From ahrvid@sfbbs.edvina.se Tue May 17 08:29:33 1994 Received: from mail.swip.net (mail.swip.net [192.71.220.11]) by godot.lysator.liu.se (8.6.8.1/8.6.6) with ESMTP id IAA04621 for ; Tue, 17 May 1994 08:29:28 +0200 Received: from c3po.edvina.se by mail.swip.net (8.6.8/2.01) id IAA26347; Tue, 17 May 1994 08:25:28 +0200 Received: from sfbbs.UUCP by c3po.edvina.se (4.1/SMI-4.1) id AA22866; Tue, 17 May 94 07:24:51 MET Received: by sfbbs.edvina.se (1.64/waf) via UUCP; Tue, 17 May 94 07:54:02 -1 for matoh@lysator.liu.se To: virklist@sfbbs.edvina.se Subject: Virkis #47 From: ahrvid@sfbbs.edvina.se (A Engholm) Message-Id: <6Pggmc2w164w@sfbbs.edvina.se> Date: Tue, 17 May 94 07:50:04 GMT Organization: Science Fiction BBS tel +46 (0)8 6424077 Status: RO V V I RRR K K BBB I L AAA GGG AAA N N V V I R R K K B B I L A A G G A A NN N V V I R R K K B B I L A A G A A N N N V V I RRR KK K BBB I L AAAAA G GG AAAAA N NN V V I R R K K B B I L A A G G A A N N V I R R K K B B I L A A G G A A N N V I R R K K BBB I LLLL A A GGG A A N N ------------------------------------------------------------ Virkbilagan #47 - ett litet pratfanzine, fr}n Ahrvid Engholm, Renstiernas Gata 29, 116 31 Stockholm, ahrvid@stacken.kth.se, ahrvid@sfbbs.edvina.se. Copyright (C) Ahrvid Engholm, 1994; fr}ga innan du sprider vidare. Afrikanska och norrl{ndska dialekter {r mycket lika s{ger N'Komo och N'Anders. TROF,THOE&TPOB (94-05-13) ------------------------------------------------------------ BARNPORR PER MODEM var rubriken p} en artikel av Eric Erfors i Expressen den 30 april. Den stod till och med p}ledarsidan. Refererande ett fall fr}n USA d{r en pedofil f|rgripit sig p} en 14- }rig pojke, f|rd|mer Expressen den nya infotekniken i svepande ordalag. "Hittills har endast en person f{llts i domstol f|r att ha spridit digital barnporr," skriver tidningen syftande p} svenska f|rh}llanden. "Databasinnehavaren i Sundsvall fick betala n}gra dagsb|ter. Hans databas l{r vara ig}ng igen." Observera "hittills har endast en". Finns det n}got konkret som tyder p} att det borde vara fler? Har Expressen information om det? Jag som aktivt bes|kt hundratals BBS:er under ett halvt decenniums tid har inte hittat n}gon som tyder p} det. Vilken grund har Expressen f|r att antyda att det finns massor av BBS:er med barnporr i Sverige? Vidare antyder Expressen att BBS:en i Sundsvall {r ig}ng med att sprida barnporr igen, vilket {r helt fel. BBS-innehavaren har mycket riktigt dragit ig}ng sin BBS, men utan barnporr. Det han d|mdes f|r var fem barnporrbilder som anv{ndare skickat in, och han tog inte bort dem. Ins{ndandet av bilderna beh|ver i sig inte tyda p} pedofili (det kan ha varit en provokation), och BBS-innehavaren gjorde sig endast skyldig till en underl}tenhetssynd. Sundsvallsfallet {r definitivt inget st|d f|r en tes om massiv f|rekomst av barnporr p} BBS:er. Expressen h{vdar skriver ocks}: "Den som |nskar kan ringa upp databasen, fylla h}rddisken med bilder och text f|r att sedan skriva ut sin egen porrtidning p} f{rgskrivaren i k|ket." Observera den om{rkliga glidningen. Tidigare i artikel omtalas