From ahrvid@sfbbs.edvina.se Tue May 3 05:20:44 1994 Received: from mail.swip.net (mail.swip.net [192.71.220.11]) by godot.lysator.liu.se (8.6.8.1/8.6.6) with ESMTP id FAA18073 for ; Tue, 3 May 1994 05:20:39 +0200 Received: from c3po.edvina.se by mail.swip.net (8.6.8/2.01) id FAA17690; Tue, 3 May 1994 05:16:51 +0200 Received: from sfbbs.UUCP by c3po.edvina.se (4.1/SMI-4.1) id AA13172; Tue, 3 May 94 04:16:19 MET Received: by sfbbs.edvina.se (1.64/waf) via UUCP; Tue, 03 May 94 04:41:50 -1 for matoh@lysator.liu.se To: virklist@sfbbs.edvina.se Subject: Virkis #45 From: ahrvid@sfbbs.edvina.se (A Engholm) Message-Id: Date: Tue, 03 May 94 04:37:49 GMT Organization: Science Fiction BBS tel +46 (0)8 6424077 Status: R Content-Length: 24211 V V I RRR K K BBB I L AAA GGG AAA N N V V I R R K K B B I L A A G G A A NN N V V I R R K K B B I L A A G A A N N N V V I RRR KK K BBB I L AAAAA G GG AAAAA N NN V V I R R K K B B I L A A G G A A N N V I R R K K B B I L A A G G A A N N V I R R K K BBB I LLLL A A GGG A A N N --------------------------------------------------------------- Virkbilagan #45 - ett litet pratfanzine, fr}n Ahrvid Engholm, Renstiernas Gata 29, 116 31 Stockholm, ahrvid@stacken.kth.se, ahrvid@sfbbs.edvina.se. Copyright (C) Ahrvid Engholm, 1994; fr}ga innan du sprider vidare. Det finns fjorton meter stubintr}d i blomkrukan. TROF,THOE&TPOB (94-04-24) --------------------------------------------------------------- STOCKHOLMSFANDOMS FORTSATTA S\NDERFALL ser vi i senaste SFF. I den med sex bidrag ovanligt tjocka s{ndningen upptas fyra bidrag av fejder. Det femte bidraget {r en Alvarr|stsedel, som p} ett indirekt s{tt inte {r okontroversiell (och Bo Stenfors' zine, det sj{tte bidraget, {r inte heller helt okontroversiell). Nu har iofs Stockholmsfandom aldrig varit n}got under av harmoni. Om fansen inte br}kat om unioner och straffhyra p} projektorer s} har det varit br}k mellan Sture H{llstr|m och Sam J Lundwall, mellan Sam J Lundwall och John-Henri Holmberg, eller internt i SFSF. Den senaste v}gen av s|nderfall b|rjade med Kaj Harju ca. 1986 och gick |ver SEFF och ytterligare en fejd. Jag t{nker inte kasta mig in i den senare, men det {r en r|rig historia som b|rjade med en penningskuld vilken sedan urartade i en l}ng rad anklageler, angrepp, motanklagelser och motangrepp. Det {r en ganska intrikat historia, egentligen, och f|r den som {r intresserad {r det inte sv}rt att hitta referat, referenser till och och bitar av h{ndelsef|rloppet i godtyckligt fanzines av de inblandade. Mina egna intressen r|r de saker som emanerat fr}n SEFF- skandalen, vilka {ven ber|r Alvarfonden. [ven kring dessa h{ndelser {r det inte sv}rt f|r den intresserade att hitta referat, referenser etc. Br}ken tenderar naturligtvis att minska intresset f|r sf-fandom, b}de i Stockholm och i |vriga landet. Stockholm {r huvudstad i mer {n en bem{rkelse, och fans i resten av landet ser upp till respektive ser ned p} vad vi g|r h{r. Detta nummer av Virkis skall ge n}gra kommentarer till senaste SFF-s{ndningen. (SFF, Sveriges Fanzine F|rening, {r en klubb som varannan m}nad samlar ihop en bunt sf-fanzines fr}n medlemmarna och skickar ut dem i klump (dvs fanzinen). /Ber om urs{kt f|r f|reg}ende n}got m{rkligt konstruerade mening. Men skribenten kom upplinkande p} Virkbilagans redaktion med ytterligare sju formuleringsalternativ som var {nnu s{mre. Vad g|r man? -red./ Jag kanske drar ut detta nummer av Virkis och skickar ut det i n{sta SFF? Virkis har varit med i SFF f|rr. S[NDNINGENS MEST