From mbox Wed Nov 3 13:54:59 1993 Received: from mail.swip.net (mail.swip.net [192.71.220.11]) by godot.lysator.liu.se (8.6.2/8.6) with SMTP id DAA18209 for ; Tue, 2 Nov 1993 03:01:23 +0100 Received: from c3po.edvina.se by mail.swip.net (5.65c8-/1.2) id AA20245; Tue, 2 Nov 1993 02:57:25 +0100 Received: from sfbbs.UUCP by c3po.edvina.se (4.1/SMI-4.1) id AA14048; Tue, 2 Nov 93 02:56:29 +0100 Received: by sfbbs.edvina.se (1.64/waf) via UUCP; Tue, 02 Nov 93 02:20:48 GMT for matoh@lysator.liu.se To: virklist@sfbbs.edvina.se Subject: Virkbilagan 22 From: ahrvid@sfbbs.edvina.se (A Engholm) Message-Id: Date: Tue, 02 Nov 93 02:11:55 GMT Organization: Science Fiction BBS tel +46 (0)8 6424077 Status: R V V I RRR K K BBB I L AAA GGG AAA N N V V I R R K K B B I L A A G G A A NN N V V I R R K K B B I L A A G A A N N N V V I RRR KK K BBB I L AAAAA G GG AAAAA N NN V V I R R K K B B I L A A G G A A N N V I R R K K B B I L A A G G A A N N V I R R K K BBB I LLLL A A GGG A A N N ---------------------------------------------------------------------- Virkbilagan #22 - en h|gst personlig utflykt i virkligheten i form av ett litet science fiction-fanzine av Ahrvid Engholm, Renstiernas Gata 29, 116 31 Stockholm, E-post ahrvid@sfbbs.edvina.se. Utges p} papper i liten upplaga och s{nds {ven till n}gra som E-post. N{sta nummer f}r du om du skickar ett LoC och/eller eget zine i trade (Det Vanliga). Copyright (c) Ahrvid Engholm 1993; Virkis {r inte "shareware"; du f}r inte sprida den vidare utan att fr}ga om lov. Kolla {ven in SF- Journalen (s{nd frim{rke f|r ett provnr). Signe Roscoe - b{verns syster. TROF,THOE&TPOB (93-10-24) ---------------------------------------------------------------------- H{R AVBRYTER VI redaktionsrutan f|r ett viktigt meddelande: f|rra Virkis kom ut efter denna - enligt f|rra numrets redaktionsruta. Men eftersom vi inte tror p} prekognition p} denna redaktion - ej heller p} predistribution, f|r att inte tala om krystad prestation - f}r vi hitta en alternativ f|rklaring till att f|rra numret kom efter detta: norskt fanslang! "93-11-17" som datreringen var p} f|rra numret {r i sj{lva verket norskt fanslang f|r 93-*10*-17. H{r {r instruktioner f|r hur du }ter- st{ller universums ordning och virklighetens lagar s} att numren kommer i r{tt ordning: 1) Dra en fotokopia p} framsidan av detta nummer. 2) Ta fram en vass sax och litet klister. 3) Klipp f|rsiktigt ut "93-10-17" (h{r!) och klipp runt kanterna s} att det blir j{mnt och snyggt. 4) Ta fram Virkis 21 och klistra f|rsiktigt |ver kolofonens gamla datum fr}n nummer 21, dvs det nummer som inte utgivits {n, trots att det var f|rra numret, fast...ja, hur det nu var...klistra |ver den datumangivelsen med din lilla lapp. 5) Snippelisnut och polismisshandelsaga, s} har vi gjort oss en r{ttdaterad Virkbilaga. Den 17 november skall fr}n och med nu vara k{nt som Virkbilagans Dag, och skall av alla shanna faaans vederb|rligen firas med skummande |l och handarbetskurser. ---------------------------------------------------------------------- "Sverige m}ste f|ras in i energidebatten s} att vi f}r sl}ss n{r det blir krig" -- Yngve Holmberg aka k{nt fanniskt spel ---------------------------------------------------------------------- J|RGEN SKICKADE E-MAIL och sade att jag refererat hans f}ngv}rdspolitik litet ensidigt. "Det g}r lika bra att skjuta dem eller mala dem i k|ttkvarnar", p}pekade han. Han hade ocks} litet synpunkter p} Telia och det som snart v{l kommer att kallas Postia - Postverket skall ju bolagiseras h{r n{st. (Herreghud, allt skall ju bolagiseras numera. Vi f}r v{l snart Sjukia hos Landstingen, J{rnv{gia p} banvallarna och