barnporr, men h{r omtalas bara en "porrtidning". Vanlig porr {r s}vitt jag vet inte f|rbjuden i Sverige. S} den som vill fylla sin h}rddisk med det m|ter varken lagliga eller andra hinder. I barnporrsdebatten st|ter man oavbrutet p} denna glidning mellan barnporr och vanlig porr. F|rst beskrivs barnporr och sedan - utan att man annonserat att man bytt {mne - vanlig porr. Det {r som om barnporrsdebatt|rerna tycker att vanlig porr skall f|rbjudas ocks}, men inte v}gar argumentera f|r det. Sj{lv tycker jag dock att en s}dan debatt r|r ett annat {mne. Och j|sses vilka kostnader det blir f|r den datapedofil som vi kan teoretiskt anta existensen av! Att fylla en h}rddisk |ver telen{tet kan kr{va ett dygns oavbruten uppkoppling. Med 14 400 bps kan man ladda ned ca. 6 MB/timme; tjugofyra timmars ringande blir en del kronor om man ringer rikssamtal. Senare i artikeln spekulerar Expressen i att man skall ringa Thailand f|r detta {ndam}l. Det kostar 20 kronor i minuten. En megabyte fr}n Thailand kostar ca. 200 kronor. Det skall dessutom skrivas ut p} f{rgskrivare (av n}gon anledning placerar Expressen s}dana i k|ket), d{r en enda utskriven sida kostar 5- 20 kronor i f{rgmaterialkostnad - 20 kronor om du skall ha godtagbar utskrift av foton, med sublimineringsskrivare. Utskrift av en elektronisk porrtidning som har 50 sidor foton g}r p} ungef{r 1000 kronor. Det blir definitivt billigare att g} till butiken runt h|rnet och k|pa en porrtidning. Mindre besv{r ocks}. Jag tror helt enkelt inte att den som vill ha porr tar sig allt detta besv{r och dessa h|ga kostnader. Man m}ste bland annat f|rst skaffa dator, modem, skrivare, med mera. Man m}ste l{ra sig hur utrustningen fungerar och anv{nds. Porr via modem {r knappast ett aktuellt alternativ f|r folk i gemen. Den bild Expressen m}lar upp har litet med verkligheten att g|ra. Jag vill dessutom ifr}gas{tta om pedofiler verkligen i st|rsta allm{nhet sysslar med datorer och BBS:er. Fr}n barnporrh{rvan i Norrk|ping, d{r tydligen hittills 37 personer dragits in, finns inte en enda rapport om att ens n}gon av de 37 skulle ha sysslat med digital barnporr. Jag blir less p} alla l|st spekulerande tidningsartiklar om barnporr p} BBS:er. De som skriver vet normalt f|ga om BBS:er. Vi som anv{nder BBS:er f}r g}ng p} g}ng p}peka att problemet, om det ens finns, {r mycket marginellt men vi blir inte trodda. Men de som sj{lva inte anv{nder BBS:er och inte kan {mnet - vet pl|tsligt mer {n vi som borde veta! Barnporrsdebatten {r sv}r nog. Den b|r inte grumlas till {n mer genom l|sliga spekulationer om datapedofili. Jag {r tacksam f|r att riksdagen, som det tycks, inte skall f|rbjuda innehav av barnporr. F|r d} skulle jag f} sl{nga den videokassett jag spelat in med den t{nkv{rda filmen "Hon dansade en sommar". Det var Sveriges Television som nyligen s{nde denna barnporrfilm. Ulla Jacobssons rollfigur s{ger i filmen att hon {r 14,5 }r - lagligt sett ett barn, som i ett avsnitt av filmen deltar i sexuella aktiviteter. Att jag f}r ha videokassetten {r dock {n s} l{nge oomtvistligt, men Sveriges Television har spritt filmen. Jag undrar: skall Sveriges Television }talas f|r spridande av barnporr nu? S\DERMALM [R B[STA stadsdelen i Stockholm. Jag har bott h{r sedan 1985. Dessf|rinnan bodde jag fyra }r i Gr|ndal, som ligger ett stenkast fr}n Honrstull p} S|dermalm. Totalt har jag i snart ett och ett halvt decennium andats, levt och r|rt mig p} S|der. Det {r n}got speciellt med S|dermalm. S|der {r till att b|rja med Stockholms st|rsta stadsdel. H{r bor 90 000 m{nniskor. Om S|der vore en egen stad skulle den vara n{stan lika stor som Uppsala eller halva Malm|. S|der {r ocks} v{ldigt exakt avgr{nsat - det slutar vid broarna, punkt slut - och {r som en liten egen v{rld. Denna v{rld har mycket variation. Vi har den gamla bebyggelsen i Vita Bergen, vid Fj{llgatan, vid Slussen, osv. Och s} har vi det hypermoderna S|dra Stationsomr}det. (Jag kan inte best{mma mig f|r om jag gillar det eller hatar det. Det {r i alla h{ndelser annorlunda.) Vi har stora omr}den med klassiska stadsk{rnekvarter, men ocks} parker och gr|nomr}den (Vita Bergen, Tantolunden, osv). H{r finns tornen och tinnarna v{ster om Slussen. H{r finns det stensatta, n{stan parisiska Mosebacke torg. Vi har ocks} v}r besk{rda del av Det Fula: skatteskrapan kan inte ens med b{sta vilja i v{rlden kallas vacker. Jag har varit mycket i de |vriga delarna av innerstaden, f|rst}s. Kungsholmen {r s{kert bra (Svante Grundberg och Bj|rn Wallde talar mycket om den stadsdelen), men litet anonymt. Gamla Stan {r bara en enda stor turistf{lla. \stermalm {r sterilt; det {r faktiskt sant att det pr{glas av |verklassen. Norrmalm {r bara betong, sedan Klara revs. Vasastan {r nog den del som kommer S|der n{rmast i st{mning och utseende - men det sl}r inte S|der. P} S|der finns faktiskt fortfarande det genuina folklivet, den mycket speciella s|derst{mningen. Man g}r in i sin lokala butik, och folk k{nner igen en, pratar med en, ler. S|der {r Carl Anton, Janne Halldoff, V}rat G{ng, och mycket annat. Varje sommar samlas vi i VIta Bergen och h|r Carl Anton ber{tta om S|der, och n{stan vartenda ord han s{ger {r sant. S|der {r ocks} kultur. H{r bodde Bellman under }tminstone delar av sitt liv (Urv{dersgr{nd). H{r bodde Evert Taube (S|dermalmstorg). H{r bodde Cornelis Vreeswijk och h{r bor Ulf Lundell. H{r har vi Slas (Stig Claesson), Per-Anders Fogelstr|m och Helmer Grundstr|m (Klarabohemen, som tyv{rr dog f|r en del }r sedan). H{r har vi massor av antikvariat; utan att titta i telefonkatalogen kan jag s{kert r{kna upp 20 stycken, och det finns s{kert fler. Science fiction kan man k|pa p} Alvglans, p} Folkungagatan. P} S|dra teatern och G|ta Lejon spelas teater av h|g klass. Jag g}r inte s} ofta p} bio, men det finns biografer vid Mariatorget, Medborgarplatsen och G|tgatan. Hasse&Tage hade Svenska Ords kontor och skrivarstuga i Vita Bergen. Man saknar egentligen inget p} S|der i kulturell bildning. Och s|derslangen {r f|r h{rlig! Det {r fr}n S|der den dialekt kommer som ]ke S|derblom talar i gamla pilsnerfilmer n{r han spelar cykelbud. S|derspr}ket {r fullt av bilder, associationer, humor, ironi. Det vi kallar "stockholmska" {r egentligen s|derspr}k. P} S|der