AMBITI\SA fanzine har en komplicerad titel. Det {r Holger Eliassons och Anders Svenssons "Fl{sk och f|rflugna tankar - en samtidsskildring"; fanzinetitlar {r ofta alldeles f|r r|riga enligt min mening. Till inneh}ll och layout {r det faktiskt ett av de mest ambiti|sa man sett p} m}ngen dag. Eliassons kapacitet k{nner vi till sedan f|rr, och Svensson bef{ster sin st{llning som en av de ledande nya utgivarna. (S} jag f|rl}ter honom ett par passusar ur Cosmica-rapporten. Denna con - om {n ordet "con" l}ter litet malplacerat - {r den enda svenska sf-con jag varit p} d{r det h{nde s} litet att det ENDA roliga var att st} i baren och studera |letiketter. Arrang|r: Mikael J{gerbrand. Ni f|rst}r s{kert.) Intervjun med Hans Bruggener tyckte jag var v{ldigt skojig. Eliasson har en del bidrag i sin stream of consciousness-stil. Det fanns en novell, ett par dikter och en lustifikation om hur man {r ball i dessa MTV-tider. Men det intressanta i denna genomg}ng {r Tryffelsvinets (pseud f|r Eliasson) |ppna brev till Anders Bellis. Det {r ett frontalangrepp fr}n en av de inblandade i fejderna, p} en av de andra inblandade. Det fanns en tid d} Bellis skulle bli glad |ver s}dant, och s{ga "Holger g|r ETT TORPEDANFALL! Gosh Wow!". S} {r det knappast l{ngre. Stockholmsfandom har pearlharbourat varandra s} ofta att torpederna verkar vara p} upph{llningen. Eliasson g}r igenom sina kr}ngliga f|rbindelser med sitt torpedm}l och st{ller ett antal krav innan han "h}ller k{ften om |vers{ttningarna eller andra saker". De konkreta delarna av kraven r|r en rad saker i SAAM (strax mer om SAAM). De {r h|gst retoriska krav, dvs chansen att anfallsm}let skall f|lja dem {r minimala. F|r mig {r de mest intressanta kraven p} att Bellis skall betala tillbaka sina skulder till SAAM och sluta manipulera Alvaromr|stningarna. Eliasson beg{r "/Sluta med/ blockr|stningar, utse spr{ngkandidater osv, som du nu gjort mer {n fem olika g}nger, eller s} fort jag blivit nominerad. Jag minns mycket v{l hur det gick till n{r exempelvis Ylva Sp}ngberg eller Marcel Quarfood fick sina pris, den senare med endast tv} r|sters |vervikt. Sluta ocks} att systematiskt underk{nna r|ster och nomineringar som tillfallit mig, eller att fuska och dribbla med alltsammans p} andra s{tt". Det {r ord och inga visor. Det {r ocks} ett sk{l till varf|r Alvarpriset tappat s} mycket st|d. Jag VET att Eliasson har r{tt. Hur kan jag vara s} s{ker p} det? Jo, jag har ocks} suttit i Alvarstyrelsen och sett Bellis g|ra eller f|rs|ka g|ra samma sak. I SEFF f|rs|kte han g|ra samma sak. Bellis ser priser och liknande bara som brickor i interna maktspel, d{r egna skall gynnas och fiender missgynnas. Det {r ett sk{l till varf|r han skall bort fr}n SAAM:s styrelse (andra b|r g{rna bort ocks}). Rent konkret fungerar r|stmanipulationerna p} flera s{tt. Att underk{nna r|ster {r en metod. Bellis {r s} tr}ngsynt att han inte tror att det finns andra fans {n dem han k{nner, och k{nner han inte en som r|star p} en fiende s} {r denne inte fan och hans r|st skall ogiltigf|rklaras (n}got som naturligtvis {r ot{nkbart om den r|stande st|djer en kompis till Bellis). Att g} runt och samla r|ster bland kompisar {r naturligtvis ett klassiskt drag. (Rent principiellt b|r inte en arrang|r av en omr|stning aktivt f|rorda r|stning p} den den ena eller andra. Det f|rskjuter "omr|stningen" dramatiskt. Svenska valarbetare f}r inte samtidigt vara kampanjarbetare f|r n}got parti. Det finns sk{l f|r det.) Det allvarligaste {r dock att SAAM:s styrelse alltid