- Project Runeberg -  De bildande konsternas historia i kort öfversigt /
55

(1881) [MARC] Author: Christoffer Eichhorn - Tema: Art
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - 12. Den nyare tidens bygnadskonst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

begyntes efter hans planer och af honom. Han vände dervid
tillbaka till den hvälfda centralbygnaden med en mäktigt herskande
kupol. En af de kärnfullaste bland de med honom samtida mästarne
är Baldassare Peruzzi (1481-1536), som uppfört den genom
Raffaeles vägg- och tnkmålningar berömda Villa Farnesina;
och af Baffaele Sanzio sjelf finnes ett ädelt arkitektoniskt
konstverk i Firenze, nämligen Palazzo Pandolfini.

Vid sidan af den romerska skolan bevarade under denna
epok nästan ensamt Yen ezin en bestämdt sjelfständig
konstriktning genom den lysande verksamhet, som utöfvndes af firenzaren
Jaeopo Tatti, kallad Sansovino (1479-1570).
I biblioteksbygnnden vid San Marco framstälde han år 1536 sitt
mästerverk. Befryndad med denna skola, ehuru något yngre, var
den, som blomstrade i Genova och hvars palatsbygnader
synnerligen utmärka sig genom sina ståtliga trappanordningar.

Med den väldiga jätteanden Michelangelo Buonarroti (1475
-1564) – den ojemförlige mästaren uti alla de tre bildande
konsterna – inträdde en vändpunkt i arkitekturens historia.
– Från hans hand hafva i Roma utgått planen till Capitolen,
som är af så pittoresk skönhet, Porta Pia och framför allt
fullbordandet af San Pietrokyrkans kupol, som i sitt inre genom
ett system af kopplade pilastrar, ädel mosnikutsmyckning och det
rikt inströmmande ljuset, till det yttre genom sin med kolonner
smyckade tambur och den oförlikneligt sköna konturen är en
af alla tiders mest upphöjda arkitektoniska skapelser. År 1506
börjades kyrkans nybygnad af Bramante och fortsattes senare af
Raffaele och Peruzzi, men slutligen öfvertog år 1546 den då
72-årige Michelangelo ledningen af bygnaden, hvilken till sist
fullbordades af Bernini från 1629, ehuru denne afvek från
centralanläggningen och upptog formen af ett långsträckt, med jättestort
tunnhvalf täckt långbus. Detta konstverk blef mönstret för den
följande tidens kyrkobygnadsstil och är således af högsta
konsthistoriska vigt.

Såsom andra framstående mästare från denna blomstringstid
kunna vi nämna Giacomo Barozzi, kallad Viguola, Giorgio
Vasari
och Andrea Palladio, hvilka alla arbetade kring midten af
16:e århundradet, de förre i Roma och Fireuze, den siste i
Vicenza och Venezia; deras utmärkte samtiding Galeazzo Alessi
verkade i Genova.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:23:23 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/bildhist/0055.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free