Polisia ute p} gatorna?) Posten, v}rt k{ra Pestverk, {r ett problem alldeles f|r sig. J|rgen p}pekade att E-post h}ller p} att ta d|d p} traditioell posthantering. Utvecklingen kommer att g} snabbare {n de flesta tror. Om inte IBM, Esselte och Telia schabblat bort Teleguide-projektet skulle vi snart ha haft 800 000 terminaler i svenska hem. (Man schabblade bort det genom girighet - mer pengar skulle in f|r att optimera vinsten! Mallen var franska Teleguide, men man hade inte fattat att framg}ngen f|r Teleguide berodde p} att den inte hade fast m}nadsavgift. F|r dyrt, sade Nisse i H|kar{gen, och bye-bye med det projektet.) De d{r terminalerna kommer {nd}. Det s{ljs 370 000 PC om }ret i Sverige. Varje burk {r en potentiell terminal bara man skaffar ett modem. Posten har nu f|r f|rsta g}ngen f}tt en sjunkande volym. Svaret blir att h|ja priserna. Samtidigt tr{der Generaldumskalle Ulf Dahlstedt fram och h{ver ur sig att moms p} porto {r en "viktig reform" - n{mligen, det {r en viktig reform f|r *f|retagen* som kan dra av moms. Man undrar hur han t{nker, och om han t{nker: F|retaget X betalar, s{ger vi, 8 kronor i momsfritt porto. Man kan inte dra av n}gon moms, s} utgiften {r 8 kronor. Nu kommer momsen och d} blir portot 10 kronor, X kan dra av 2 kronor - och hamnar p} 8 kronor i utgift. Utgiften {r allts} densamma som f|r det momsfria portot, och X har inte tj{nat ett enda |re. F|rutom att det inte {r en reform f|r f|retag {r det inte heller en reform f|r privatpersoner, ideella f|reningar och utgivare av sm}tidskrifter. I SFJ skrev jag i v}ras om att moms p} porto kan ge l}ngtg}ende skador p} kultur- och f|reningsliv, s} jag skall inte upprepa det h{r. Alla fanzineutgivare vet p} pricken vad jag pratar om F|rutom att portot inte skall momsbel{ggas och att en rimligt, trycksaksinriktad portoklass inf|rs f|r sm}tidskrifter, har jag n}gra andra f|rslag till Postia: 1) Byt strategi. Jag har alltid h{vdat att med faxar och E-post m m {r inte Postens aff{rsomr}de l{ngre att distribuera meddelanden. Posten skall distribuera sm}paket och fysiska f|rs{ndelser. Med det senare menar jag f|rs{ndelser d{r mottagaren s{tter v{rde i just det exakta fysiska f|rem}let, och det kan vara b|cker och tidningar. Man kan iofs kalla det sm}paket ocks}. Strategin inneb{r att redan nu planera annan meddelandehanteringen. Det finns mycket pengar att spara. Brev kan stoppas i gula postfaxar som st}r d{r postl}dorna st}r nu. De skickas automatiskt till mottagare som har fax, annars ringer en automat upp mottagaren och meddelar att faxen finns att h{mta (f|rsluten) p} n{rmaste postkontor. Inga postl}dor beh|ver t|mmas, olevererade faxar kan b{ras ut en g}ng i veckan - massor att spara. 2) Skippa reklamen! Det l}ter kanske konstigt, d} reklampost svarar f|r s{kert |ver 50% av all post. S{tt s} h|ga porton p} reklamf|rs{ndelser att f|retag slutar skicka el{ndet. Det {r samh{llsekonomiskt l|nsamt och l|nsamt ocks} f|r Posten. Vi sl|sar mindre papper, tr{d sparas, och posten kan spara p} sin distributionsorganisation. Brevb{rare f}r b{ra mindre och kan jobba effektivare. Sorterarna f}r mindre att sortera. Reklam subventioneras av annan post (priserna {r betydligt l{gre f|r reklam) och {r allts} per enhet mindre l|nsam. Utan reklamtrycket kan organisationen bantas rej{lt. 3) Skippa hamburgerf|rs{ljningen p} postkontoren. Nu s{ljer man inte hamburgare, men n{stan: man s{ljer teaterbiljetter, aktier, souvernirer, valuta, kartongpaket, bankl}n... Jag brukar s{ga: snart s{ljer man v{l hamburgare ocks}. Dessa extra, f|r postkunder on|diga tj{nster m}ste rimligtvis inneb{ra en overhead i organisationen. Tar man