till}ter omr|stning i sittande session. Det betyder i praktiken att styrelsen och inte r|starna beslutar om Alvarpriset. En normal omr|stning kan f} in, s{g, 15 eller 20 r|ster. X har f}tt fem och Y har f}tt sju f|re sammanr{kningen. Under sammanr{kningen avger s} Bellis och hans kompisar i styrelsen sina r|ster, och eftersom styrelsen best}r av ca. 10 personer inser vem som helst att en marginal p} tv} inte r{cker. Det skulle inte ens r{cka med en marginal p} fem eller tio (underk{nn bara n}gra r|ster p} fienden). Det h{r har de flesta svenska fans begripit. D{rf|r r|star s} f} till Alvarpriset. Det {r ju meningsl|st. Det h{r {r ett sk{l till varf|r SAAM:s protokoll m}ste vara offentliga. Om de f|rts enligt god sed skall s}dana h{r manipulationer framg}, f|r envar med litet personk{nnedom. (Har protokollen inte f|rts enligt god sed kan man ifr}gas{tta dem p} andra grunder.) Bra, Eliasson - p} dem bara! K|r h}rt med SAAM. JAGAREN BELLIS LIGGER i hamnbass{ngen med k|len upp. Torpederna har tr{ffat. S}som sm} luftbubblor fr}n det s|nderslitna skrovet pyser d} Bellis' zine Back 3 upp. Den som undrat |ver varf|r Anders Bellis {r den svensk fan som gjort mer {n n}gon annan f|r att f} svensk fandom att bli impopul{r, har h{r svaret. Zinet {r sedvanligt bombastiskt, sj{lvupptaget - och som framg}r av introduktionen fullt med luft. Sk{md luft, rent av: skribenten f|rs|ker avr{tta Eliassons medredakt|r Anders Svensson. Jag har inte tr{ffat Svensson s} d{r oerh|rt mycket, men det {r en av de f} nya svenska fans som trots allt v}gat att aktivera sig i fandom. N}gra av hans fanzines har f|refallit lovande. Svenssons "brott" {r att han v}gat att vara sig sj{lv, v}gat att ifr}gas{tta saker Bellis gjort, och v}gat f|ra fram udda diskussions{mnen p} de pubm|ten en av Stockholmsfandoms fraktioner h}ller. Exempel p} Bellis' bombastiska stil: "Det som slog den samlade fanskaran med h{pnad var att karlen /Svensson/ faktiskt menade allvar." "...sj{lv plockade jag med den h{r bisarre men som det f|ref|ll i grund och botten sympatiske neofanen /Svensson/ till tv} av Stockholms popul{raste etablissemang", "Anders Svensson b|rjade, efter n}gra korta och som v{ntat imbecilla kommentarer..." Osv. Osv. Osv. Man blir bara tr|tt. Bellis {r som en skiva som hakat upp sig. Han skrev p} exakt samma s{tt i V[ 1979 som han g|r nu 15 }r senare. Det {r bara m}len f|r attackerna i de ofantligt sj{lvupptagna epistlarna som v{xlat med }ren. Det {r inte bara dammet som f}r en att storkna. I Back 3 hotar han Svensson med stryk ({ven om han litet halvhj{rtat tar tillbaks det senare: /Svensson {r/ "inte v{rd att skrapa knogarna f|r") och man k{nner sig f|rflyttad till ett mopedg{ng med 15-}ringar utanf|r Konsum-butiken. F|ljande Bellis-passus {r komisk: "[r man s} totalt sj{lvupptagen att man ser f|rtj{nster enbart i det man sj{lv skriver och inga alls i det andra presterar, {r inte det skrivna ordet utan bara sig sj{lv man {lskar." Det s{ger Bellis till Svensson - men det {r ju kul, f|r den initierade ser att formuleringarna {r vad psykologerna kallar "spegling". Bellis skriver om sig sj{lv, utan att vara medveten om det. Jag kan inte p} rak arm komma p} n}gon svensk fan som utvecklats s} oerh|rt litet som Bellis under snart 20 }rs aktivitet, b}de som person och skribent. Personsidan k{nner alla till. Bellis utg|r ensam det st|rsta hindret f|r Stockholmsfandom att utvecklas. [ven vad g{ller skribentbiten {r han zombielik i sin tr|ghet och sj{lvupptagenhet. Han skryter om "undertecknad, som