From ahrvid@sfbbs.edvina.se Thu Jan 20 23:58:57 1994 Received: from mail.swip.net (mail.swip.net [192.71.220.11]) by godot.lysator.liu.se (8.6.5/8.6.5) with ESMTP id XAA19933 for ; Thu, 20 Jan 1994 23:58:51 +0100 Received: from c3po.edvina.se by mail.swip.net (8.6.4/2.01) id XAA18967; Thu, 20 Jan 1994 23:58:17 +0100 Received: from sfbbs.UUCP by c3po.edvina.se (4.1/SMI-4.1) id AA27022; Thu, 20 Jan 94 23:58:33 +0100 Received: by sfbbs.edvina.se (1.64/waf) via UUCP; Thu, 20 Jan 94 06:12:02 GMT for matoh@lysator.liu.se To: virklist@sfbbs.edvina.se Subject: Virkbilagan 34 From: ahrvid@sfbbs.edvina.se (A Engholm) Message-Id: Date: Thu, 20 Jan 94 06:09:35 GMT Organization: Science Fiction BBS tel +46 (0)8 6424077 Status: R Content-Length: 10128 V V I RRR K K BBB I L AAA GGG AAA N N V V I R R K K B B I L A A G G A A NN N V V I R R K K B B I L A A G A A N N N V V I RRR KK K BBB I L AAAAA G GG AAAAA N NN V V I R R K K B B I L A A G G A A N N V I R R K K B B I L A A G G A A N N V I R R K K BBB I LLLL A A GGG A A N N -------------------------------------------------------------------------- Virkbilagan #34 - en liten bonusbilaga till Virkis 34, fr}n Ahrvid Engholm, Renstiernas G 29, 116 31 Stockholm, ahrvid@sfbbs.edvina.se. TROF,THOE&TPOB (94-01-20) -------------------------------------------------------------------------- "ATT SKRIVA EN roman", heter en bok av Dianne Doubtfire. Eftersom jag lyckades f|rsena SKAPA ytterligare ett par dagar g|r jag h{r en ny Virkis, som bonusinslag i SKAPA. E-mottagare f}r Virkis 33 och 34 n{stan samtidigt. Jag t{nkte recensera boken. "Att skriva en roman" utgavs av Spektra 1980. Boken finns att k|pa p} rea f|r 60:- p} Bokskotten, Regeringsgatan i Stockholm. G} dit och k|p den! Den {r litet kort, men v{l v{rd pengarna! P} de 137 sidorna upptas en del av blanksidor mellan kapitel och hela 12 sidor av f|rfattarnas ramavtal. Dianne Doubtfire {r en engelsk romanf|rfattarinna som uppenbarligen vet mer {n de flesta om f|rfattandets hantverk. Boken {r mycket v{lgenomt{nkt. Jag skall inte s} mycket recensera, som ta upp de b{sta av hennes tips under hennes kapitelrubriker: UTG]NGSPUNKT: Du kan skriva i 1 person singular, 3 person plural, 3 person ur endast en persons synvinkel, eller som allseende ber{ttare. Du m}ste best{mma vilka som skall "avsl|ja vad de verkligen t{nker och vilka som endast till}ts att s{ga vad de t{nker. PLANERING: Anteckna dina personers }lder, utseende, uppv{xt, }sikter, temprament m m - {ven om det mesta inte anv{nds. D} l{r du k{nna dina huvudpersoner. MILJ\: Skaffa en detaljerad bild av dina milj|er. G|r research. [ven h{r g{ller att du b|r veta mycket mer om milj|n {n du skriver. "Det {r f|r |vrigt ett mycket gott grepp att l}ta historien sluta d{r /i den milj|/ den b|rjade" PERSONTECKNING: "En f|rfattares viktigaste m}l {r att f} l{saren intresserad av vad som h{nder med romangestalterna. /.../ Utm{rkande f|r en figur 'gjord av papp' {r att han f|rblir densamme genom hela boken." Ett tips {r att |va sig genom att skildra bekanta. "L}t dina personer avsl|ja sig s} sm}ningom, alldeles som v}ra medm{nniskor g|r." DIALOG: Ingen person b|r yttra mer {n n}got dussin ord i taget, s}vida det inte absolut beh|vs pga tillf{llets karakt{r. "L}t inte folk tala i vakuum. Best{m var de befinner sig och vad de g|r medan de samtalar. /.../ Kom ih}g att m}nga yttranden {r avsedda att d|lja sanningen, snarare {n att avsl|ja den." DET F\RSTA KAPITLET: B|rja med en konfliktsituation, strax f|re en stor scen. "Best{m bilket huvudproblem