bort den kan man spara mycket. Posten m}ste fatta: vi vill inte ha "service" - vi vill ha l}nga priser p} rena posttj{nster. Posten sysslar i alltf|r h|g grad med att sprida meningsl|sa papper. Man sprider ut sina resurser p} meningsl|sa tj{nster. Det blir ineffektivt. Genom att faxa brev, skippa reklam och koncentrerar postkontorens tj{nster kan man troligen banta organisationen med, s{g, 90%, och ge samma service f|r det v{sentliga som f|rr. Bantad organisation med 90% betyder 90% mindre kostnad och det b|r ge m|jlighet att banta portona rej{lt. Fanzines b|r i framtiden kunna distribueras som sm}paket till ett porto som {r betydligt l{gre {n dagens. Dvs till de mottagare som fortfarande inte skaffat sig E-post eller fax. MIMOSA GILLADE MIN artikel om Gurka. (I f|rra numret n{mnde jag att jag jobbade med en artikel om denna Sveriges f|rsta hemliga APA.) Men den var f|r l}ng. Jag hade skrivit drygt 30 000 tecken, och jag ombads sk{ra med 25%. Det gjorde jag. H{r f}r ni ett avsnitt som inte kom med i "The Rise and fall of Cucumber": "Mailing 9 also contained what I still consider being a rather funny piece: the official history of FBF and TDFF. One year before Cucumber, in the autumn of 1978, two other mighty organizations struggled for power in Stockholm-fandom, the Fannish Liberation Front (FBF, "Fandoms Befrielse Front") lead by me and The Triumvirate Your Fannish Enemy (TDFF, "Triumviratet Din Fiende Fandom") lead by Bellis. The Front and the Enemy involved about three fans each, and feuded through propaganda leaflets delivered on the weekly meetings of the Scandinavian SF Association (called BFF News and TDFF Times). The Enemy held secret meetings where they planned subversive projects, but the Front soon got a secret agent beyond Enemy lines. The fan Hans B, known as a member of the informal "Weapons fandom", wrote to me: "I want to get revenge on Bellis for personal reasons, and I sympathize with the Front. Do you need a secret agent? I can infiltrate them and send you the information. You should know that I'm pretty militant. My house can take a siege, and I have a substantial arsenal of weapons. I even have a shelter under the house, and there's room for you too if needed. I can take any spy missions, or other sorts of missions, no matter what the risks. I can place bombs, do kidnappings, terrorize by mail or telephone. But my identity must be an absolute secret, and all my messages must be destroyed after reading." I didn't destroy any messages (for the benefit of future fannish history), but I answered Yes Thanks and devised a encrypted code that could be used for communication. On meetings Hans would then approach me causally and slip me messages rolled into a cigar (I didn't smoke but for international espionage you have to make sacrifices). It soon showed that Hans acted as a double-double agent, spying for both the Front and the Enemy at the same time. For the Front he helped revealing double-crossing in the leadership, so that finally everyone but me was excluded from knowledge about the Front's secret projects: Stereopol, Toothbrush, Toilet, Nameless, Fannastic, Bathtub etc. And he informed me about secret Enemy projects, like in the following memo (reprinted in Cucumber): Name of project: Blueberry Leaders: Bellis & Leif E Eur‚n To be executed: 1978-09-13 - 1978-09-20 The Project: B + E will publish a fanzine in the name of Harald. It will shamelessly attack Ahrvid Engholm. Its purpose is to spread unrest within the Front. It will make Engholm furious according to Bellis." The Enemy had about half a dozen projects, named after vegetables. All the intrigues between the Front and the Enemy were covered in great detail in Cucumber 9, in two articles of 14 tightly typed pages." ---------------------------------------------------------------------- "I can't move my legs! I can't move my wheels!" Publiken: I can't move my socks. (Hj{ltarna i Rocky Horror {r sitter fast i golvet pga ett kraftf{lt. Brad *Asshole!