arbetat professionellt i f|rlagsbranschen i tolv }r". Fr}n 1982 till 1987 arbetade han som s{ttare, vilket i och f|r sig {r "professionellt" och "inom f|rlagsbranschen". D{refter har han |versatt slask- b{sts{ljare, som Dean R Koontz, }t sin kompis John-Henri Holmberg nere i Sk}ne. N}got att yvas |ver {r det knappast. JHH skulle ge |vers{ttaruppdrag }t sin blomkruka, bara kompisskapet med den tusensk|nan var tillr{ckligt djupt rotat. P} Confuse 93 utn{mnde B|rje Crona denne Koontz till "embarmligt d}lig stilist; han kan ha meningar som str{cker sig |ver en halv sida". Jag tror Koontz av det sk{let kan passa Bellis - b{gge f|refaller vara samma andas barn, s} att s{ga. Crona har sj{lv varit utsatt f|r Bellis. Redan som s{ttare sysslade denne n{mligen med att {ndra i texterna f|r att f} in interna s k sk{mt. Cronas f|rsta roman, V{rld i fara, sattes olyckligtvis av Bellis. Crona som {r en ordnad familjefar (hans dotter {r som m}nga vet den k{nde sk}despelerskan G|rel Crona) tyckte inte det var s} roligt att f} ett oskyldigt, sk{mtsamt kraftuttryck i romanen {ndrat till "helvetes f|rbannade fittbastarder". Hans mor reagerade tydligen kraftigt p} denna vulg{ritet. F|rlaget LFP publicerade aldrig n}gon r{ttelse eller urs{kt. Crona fick sj{lv annonsera i SvD, d{r han tog avst}nd fr}n tilltaget. Bellis har } andra sidan, enligt egen utsago, ramat in annonsen fr}n SvD och stolt satt den p} v{ggen. Att som s{ttare f|rst|ra en bok {r en bedrift som han skryter |ver. Passusen om "fittbastarder" berodde p} att det var "inne" bland Bellis kompisar - s{ttaren ville ha n}got att skryta med inf|r sitt mopedg{ng av beundrare. Det var inte den enda {ndringen. Subtila sk{mt av Crona bulldozrades h{nsynsl|st. Inte heller var det den enda boken. I en roman av Fritz Leiber (jag tror Bellis satte den) inf|rdes ett helt replikskifte med en figur kallad "Midge", som inte fanns i originalet - {ven det ett internt s k sk{mt att skryta med. I en roman av Andre Norton f|rekom n}got liknande. I en foliobok om mytologi, som LFP producerade, satte Bellis inte bara boken, utan ocks} sig sj{lv d{ri. I indexet st}r "Bellis, Anders" som om han vore n}got mytologiskt monster. Det kanske han {r vid n{rmare eftertanke. Men s} stod inte i originaltexten. Ingen torde ha orkat g} igenom allt som Bellis f|rd{rvat som s{ttare eller |vers{ttare eller |versittare. Men ett n{rmare studium kommer s{kert att uppdaga ett j{ttelikt tr{sk fullt av grodor. Jag {r inte ett dugg imponerad av Bellis' |vers{ttarkarri{r. B|cker som dem av Koontz skrivs av idioter, f|rl{ggs av idioter, k|ps av idioter, och |vers{tts av... "WAR" [R PASSANDE titel p} Robert Browns SFF-bidrag. Jag skall ta upp det helt kort, och sedan g} in p} SFF- Bulletin. Brown anklagar Eliasson f|r att ha f|rvanskat protokollet fr}n SFF:s senaste }rsm|te. Det som finns att s{ga om SFF:s }rsm|ten {r att de {r otroligt f|rvirrade aff{rer, som knappast kan s{gas uppfylla god f|reningspraxis. Under }rsm|tet den 5 februari valde man t ex "plutokrat", "politruck", "ideologisk |verrrock", "etnisk ambassad|r" och diskuterade fallsk{rmsavtal f|r en styrelseledamot. SFF:s }rsm|ten har }r fr}n }r fortg}tt i samma r|riga stil; antagligen {r det meningen att protokollen skall vara roliga att l{sa. Jag har varit p} n}gra f} SFF-}rsm|ten, och de {r fester d{r folk druckit och pratat skit. Mycket |l, mycket skit. D} SFF senast skulle revidera sina egna stadgar, hade inte de ansvariga en aning om vilka de riktiga stadgarna var. Mot denna