvärfvaren af konstverket erhåller den endast
i det fall, att han skriftligen betingat sig den. I
fråga om beställda porträtt och porträttbyster följer
likväl reproduktionsrätten konstverket åt i Tyskland,
Schweiz, Ungern och Ryssland samt enligt praxis äfven
i Belgien, Spanien, Italien och Mejico.

Efterbildning är emellertid i Sverige tillåten af
konstverk, a) som tillhöra staten eller menigheter
(samma stadgande hafva Danmark, Finland och Ryssland),
b) som äro utställda på öppna platser eller anbragta
på byggnaders utsidor (samma frihet återfinnes
i de tre nämnda landen, i Tyskland och Schweiz,
der dock blott i annan konstform, samt i Ungern
och Mejico), c) för handtverkare och fabrikanter,
om konstverket af dem begagnas såsom förebild vid
tillverkning af husgeråd och andra till förbrukning
ämnade varor eller ock till prydnader derå. En analog
bestämmelse träffas i Finland, Ryssland, Österrike och
Mejico samt i Danmark (der konstnären likväl genom
tillkännagifvande kan förbjuda begagnandet under de
första 10 åren).

Oloflig efterbildning straffas i Sverige med
böter; skadestånd skall dessutom lemnas. Formar,
plåtar m. m. liksom alla till försäljning afsedda
exemplar af af bildningen skola tagas i beslag och
med dem så förfaras, att missbruk deraf icke kan
ske. Emellertid kan målseganden få dem till sig
utlemnade mot ersättning för värdet eller afdrag
derför å skadeståndet. Samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:36:55 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfas/0207.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free