* drar i sina strumpor.) ---------------------------------------------------------------------- ROCKY HORROR PICTURE Show var jag och tittade p} h{rom dagen. Det var Filmklubben i Stockholm som visade den. Jag trodde inte publiken skulle *v}ga* att sl{nga ris, skjuta med vattenpistol, hiva rostat br|d, med mera, i Filmhuset. Ack, s} jag bedrog mig! Utropen, utspelen och attiraljerna kom meddetsamma. Vi duschade i ris - och strax d{refter i vattenstr}lar. Jag drog upp den obligatoriska tidningen f|r att skydda min lekamen. Jag skulle inte vilja vara vaktm{stare p} Cinemateket. Annars spelade jag inte med - f|r jag var upptagen av att sitta och anteckna vad publiken skrek och gjorde. Jag kan de flesta av gimmickarna, men jag ville notera hur dessa f|r{ndrats. Jag har en textfil med Rocky Horror-manuset och inlagda publikinstruktioner fr}n omkring 1985, och jag kunde genast konstatera att en hel del nya saker tillkommit, medan gamla f|rsvunnit. Fr}n mina anteckningar skall jag f|rs|ka g|ra en ny, mer komplett textfil. Jag har upplevt Rocky Horror Picture Show tre g}nger, men jag har ocks} sett tv} scenupps{ttningar. I G|teborg omkring 1982 s}g jag den med Pontus Platin, men f|rra }ret s}g jag en mycket charmig amat|rupps{ttning av V}r Teater i Bromma som var enormt medryckande. D{r kunde jag notera att m}nga av utropen *|versatts till svenska* (p} Filmklubben var de engelska). Ist{llet f|r "Asshole" skrek man "Skitst|vel" osv. Rocky Horror Show {r intressant f|r att den visar hur spr}k kan utvecklas. Pj{sen/filmen {r ett f|renklat, spr}kligt kommunikationslaboratorium med ett begr{nsat ordf|rr}d som interagerar p} ett begr{nsat s{tt med en begr{nsad v{rld. Vi kan studera hur kommunikationen f|r{ndras i detta lilla laboratorium. Rocky Horror Show {r en metaupplevelse av rand Snabbinstruktioner f|r den som vill se filmen: 1) F|rsta g}ngen du g}r {r du "oskuld". 2) Ta med dig tidning, cigarrett{ndare, vattenpistol, rostade br|dskivor, gummihandskar och ris. Riset sl{ngs i br|llopsscenen. Vatten skjuts n{r de regnar. Tidningen skyddar dig mot regnet. Cigarrett{ndaren t{nder du n{r de sjunger om "light". Gummihandskarna floppar du med n{r Frank N Furter laborerar med gummihandskar i filmen. N{r han utropar en "Toast!" sl{nger du det rostade br|det. 3) S} fort ber{ttaren dyker upp skriker du "Boring!", Brad bem|ts med "Asshole!", Janet med "Slut!", Scott med "Buh!" och m|jligen kan Frank N Furter bem|tas med ett "}hhh!". 4) Sedan s{gs en massa saker under filmen. Standardtricket {r att st{lla en fr}ga strax innan en replik, s} att filmens replik blir rolig. Exempel: "Are you an asshole, Brad?" och s} svarar Brad i filmen "Yes...". M}nga andra kommentarer ing}r ocks} - ofta grovt oanst{ndiga. 5 En del r|relser ing}r ocks}. Man skall kliva ut p} golvet och dansa med i "Let's do the timewarp again". Man appl}derar ibland, visslar, viftar med armarna, osv. HAR JAG L{ST n}gra bra b|cker p} sistone? Tja, Jack Vance f|rnekar sig aldrig. "Araminta Station" {r en av de l}ngsammaste men mest gripande b|cker han har skrivit. P} |ver 500 sidor h{nder inte s} f|rf{rligt mycket {n att folk reser fram och tillbaka och intrigerar en smula. Men de reser |ver en av de mest fascinerande v{rldar Vance har skapat - en nationalparksplanet, d{r {ttlingar