osm m|ter X, det problem som f|ljer honom genom hela boken och som i sista hapitlet n}r klimax av n}got slag - till det b{ttre eller s{mre." HANDLING: "Intrigen v{xer fram ur personskildring och konflikt. /.../ F|rs|k att f|rs{tta dina gestalter i en sp{nnande situation fr}n vilken de g}r vidare in i en ny och {nnu mer sp{nnande situation! /.../ Nyb|rjare g|r ofta felet att de skildrar n}got som redan h{nt eller l}ter ber{ttelsen skymta fram i ett samtal eller i n}gons minne, n{r den borde presenteras i en direkt ber{ttelse. /.../Om man b|rjar t{nka 'Vad skall jag f} dem att g|ra nu?' {r man p} farlig mark. Den riktiga fr}gan {r ist{llet: Vad G\R de nu?" KONSTRUKTION: "Romanens form kan liknas vid ett tr{d. Ber{ttelsens ryggrad {r stammen som n}r sin h|jd i de |versta grenarna. Sidogrenarna {r andrahandsber{ttelser och formen f|rlorar sin balans om en av dem v{xer ut och blir f|r t{t. /.../ Alfred Hitchcock ahr en g}ng sagt: Ett dramatiskt verk liknar livet p} jorden med de tr}kiga bitarna utel{mnade. /.../Urval {r ett ord du st{ndigt skall ha i minnet." En fara {r att lufta egna }sikter och predika. Kriser och lugna perioder skall balanseras. En roman f}r inte sacka av mot slutet. Bjud l{saren p} "en rad h{ndelser som han aldrig hade kunnat dr|mma om, men som i sammanhanget {r rimliga och |vertygande. /.../ D|den blir mer tragisk om det {r en innerligt {lskad person som d|r, gl{dje blir mer intensiv efter f|rtvivlan, f|rr{deri mer fruktansv{rt efter fullkomlig tillit. /.../ S} h{r b|rjade en novis ett nytt stycke mitt i ett kapitel: Tio }r senare emigrerade han till Amerika. /.../Huvudpersonens viktigaste drag b|r avsl|jas s} fort de upptr{der p} scenen. /.../ En annan ung f|rfattare hade med avsikt undanh}llit l{saren den v{rdefulla upplysningen att hj{ltinnan var blind, fast de |vriga i boken m}ste ha vetat det hela tiden. /.../ T{nk tillbaka p} den inledadne fr}gan: Vad {r det jag f|rs|ker s{ga?" STIL: Arbeta bort klicheer, grammatiska fel, upprepningar, otymliga meningar. "Mitt r}d {r att skiva direkt, utan k{nna sig h{mmad av regler, och sedan g} tillbaka f|r att beslutsamt och skoningsl|st stryka. /.../ Uteslut allt som du {r tveksam om. /Angus Wilson har skrivit:/ 'All sk|nlitteratur {r f|r mig ett slags trollspel och bedr{geri, ett lurendrejeri som f|rs|ker f} m{nniskorna att tro att n}got {r sant som inte {r det.' N{r f|rfattaren tr{nger sig p} f|rsvinner f|rtrollningen. Jag tycker att det {r en mycket bra bok. Jag refererade ovan m}nga av tipsen (direkta citat framg}r med citationstecken) och jag tror att de flesta h}ller med om att de {r bra. De g{ller sj{lvfallet ocks} science fiction, och de flesta tipsen g}r lika bra att anv{nda f|r noveller osm f|r romaner. SJ[LV SKRIVER JAG p} en bok om skrivande. Jag har bara kommit till ca. 30 000 tecken, och projektet har legat nere i flera }r. Jag beh|ver egentligen en medf|rfattare, eftersom jag sj{lv inte {r n}gon skriv-auktoritet (fast jag har ju sysslat en hel del med {mnet). Sf-f|rfattaren Sten Andersson var en tid intresserad av att bli medf|rfattare till boken, men jag h|rde aldrig av honom sedan jag skickat mitt utkast. (Det kanske inte var s} bra?) Min egen erfarenhet om de vanligaste nyb|rjarfelen (f|rutom rena grammatiska fel) {r a) ber{ttarperspektiv och b) intrig. Vad g{ller a) {r det s} att man skall VISA VAD SOM SKER och inte s{ga det som ber{ttare eller }terber{tta det. Man skall inte skriva "Kalle {r olycklig. Nu tar han livet av sig". B{ttre {r: "T}rarna forsar nedf|r Kalles