- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
452

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord S - Skabb...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

452 5KR11?’5’LÄmdng.


upprepning), enligt sägen samm»anfattad 3. Sin undervisning meddelade desse
af rabbi Juda den helige omkr. 200 e. lärare dels i sina hem, dels i synago-
Kl., indalad i 6 ordningar med tillsam»- gorna, i teumpelförgårdarna o. s. v. Stun-
man 63 traktatar, hvartill sedermera dom hade de äfvan särskilda undervis-
lades en förklaring, den s. k. Gemara ningslokaler eller skolhus. Läraren satt
(d. ä. fulländning), hvilkan förefinnes på an upphöjd plats, lärjungarne nedan-
dubbel gestalt, dan ena afslutad i Ti- för omkring honom, såsom Paulus ssvid
bermas omkr. 350, dan andra i Sura i Gamalials fötter». Jfr berättelsen om
Babylonian omkr. 55o a. Kl. Allt detta Jesusbarnet i templet, Lu. 2: 46. Un-
tillsamman kallas judarnas Talmud, d. darvisningen lamnades kostnadsfritt;
ä. lära, en vidlyftig litaratursamling, vanligtvis kunde de skriftlärde äfven
hvilken nästan är att betrakta ad>!» den något yrke. Det berättas att den be-
senare judendomens bibel. Om traditio- römde Hillel varit en daglönare. Före
nens ursprung föragifvar Mischna: >Mose hans tid hade de skriftlärde ingen sär-
mottog dan muntliga lagan från Sinai skild titel; man sedan fans det bland
och öfvarlamnade dan till Josna, Josua dem tre olika grader, utmärkta genom
till de äldste, de äldste till profetarna, tre särskilda hedarstitlar, Z?ab, den läg-
och profetarna tmll dan stora synago- »ta, så Rabbi, och Rabban, den högsta.*
gans män.> Titeln Rabban tillkom» endast sju de
Det är dessa »de äldstes stadgar», utmärktaste - en af dem var Gama-
Mat. 15: 2, som i N. T. och isynner- hal -. Hedar visste också alla dessa
het af Jesus brämmnmärkas med nammaet rabbinar att fordra af folket. Da tyckte
menniskobud och inenniskostadgar, Mat. om att kallas Rabbi, fader och mästare,
15: 9; Mar. 7: 7 f.; jfr Kol. a: 8, 22. Mat. 23: 7 f. De gingo gerna i långa
Evangelierna vittna noga om det stora kläder, mottogo halsningar på torgen
inflytande son» på Kristi tid utöfvadas och valde da bästa platserna i synago-
bland folket af dessa traditionen» och gorna och vid gästabuden, Mar. 12:
menniskobudens mästare, da s. k. gram- 38 f.; Ln. 20: 46. Talm»ud inskärper
mateis, skriftlärde, egentl. sådana som att en mams måste akta sin lärare högre
sysselsatte sig med grammata, d. ä. Ii- än sin fader »Om någons fader oclm
teraturen, äfven kallade lagkloke eller lärare förlorat något, så har lärarens
laglärare. De voro folkets både tao- förlust företrädet (d. ä. måste först er-
loger och jurister, Mat. 2: 4; Lo. 20: sättas). Ty hans fader har blott bragt
46. Jamte öfvarsteprasterna och da äld- honom till denna verlden. Men hans
ste utgjorde da det höga Rådet, som lärare, som lär honom vishaten, brin-
dömde i da vigtigaste mål, Mat. 20: gar honom till lifvet i den tillkommande
18; Lu. 22: 2; Ap. 4: 5. De skrift- varlden. Om någon» fader och lärare
lärde funm»os isynnerhet i Jerusalem och bära bördor, så måste han först hjalpa
Judaan, man att det var godt om dam» sin lärare och sedan sin fader. Aro de
äfven i det öfmiga landet synes af Ln. i fångenskap, så måste han först lösköpa
5: 17. Strax före Kristi tid voro de sin lärare och sedan sin fader.» lall-
skriftlärde delade isynnerhet i två olika mänhet tillhörde da skriftlärde fariseer-
rigtuingar eller partier, bemmämda efter nas parti eller utgjorde just detta par-
de två samtidiga rabbinerna Ilillel och tiets kärna och ledare. Daraf frälsa-
Schammai. Hillel dog omkring år mo rans ofta återkommande verop öfver
e. Kl., 120 år gammal. Diffaranserna de skriftlärda och fariseerna. Lu. 1 1:
mellan Hillels och Schammais skolor 42 f.; Mat. 23.
gälde ofta de mast småaktiga spörs- Emellertid vill det synas att äfven
mål i lagtolkningsväg, t. ax. den frå- bland de skriftlärde funnos några som
gan, huruvida det på an helgdag vore gåfvo Jasmms mer eller mindre erkän-
tillåtet att flytta en stege från det ana nanda, Mar. 10: 17; 12: 34; Jh. 3: 1~
dufslagat till det andra, eller allenast jfr Jh. 7: 51; 12: 42. Dessa voro san-
från den ena luckan till dan andra.
Till Hillals skola hörde den berömde * Rab, mästare, Rabbi, min mästare, Rab-
ben, vår mästare. Smith jemför de nu bruk-
lagläraran Gamaliel, byar» lärjunge P –
au- lig» mimlarne: Vördige, Arevördige, Högäre-
lus en gång hade varit, Ap. 5: 34; 22: vördige.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0456.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free