finns ocks} en fj{rdedel av krogarna i hela Stockholm. Enligt statistik jag sett finns det ca. 1000 krogar med utsk{nkningstillst}nd i Stockholms l{n, och 250 (!) av dem ligger p} S|der. S{rskilt t{tt {r det kring Medborgarplatsen. Hannas p} Sk}negatan har blivit en "innekrog". Men jag st}r inte ut med "innekrogar" s} jag g}r hellre till Lilla Paris. Jag har exakt tio steg till Paripetitt fr}n min port. Black Horse runt h|rnet {r ocks} mycket trevligt, inte minst p} grund av draught bitter. Vill man ha det litet lugnare kan man bes|ka G|kboet p} Nytorgsgatan eller Carmen p} Tj{rhovsgatan. Vill man h|ra hesa Bajen- fans skrika kan man bes|ka Kvarnen. P} Bl} D|rren vid S|dermalmstorg s}g jag f|r n}gra veckor sedan Mona Sahlin och G|ran Persson svinga ett par b{gare. (Hade mitt s{llskap inte varit upptagen av att g|ra detsamma skulle jag kanske f}tt h|ra n}gra politiska hemligheter.) Lilla Maria vid Mariatorget {r ocks} trevlig. P} The Bank vid Medborgarplatsen kan man sitta till 5 p} morgonen! I G|tgatsbacken finns ett par krogar som f|rs|ker h{rma engelska pubar. (P} Old Beefeater Inn s{ljer man "Stockholms \hl" - notera stavningen!) H{rom dagen var jag p} en r{tt ny indisk krog p} Katarina Bangata (minns inte namnet, men den ligger n{ra Nacka Skoglund-statyn) d{r man hade utm{rkt, stark men {nd} r{tt billig indisk mat. En typisk k|ttr{tt kostade 60 kr, och d} ingick en sallad f|re med en av de godaste salladsdressingar jag smakat. Och just som vi satt och }t - s} kom en magdans|s in och dansade. Det hettade inte till bara i gommen, om ni f|rst}r. Kommunikationerna {r bra. De gr|na och r|da T-banelinjerna passerar S|der. Fr}n S|dra Station }ker man enkelt till fj{rrf|rorterna. Till Finland }ker man med Viking Line vid Statsg}rdskajen. Det enda som saknas {r T-bana p} |stra S|der, men 48:an och 46:an f|r en till Slussen p} ett par minuter. Bussarna g}r vanligen oftare {n T-banorna, s} man slipper v{nta. P} natten kan man ta 94:an - hela natten. Fr}n Slussen kan man ta Saltsj|banan {nda ut till sk{rg}rden. G}r man s} {r man i Gamla Stan p} 7-8 minuter. Sp}rvagnar finns inte (men har funnits - gamla 4:an gick utanf|r mitt f|nster!) men n{r snabbsp}rv{gen kommer s} skall den starta vid Slussen. Det {r den som skall g} f|rbi Globen, [lvsj|, Alvik osv. P} S|der finns allt. Det {r den b{sta stadsdelen av alla. I hela v{rlden. VANCES CADWAL CHRONICLES har jag just avslutat. Den best}r av best}r av Araminta Station, Ecce and Old Earth och Throy. Jack Vance {r alltid l{sv{rd, med mycket s{regen b}de person- och milj|skildring, med en m{rklig l}ngsam men {nd} oerh|rt fascinerande stilistik. Jag har l{st Vance sedan 1976 (d} han var hedersg{st p} en sf-kongress i Stockholm - och tyv{rr inte visade sig vara lika magisk som person som man skulle kunna tro av hans b|cker) och de flesta av hans verk {r synnerligen rekommendabla. Cadwal-b|ckerna handlar om planeten Cadwal som har s} egenartad och m{rklig natur att den f|rklarats som skyddad av ett Naturskyddss{llskap. F|r att |vervaka att naturen d{r bibeh}lls uppf|rdes en |vervakningsstation, d{r ett strikt