bakgrund f|refaller ingen formalia som r|r SFF:s }rsm|ten vara att ta p} allvar. Hur skall man kunna utskilja detaljer n{r glas|gonen {r skitiga och repiga? I SFF-Bulletin {r det mest noterbara ett brev fr}n Bellis och ett fr}n Lars-Olov Strandberg. B{gge r|r SAAM. Den f|rres f|rm}ga att h}lla sig till sanningen {r s} dokumenterat d}lig (SEFF m m) att jag finner hans brev helt ointressant att bem|ta. Lars-Olov Strandberg har ett handikapp. Det {r att d{r ryggraden skulle sitta finns n}got slag av gummiarrangemang. Jag gillar Strandberg. Han har bara n}gon en enda g}ng kvittrat "Det d{r var v{l {nd} on|digt" till mig. Den som k{nner honom vet att det d{r {r hans absolut starkaste, mest f|r|dande kraftuttryck. Och d{ri ligger problemet. Strandberg skall alltid f|rs|ka g|ra sig till lags med alla, och d} f|rsvinner ryggraden. Tar han st{llning i n}gon fr}ga beror det alltid p} en kameleont-process f{rgad av den omedelbara omgivningen. Eftersom alla SAAM-kritiker rensats bort fr}n SAAM:s styrelse finns ingen SAAM-kritik i hans n{romr}de. F{rgen p} kameleonten med gummirygg {r f|ruts{gbar. Vad jag mest f{ster mig vid i hans brev {r f|ljande passus: /Om SAAM:s lokal/ "Vid tilltr{det fick vi betala en |verl}telseavgift, goodwill, p} 30 000 till den f|rra hyresg{sten. Detta var en fullt rimlig avgift. Fantasia HB har varit en av underhyresg{sterna och skulle betala 20% av hela lokalhyran. N{r Fantasia HB uppl|stes, |vertog Anders Bellis och Maths Claesson ansvaret f|r Fantasias skuld till SAAM och forts{tter som hyresg{ster i Fantasias st{lle. Jag r{knar med att hela skulden s} sm}ningom blir betald." I det avsnittet saknas mycket! DET N[MNS INTE att de 30 000 kronorna var till LFP. LFP:s {gare och medarbetare satt i SAAM:s styrelse. 30 000 kronor m} vara "rimligt", men det {r v{l inte rimligt att g|ra aff{rer med sig sj{lva? [r det dessutom rimligt att g|ra aff{rer med just LFP, vid tillf{llet i fr}ga bel{grat av fordrings{gare? Jag kan som ett exempel, som r|r envar i fandom, n{mna att LFP har innest}ende abonnemangsavgifter f} sf-b|cker och tidskrift. LFP {r skyldig m}nga, m}nga enskilda fans belopp p} en halv tusenlapp var. Gjorde SAAM n}gonting f|r att beloppet fr}n aff{ren med LFP gick till att ers{tta svensk fandoms fordringar? Gjorde man n}got f|r dig, n{r man hade chansen? Svar nej. SAAM kan naturligtvis g|ra aff{rer med vem som helst, men mot den bakgrunden syns dessa aff{rer som t{mligen ol{mpliga. Och inte nog med det: Det n{mns inte hur Fantasia "uppl|stes". Jag har uppgift om konkurs. SAAM:s fordringar r|r personer i LFP och Fantasia, som inte betalat till SAAM eller andra. Och trots det hoppas Strandberg "att hela skulden s} sm}ningom blir betald". Jag tvivlar att n}gon {r lika optimistisk som han {r. LFP:s John-Henri Holmberg fick ett "l}n" p} 60 000 kronor ur SAAM. Citationstecknen f|ranledda av att JHH inte betalat tillbaka det. Varf|r i all v{rlden fick en styrelseledamot f|rst en betalning p} 30 000 kr och sedan ett l}n p} 60 000 kr? Med r{ntor torde SAAM har subventionerat LFP med en bra bit |ver 100 000 kronor, EFTER det att f|rlaget slutade utge b|cker. Det g}r inte att f|rsvara handlandet med att bidragen p} n}got s{tt fr{mjat sf. LFP har inte utgivit n}gon sf sedan }rsskiftet 1987/88, och bidragen har s}lunda inte fr{mjat sf ett iota. Men det {r inte nog med det. Ett bolag tillh|rigt Bellis och Claesson (och d{refter dessa som privatpersoner) har under }ratal dagligen anv{nts SAAM:s lokaler som sitt kontor. F|r detta har de bokf|rts