kinder. Helena har l{mnat honom. Han har inte sovit p} tv} n{tter. D} och d} stapplar han iv{g efter en ny flaska whisky, men den gyllene v{tskan k{nns fadd och ger ingen tr|st. Bredvid det omkullv{lta nattduksbordet f}r Kalle syn p} en full f|rpackning s|mntabletter..." F|ljande {r ocks} fel: "- Jag h|rde att Kalle var olycklig, sade Pelle. - Ja, sade Gunnar. Han tog visst livet av sig. - T{nka sig...med s|mnmedel." Lika fel {r: "Innan det h{r skeendet var Kalle olycklig och tog livet av sig." [r Kalle oviktig b|r han inte alls n{mnas. [r han viktig f|r skeendet b|r man visa i ber{ttarform vad han gjort! Vad g{ller b) {r det s} att varje ber{ttelse m}ste ha ett PROBLEM. Ber{ttelsens syfte {r att beskriva hur huvudpersonen tacklar problemet. Intrigen {r kanske det allra sv}raste f|r en nyb|rjare att f} till. Skrivinstitutet - som jag jobbat f|r - rekommenderar att man b|rjar med att formulera en TES. En tes {r ett p}st}ende som ber{ttelsen genom sin handling g|r sant eller troligt. Tesen b|r vara anknuten till det som man l}ter vara huvudpersonens problem. N{r huvudpersonen tacklar problemet uppst}r en konflikt. Det b|r vara flera probleml|sarf|rs|k efter varandra - allt fler ju l{ngre ber{ttelsen {r. Det allra viktigaste f|rs|ket f|r HP (huvudpersonen) att l|sa problemet b|r vara sist, och d} f}r ber{ttelsen sin dramatiska klimax. Sedan {r den o}terkalleligt slut. Efter klimax {r problemet l|st, och d} {r det ingen mening med att forts{tta. Eller s} f}r vi veta att problemet {r helt ol|sligt, och d} {r det ingen ide att forts{tta heller. Problemet m}ste inte l|sas, {ven om det {r vanligast. Att f} veta att problemet {r ol|sligt, och varf|r det {r det, {r ett t{nkbart slut; l{saren har }tminstone f}tt en belysning av problemet, och en djupare insikt. Andra vanliga nyb|rjarfel: Tempoh}llningen blir fel! Dramatik kr{ver korta, rappa meningar. L}ngsamma partier kan vara mer resonerande. Adjektivsjukan! Det {r ett stort, allvarligt, tungt, sv}rforcerat, segt problem... "Helena var sn{ll och hj{lpsam, och ofta kl{dd i l}ng kl{nning" skall man inte skriva. D{remot: "Helena log ofta och nekade aldrig att hj{lpa Kalle med l{xorna. Hon brukade komma |ver i sin favoritkl{nning efter maten. Tyget dansade i vinden n{r han gick uppf|r g}ngen." Man skall inte tala om f|r l{sarna att det {r si och s}. Det {r inte |vertygande. Man skall inte skriva: "En d|dlig fara hotade Kalle." Har man inte lyckats skildra faran s} att l{saren inser att den {r d|dlig, har man misslyckats! Har man } andra sidan lyckats kr{vs inte adjektivet "d|dlig". Adjektiv talar om vad man misslyckats att skildra. Visst f}r man anv{nda adjektiv, men var f|rsiktig med dem. Den ende jag vet som kan anv{nda en stor m{ngd adjektiv, och g|ra det m{sterligt, {r Jack Vance. DAGS ATT SLUTA detta korta bonus-nummer. E-maila mig g{rna dina noveller! S{ger du inte emot s} l{gger jag g{rna upp den i SF-BBS s} att andra kan h{mta dem. I m}n av tid lovar jag ocks} att ge en eller annan kort kommentar. Jag lovar INTE att ge utf|rliga kommentarer eller att l{sa alla noveller till slut. N}gon m}tta f}r det vara. -------------------------------------------------------------------------- P}ven vaknade upp och m{rkte att hon gl|mt att ta pillret. (Kort-kort sf- novell) -------------------------------------------------------------------------- _Tel: +46 08-6424077 _24h/day V.32/32"_ _ _ (_' _ , _ _ _ _ l_ , _ l_, _ _ l_) l_)(_' ._)(_ l(-'l )(_(-' l l(_ l l(_)l ) l_) l_)._) ahrvid@sfbbs.edvina.se Author: A Engholm, Date:20-Jan-94