klan-samh{lle vuxit fram tusen }r senare. F|r att utf|ra enklare arbeten tog man in ett folk som kallas "yips" som till}tits att bost{tta sig p} en liten | utanf|r en av kontinenterna. En viss politisk fraktion p} planeten tycker att dessa "yips" f|rtrycks och skall befria dem. Medan |vervakningsstationens ansvariga forts{tter att strikt h}lla sig till stadgarna (Charter) f|r planetens hantering som uppr{ttades f|r ett }rtusende sedan. B|ckerna handlar i princip om maktkampen mellan de olika fraktionerna p} Cadwal, och s{rskilt om en Glawen, en interplanet{r polis som bor p} planeten. D} och d} intr{ffar n}got mord, som en del i maktkampen, som Glawen naturligtvis m}ste utreda. Och under utredningarna reser han ofta till andra planeter - och s} f}r Vance m|jlighet att beskriva dem och deras kulturer ocks}. (Med detta har jag egentligen inte avsl|jat handlingen. Det {r snarare ramen f|r handlingen.) Vance styrka {r som alltid just att skildra fr{mmande milj|er och kulturer. Han g|r det p} ett b}de adjektivt- och substantivsjukt s{tt, vilket egentligen {r tv{rtemot alla regler om hur god stilistik skall se ut. Men Vance tappar aldrig kontrollen, och trots att han skriver tungt s} blir man v{ldigt fascinerad av skildringarna. N{r en huvudperson kommer till en ny stad s} kan han {gna sidor }t att skildra staden, och man l{ser vartenda ord - och |nskar sig mer. N}gra av Vance specialtrick: han anv{nder ovanliga ord ({ven en del engelsktalande erk{nner att de l{ser Vance med en ordbok i andra handen), han hittar p} helt fr{mmande ord (som sedan f|rklaras i en fotnot - osannolika fotnotsskildringar {r hans adelsm{rke), han uppm{rksammar detaljer, f{rger, kl{dedr{kter (inte en person kommer in i handlingen utan att kl{derna kommenteras), matvanor, byggnadsstil, vegetationen,djurlivet... Att skriva s} h{r g|r f|rst}s handlingen l}ngsam, men Vance skriver s} bra att man inte bryr sig om det. Ett annat trick som h}ller l{saren kvar {r hans intrikata dialoger. Personer i en Vance-bok kan sitta och konspirera mot varandra, och inf|r varandra, under de mest h|gtidliga former under avgivande av v|rdsamma artighetsfraser. (Konspirationer av olika slag {r f | ofta en del av handlingen.) Mina favoritdialoger i Cadwal-b|ckerna {r dock dem d{r "yips" {r inblandade. Man garvar h|gt. "Yips" framst{lls som lata idioter, som alltid tar en p} ordet, men som {nd} {r tillr{ckligt baksluga f|r att snabbt kunna v{nda n}got man s{ger emot en. (Det h{r med "yips" {r dock en sak som g|r mig litet bet{nksam. [r "yips" symboler f|r Amerikas svarta, och {r Vance rasist? Vance verkar vara t{mligen konservativ, och i s} fall {r denna tanke inte om|jlig eller smickrande. Bara l{saren {r uppm{rksam p} det h{r problemet, finns det dock inget som i |vrigt hindrar en att l{sa Cadwal-b|ckerna.) Vance {r en av de mest egensinniga, skrivskickliga och l{sv{rda f|rfattarna inom sf-genren. The Cadwal Chronicles liknar m}nga av hans andra b|cker som utspelar sig i Gaean Reach, och l{r inte g|ra n}gon Vance-fan besviken. Tre h|rnstenar i varje sann sf-fans bokhylla. LoCs SKALL DET bli. F|rst ett