f|r 20 procent av hyran... SAAM betalar all hyra f|r detta kontor, som drivs av privatpersoner i SAAM:s styrelse. Personerna har bokf|rts f|r en hyresskuld, men har s}vitt jag vet inte betalat ett |re {n. Hyresskulden var h|sten 1993 ca. 50 000 kronor. Bellis har inte l{ngre r}d med telefon i sin bostad. [r det n}gon som tror att hyresskulden kommer att betalas? Icke sade Nicke. Jag vill dessutom ifr}gas{tta om de dagliga och |verl{gset st|rsta utnyttjarna av en lokal bara skall betala en femtedel av den? Det f|refaller orimligt, och enbart en konsekvens av att dessa parasiter samtidigt sitter i SAAM:s styrelse. SAAM har utbetalat n}gonstans omkring 150 000 kronor (kan vara mer med r{ntor) TILL EGNA STYRELSELEDAM\TER. Och allt Strandberg g|r {r att snabbt hoppa f|rbi detta, och dr|mma om att "hela skulden s} sm}ningom blir betald". SAAM:s kapital {r 300-400 000 kronor (beroende av v{rdet p} aktieplaceringar), s} det {r allts} en betydande del som f|rsvunnit ned i styrelseledam|ternas fickor. Ytterligare en sak: enligt en uppgift jag har fick Fantastika 92, trots att kongressen gick med vinst, ett bidrag p} 5 000 kronor. Kongressarrang|rerna och SAAM:s styrelse {r till st|rre delen samma personer. Strandberg f|rnekar att bidraget betalats ut. Jag har staka sk{l att tro p} uppgifterna. Kanske bokf|rdes transaktionen som n}got annat, t ex som bidrag till n}gon del av eller aktivitet r|rande kongressen. Det intressanta {r dock att s} l{nge styrelseprotokollen forts{tter att vara hemliga, s} kan dessa uppgifter inte kontrolleras. Jag h}ller fast vid uppgiften. Den {r helt trov{rdig mot bakgrund av att SAAM som vi ser redan tidigare subventionerat styrelseledam|ters aktiviteter med l}ngt, l}ngt mer pengar. Om man sl{nger ut 150 000 kr p} LFP-anknutna styrelseledam|ter, varf|r skulle man pl|tsligt tveka inf|r en skitsumma p} 5 000 kronor? Skall du motbevisa mig, Lars-Olov, s} fram med protokollen! Conscience fick 3 000 kronor, efter ans|kan p} 5 000 kronor fr}n kongressordf|randen J|rgen St{dje p} ett f|rslag som vann allm{nt gillande under kongressens efterfest. Jag s}g det mest som ett provskott. Provskottet bommande inte helt, f|r bidraget skars ned med motiveringen att Conscience "delvis var en kongress f|r datorfans". (En attityd som {r lika beg}vad som att p}st} att Fantastika delvis {r en kongress f|r offset-fans, med st|d av att offset var ett verktyg under kongressen. Conscience hade temat "datorer och science fiction", vilket mot bakgrund av cyberpunk-v}gen {r ett naturligt och genre-tillh|rigt tema. N{stan alla programpunkter var sf-anknytna. Jerry Pournelle talade t ex om framtiden med datorer - vilket definitionsm{ssigt {r sf. Datorn {r helt enkelt ett verktyg vars roll diskuterades ur ett framtidspersketiv. Det minst genretillh|riga inslaget var n{r v}ra baltiska v{nner visade videofilm fr}n de svarta baskrarnas massaker i Vilnius, men det inslaget var ber{ttigat av andra sk{l. Vem tror att bidraget skurits ned om exakt samma kongress arrangerats av av SAAM- personer?) SAAM:S PROTOKOLL M]STE offentligg|ras. H{r {r tio sk{l: 1) Alla m}ste kunna granska hur omr|stningarna till Alvarpriset g}r till. 2) Protokollen var offentliga f|rut; det finns inga godtagbara sk{l att {ndra detta. De blev hemliga i samband med SEFF-skandalen och det missade arvet fr}n Hugo Appeltofft. Denis Lindbohm fick t ex protokollen. Offentlighetsprincipen {r f|r |vrigt central f|r svensk f|rvaltningspraxis. 