- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
377

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord P - Profeter...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

PROFETER. 377

och fördes i luften från Kebar till Je-
rusalem, 8: 3, e. s. v. Så fattas af
en del berättelserna omin Oseas gifter-
mål med Gomer, Os. s, o. s. v. Och
tydligt är att så måste man förstå be-
rättelsen om den vinbägare som Jere-
mia tog emot af Herren och hvarur
han lät en mängd olika folk dricka, Je.
25: 15 f.
Den »Guds hand» semin grep menni-
skan och gjorde henne till ett verktyg
eller medel för Guds viljas uppenba-
relse, kom stundom äfven öfver sådana
som icke i egentlig mening vore pro-
feter eller hörde till Guds folk; äfven
en feliste, en midjanit, en babylonier
och en romerska kunde sålunda få l)ro-
fetiska drömmar, s M. 20: 6; Do. 7:
13; Da. a; Mat. 27: 19; en folkförförare
kunde tvingas af Jehova att prefetera
och välsigna iställetför att förbanna,
4 M. 22-24; jfr 31: mG, o~h sjelfve
Kaifas måste profetera, Jh. s 5: 51.
Ännu ett par ord om profeternas
yttre uppträdande och framställnings-
sätt. Deras drägt bestod vanligen af en
lång veckrik mantel af groft ludet eller
hårigt tyg, m Kl. 19: I3~ 2 Kl. 2: 8, 13,
äfven kallad säck, Es. 20: 2, samman-
hållen af ett läderbälte, 2 Kl. 5: 8;
Mat. 3~ 4. Så skola ock de två sista
profeterande vittnena uppträda, klädda
säck, Up. 55: 3. Äfven de falske
profeterna vore angelägne att utmärka
sig på detta sätt, Sak. i~: 4. 1 mot-
sats till presterna, hvilka hade sin plats
sig anvisad i helgedomen, uppträdde
profeterne med sina vittnesbörd byar-
helst tillfälle och omständigheter så
kräfde. På offentliga platser, på gator
och torg, i stadsportarna och tempel-
gårdarna höllo de sina predikningar,
Es. 20: 1, 2; Je. 7: 2; 59: I4~ 26: 2;
29: 26 f.; Jon. 3: 4. Då Herren sa
bjöd, trädde de oförskräckt upp i sjelfva
konungapalatsen, förehållande kenun-
garna deras synder och förkunnande
Herrens domar, såsom Samuel inför
Saul, Natan inför David, Ehia inför
Ahab, och Esaia inför Ahas och Hiskia,
Es. 7; 38; 39. 1 Israels rike, der efter
Jerobeams separation ingen ordnad guds-
tjenst och inga lagliga prester funnes,
vore profeterna de ende målsmännen
för Jehovas öfverhöghet. Hos dem sam-
lades man till andaktsöfningar, och till
demn bar man försthingsbröd, 2 Kl. 4:
23, 42. Jfr 2 Kl. 57: 53, 23.
Det hifliga föredraget, hvilket som
m~edan är anmärkt, stundom beledsagades
af symboliska handlingar, höjde sig ofta
till det rytminiska talets mera entusiastiska
form, ja kanske ända till sång, Am. 5:
5; Es. 5: s. 1 de äldre tiderna togs
äfven musiken till hjehp i och för den
profetiska gåfvans uppväckande och öf-
ning. Då Ehisa stod inför Joram och
ville säga honom Herrens ord, lät han
kalla en spelman. »Och då spelmannen
spelade på strängarna, kom Herrens
hand öfver honom», 2 K. 3: 55. Pro-
feterna i Gibeat-Elohim profeterade vid
ljudet af trummor och strängaspel, och
då Saul mötte dem, kom Herrens ande
öfver honom, så att äfven han profe-
terade, s 5. se: 5 f. På detta ställe
synes tillochmed sjelfva profeterandet
just hafva bestått i ett hänryckt sjun-
gande af andliga sånger, hikasom i 1
Kr. 25: s f. de vid gudstjensten an-
stälde sångarne framställas såsom pro-
feterande på sina instrument (eb.).
Ännu en annan betydelse af ordet
profetera står i nära sammanhang här-
med. De hifliga, häftiga åtbörderna som
åtföljde det lifligare talet och sången,
betecknades tvifvelsutan med samma
ord, och så kom det sig, att dylika åt-
börder, äfven då de åtföljde andra själs-
tillstånd af helt annan art än den he-
liga hänförelsens, »»ammalunda beteck-
nades. Så läsa vi att när den ende
anden kom öfver Saul, rasade (egentl.
profeterade) han, bar sig åt som en
vansinnig och kastade sitt spjut efter
David, s 5. iS: 10 f. Samma ord
begagnas ock om de rasande Baals-
presterna, s Kl. sS: 29. Jfr berättel-
sen i 5 5. 19: 20 f. om huru Sauls
sändebud, som skulle hemta David
Rama, vid anblicken af de under Sa-
muels ledning profeterande profetska-
roma grepes af anden och profeterade;
sa sände han två andra beskickningar:
samma resultat. Då gick Saul sjelf till
Rama. Då kom Guds ande äfven öfver
honom; han drog af sig sina kläder
och profeterade inför Samuel. Så ser
minan att ordet profetera, utom den
allmänna betydelsen, s) att tala å Her-
rens vägnar till undervisiming, uppbyg-
gelse och tröst, jfr s Kor. 14: 3 f.,

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0381.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free