sent (till "kattnumret", #41): PC J\RGENSEN /p.c.jorgensen@easteur-orient.uio.no/ Hei, trivelig } f} vite at ogs} du er ett "kattemenneske" (det er ganske mange av oss i fandom, ser det ut til). Selv er jeg ogs} glad i katter, men har ikke mulighet til } ha selv. Dessverre m}tte min mors to katter avlives f|r p}ske. Men de hadde ikke hatt det s} helt godt den siste tiden. Av norske sf-forfattere er Tor ]ge Bringsv{rd, \yvind Myhre og Ingar Knudtsen store "cat fans". Ingar Knudtsen har t.o.m. skrevet en roman fra "katteperspektiv". Det er ogs} betryggende } se at jeg ikke er den eneste som kan bli sittende over et strategispill p} datamaskinen i mange timer. Jeg har selv stor sans for Civilization og V for Victory. Apropos (?) pasifisme og "vapenv{grande", s} finner jeg det tankevekkende at det er mye mer krevende } spille Civilization "fredelig" og f} en h|y poengsum for en velutviklet, h|yteknologisk sivilisasjon, enn det er } f} en tilsvarende prosent for } spille "a la Mongoul". V for Victory synes jeg ogs} er spennende, selv om jeg ikke spiller det like "seri|st" som endel av mine "wargamers"-venner i norsk fandom gj|r det. Jeg synes det er bra at man slipper en god del av det manuelle arbeidet i forhold til } spille vanlige boardgames. P} den annen side er motoren visstnok ikke p} langt n{r en s} god angrepsspiller som en menneskelig ekspert. Men noe annet var vel ikke } vente. RED: Jag ber{ttade kanske att Engholmfamiljens katt sprang bort, dagen innan min mor skulle f} tillbaka honom. Och kom tillr{tta igen! Simon var l|s i Vitabergsparken i en vecka. Jag satte upp lappar och letade. Totalt fyra personer ringde, och en hade sett v}r katt, som varit f|rst}ndig nog att stanna i Vita Bergen. Slutet gott, allting gott. N{sta LoC {r till SFF-numret (#45). Jag hade v{ntat fler kommentarer kring det, men de flesta {r v{l s} tr|tta p} allt tjat. JOHAN ANGLEMARK /anglemark.j@applelink.apple.com/ "Betr{ffande Bellis har du vissa po{nger. Jag blev ganska f|rbannad n{r jag l{ste Bellis fanzine. H{r har han en kille med ett sj{lvf|rtroende under den absoluta nollpunkten, vars totalt arroganta och egofixerade beteende fullkomligen skriker efter hj{lp, och vad g|r han? Jo, g}r ut f|r att skjuta den stackaren i sank, bara f|r att han {r personligen f|ror{ttad. Bellis {r inte direkt en stor psykolog. Holger fick ett f{rdigt protokoll att skriva in p} dator och publicera. Att f|rfalska det h{r {r inget sk{mt, eftersom syftet inte var sk{mtsamt. I och med att Holger f|rs|ker g|ra SFF till redskap f|r sina l|gner och fejder {r det inte l{ngre godmodigt fanniskt trams, utan ett olustigt f|rs|k att f|ra m{nniskor bakom ljuset. Ahrvid, jag satt med i Fantastika-kommitten. Vi fick inget bidrag fr}n SAAM, d{remot fick vi ett |verskott som gick i andra riktningen. Grundl|st rykte. Absolut. /ang}ende att SAAM:s protokoll b|r offentligg|ras/ Jag ansluter mig helt till Martin Andreassons linje. Inga direkta oegentligheter har beg}tts, men det {r olyckligt att protokollen {r hemliga f|r fandom. Stiftelsen {r ju f|r fan till f|r fandom!! Usel demokrati. Att hemligh}lla