3) Vi m}ste kunna granska turerna kring n{r Hugo Appeltofft gjorde SAAM arvl|st. Han hade till SAAM:s missr{kning strukit stiftelsen fr}n sitt testamente och d} blev protokollen hemliga. Ett sk{l kan vara det anm{rkningsv{rda agerandet fr}n SAAM i samband med detta. Man skulle bl a st{mma d|dsboet! (Hugo, d{r du sitter i din himmel: du gjorde r{tt!) 4) Vi m}ste kunna granska de enorma utbetalningarna till John- Henri Holmberg. 5) Vi m}ste kunna granska de n{stan lika stora hyressubventionerna till andra styrelseledam|ters privata bolag. 6) Vi m}ste kunna granska |vriga uppgifter om SAAM:s bidrag (t ex till Fantastika). 7) Vi m}ste kunna granska alla enskilda styrelseledam|ters agerande. 8) Vi m}ste kunna granska hur SAAM:s pengar investeras och fonderas. 9) Vi m}ste kunna granska hur fanzinebiblioteket hanteras. Enligt uppgift har stora delar av den skadats allvarligt p} grund av en avloppsl{cka. 10) SAAM:s skall enligt sina stadgar fr{mja svensk sf-fandom, och m}ste d{rf|r agera |ppet inf|r samma fandom. D{rtill kr{vs andra reformer. H{r {r fem: a) Bellis, Holmberg och Claesson skall bort ur styrelsen. De har handskats nog v}rdsl|st med SAAM:s pengar. Deras inst{llning till hur fandomomr|stningar skall g} till, som r|jdes av SEFF- skandalen, {r en fara f|r Alvarpriset. b) Stadgarna skall {ndras. Styrelsen skall v{ljas direkt av fandom. Styrelseval kan ske p} r|stsedeln f|r Alvarpriset. c) R|stning p} Alvarpriset under styrelsem|ten skall f|rbjudas. d) En offentlighetsprincip skall skrivas in i stadgarna. Protokollen skall givetvis f|ras under god sed, med alla relevanta detaljer. e) Till sist tycker jag att man allvarligt skall |verv{ga att flytta SAAM:s s{te fr}n Stockholm till Sk}ne. Alvar Appeltofft v{xte upp i s|dra Sverige, Halland, och bodde under en stor del av sitt liv i Sk}ne. Stockholmarna har visat sig kroniskt inkapabla stt driva stiftelsen med den vandel som skulle kr{vas. Stiftelsen b|r sk|tas av folk som Denis Lindbohm, Bertil A G Schalen och Seppo Laine, och andra som {r obefl{ckade av det senaste decenniets fejder. N}gon Stockholmare b|r sitta i styrelsen, men han f}r i s} fall resa ned till sammantr{dena. F\R VISSA L[SARE av Virkbilagan {r detta nr obegripligt. Science fiction-fandom m}ste framst} som ett g{ng vettvilliga 13-}ringar. Full av interna strider, demokratisk manipulation, penningf|rsnillning, bombastiska fanzineutgivare, litter{rt sabotage, f|renings}rsm|ten som lekstugor, intriger, sj{lvupptagenhet, livstragedier, sm}skurenhet, brist p} verklighetsf|rankring, med mycket mera. Till en viss del {r detta ocks} sant. Det {r d{rf|r det {r s} viktigt att motarbeta s}dana tendenser och f|rh}llanden. Det finns bra sidor med fandom ocks}. M}nga sf-fans {r betydligt |ppnare {n folk i gemen. Vissa {r ocks} mycket mer kreativa och fantasirika. Jag gillar den interna mytbildningen, den lilla verkligheten i den stora. M}nga fans {r villiga till h{pnadsv{ckande stora ideella insatser. Jag gillar bara inte att vissa pesoner i fandom, som g}tt vilse i livet och inte har n}gon annanstans att ta v{gen, f|rs|ker ta ut det p} oss |vriga. ----------------------------------------------------------------- When the fan hits the shit ----------------------------------------------------------------- Avs: Nya Epicentrat/Engholm Renstiernas Gata 29 116 31 Stockholm ahrvid@stacken.kth.se ahrvid@sfbbs.edvina.se _Tel: +46 08-6424077 _24h/day V.32/32"_ _ _ (_' _ , _ _ _ _ l_ , _ l_, _ _ l_) l_)(_' ._)(_ l(-'l )(_(-' l l(_ l l(_)l ) l_) l_)._) ahrvid@sfbbs.edvina.se Author: A Engholm, Date:03-May-94