protokollen som ett f|rs|k att undvika stridigheter {r of|rsvarbart. Det {r som att bek{mpa nazism genom att gasa ihj{l alla som f|respr}kar den. (Inga paralleller i |vrigt, naturligtvis!) Tre krav /b, c och d; se Virkis 45/ som jag helhj{rtat st|der, dock med reservation f|r hur b) ska genomf|ras. Det kan bli en br}kig och om|jlig procedur att avg|ra vilka som {r r|stber{ttigade. Alla fringefans som var p} sin f|rsta ConFuse/ ConScience/Fantastika f|rra m}naden och som bara har Hans Perssons/Ahrvid Engholms/Anders Bellis version av vad som har h{nt i fandom? Alla John-Henris gafierade kompisar fr}n 60-talet? Alla dina hacker-kompisar? Alla mina tolkien- v{nner? N}ja, det f}r l|sas p} n}got s{tt. Jo, och f|r mig {r det en anledning till att jag b|rjar ifr}gas{tta om jag alls vill befatta mig med fandom. Ditt eviga, l}ngsinta, en|gda fejdande, Holger Eliasson psykiska kollaps, Anders Svenssons br{ckliga verklighetsuppfattning och hotande psykiska kris, Anders Bellis ton}rsm{ssiga aggressivitet och sj{lvupptagenhet... Det k{nns liksom inget roligt l{ngre. Jag skulle aldrig i livet rekommendera n}gon jag tyckte om att befatta sig med den sj{lvdestruktiva hop som kallas svensk fandom. Och jag tror n{stan att jag menar det p} fullt allvar. -- Johan PS. Ahrvid, kan du inte f|rs|ka att vara mindre ensidig, att l}ta t ex Lars-Olov komma till tals i Virkis. Du sprider en massa uppgifter till en massa m{nniskor som bara f}r din version, och bygger p} s} s{tt upp en v{ldigt skev bild f|r en massa m}nniskor. God etisk sed borde vara att {ven l}ta dina meningsmotst}ndare f} ge sin version, utan din eviga oupph|rliga kanonad som dundrar p} mot alvarfonden }r efter }r." RED. Jag tackar f|r kommentarerna. Jag skall f|rs|ka fatta mig kort (jag har skrivit l{ngre i brev till dig). Vad g{ller Eliasson och SFF- protokollen menar jag att sk|ts s} sl{pph{nt vad g{ller formalia att det knappast g}r att veta vad som h{nt. Betr{ffande Fantastika: kan du vara s{ker p} att conen inte fick bidrag, och i s} fall hur? Concomen h|ll vad jag vet inget m|te efter}t (och om man gjorde det, var du med?) och det {r i efterhand bidrag betalas ut. LOS f}r g{rna komma till tals i Virkis; problemet {r att han ofta skriver minsta m|jliga, vilket inte {r s{rskilt belysande. Jag menar f | inte heller att jag skrivit en "version" av vad som h{nder i SAAM. F|r det mesta jag skrivit har st|d. (LOS bekr{ftar t ex att JHH, Bellis m fl f}tt l}n och subventioner; f} delar nog hans n}got naiva f|rhoppning om att de kommer att betalas tillbaka.) Vad g{ller situationen i fandom i allm{nhet f}r jag nog anledning att }terkomma. ------------------------------------------------------------------- And now for something completely different ------------------------------------------------------------------- Avs: Nya Epicentrat/Engholm Renstiernas Gata 29 116 31 Stockholm ahrvid@stacken.kth.se ahrvid@sfbbs.edvina.se _Tel: +46 08-6424077 _24h/day V.32/32"_ _ _ (_' _ , _ _ _ _ l_ , _ l_, _ _ l_) l_)(_' ._)(_ l(-'l )(_(-' l l(_ l l(_)l ) l_) l_)._) ahrvid@sfbbs.edvina.se Author: A Engholm, Date:17-May-94