till parkvakter och vetenskapsm{n lever i strikta klansystem - och v{rlden skildras av en av genrens b{sta stilister. Boken {r tr|gstartad, men v{l v{rd anstr{ngningen. Sharyn McCrumbs "Zombies of the Gene Pool" {r i gr{nslandet till sciffy. Den handlar om sf-r|relsen: ett antal fans fr}n ett slanshack p} 40-talet }terf|renas. En del har blivit ber|mda, f|rfattare, med mera, andra har det g}tt s{mre f|r. Utanf|r ett slanshack gr{vde de ned en "tidskapsel" och under stort massmediauppb}d skall de gr{va upp den - s} m|rdas en av dem. Det {r en deckarhistoria i sf-milj| som har en hel del humoristiska po{nger (s{rskilt f|r den som k{nner igen en del referenser) men "Bimbos of the Death-Sun" var mycket b{ttre. Framf|r allt {r intrigen f|r svag f|r en deckare. "Nemesis" {r en av Isaac Asimovs b{sta romaner. Den skrevs under hans senaste }r och visar att han aldrig tappade sf-stinget. Den handlar om en av de rymdkolonier som frigjorts sig fr}n den dekadenta jorden, och som nu beger sig ut i den interstell{ra rymden med en ny rymddrift, mot en ny stj{rna. Romanen ing}r tack och lov inte i hans multiroman-serie. Id‚utbudet {r rikt. Intrigen kompliceras av ok{nda sjukdomar, halv-empater ("k{nslo-telepat" men inte riktigt...) och persongalleriet {r helt trov{rdigt. En del p}st}r att Asimov bara skriver om maskiner - men det mesta i hans b|cker {r dialog, det vill s{ga han skriver om m{nniskor mer {n n}got annat. Hans dialog flyter f|r |vrigt bra, som alltid, och Asimovs spr}k {r rent och klart. H{rom dagen hittade jag p} en antikvariatsrea ytterligare fem delar i Winston Churchills magnifika andrav{rldskrigskr|nika. Jag har nu de flesta delarna (jag tror det {r tolv, p} svenska, var och en p} ca. 400 sidor) och jag har l{st det mesta i dem. Det var detta verk som gav Churchill Nobelpriset i litteratur. Hans verk {r en m{ktig upplevelse av en s{ker stilist som gillar att brodera med ord, som {r full av fakta, pricks{ker i sina bed|mningar, och som givetvis - s}som centralgestalt - hade b{sta m|jliga |verblick |ver kriget. Kr|nikan kompletteras med bilder, noter, kartor, index och i varje volyms slut utdrag ur Churchills krigskorrespondens med ministrar, politiker och myndigheter. Denna korrespondens belyser - ibland med dr}plig tydlighet - hur kriget f|rdes. Jag g}r ofta i antikvariat. S{kert ett par g}nger i veckan. Stockholm m}tte vara en av v{rldens antikvariatt{taste st{der. Jag letar inte i f|rsta hand sciffy; jag har s} mycket av det i hyllorna att jag ligger l}ngt efter i l{sandet (men en och annan bok k|per jag). Jag letar: historia (inte minst WWII), teknikhistoria, popul{rtekniska /vetenskapliga b|cker (flyg och sj|fart), filosofi och psykologi, journalistik, b|cker om spr}k och skrivande, experimentell eller metaprosa, en del lyrik, humor. H{r {r n}gra titlar som nyligen ink|pts: Inside the John Birch Society, The Abuse of Power, The Strategy of the Phoney War, Stalking the Feature Story, Socialdemokratisk Press och Presspolitik, S} kommer det att bli (futurism fr}n sent 40-tal!), Journalisthistorier (anekdoter!), 2061:Odyssey Three (2001 del III...). LINON P} F|RSTA sidan {r naturligtvis inget som den f|rre h|gerledaren Yngve Holmberg sagt - men han skulle ha kunnat s{ga det, menade vissa fans p} sin tid och skrattade h|gt n{r citaten koms p}. "Yngve Holmberg" var ocks} namnet p} ett fanniskt dialogspel i slutet p} 70- talet (vars regler och syfte jag helt gl|mt bort). D{remot kommer jag ih}g spelet "Stora Mossen", som jag uppfann. Reglerna {r enkla: man skall en efter en n{mna en av Stockholms tunnelbanestationer, och den som f|rst s{ger Stora Mossen vinner. Man kan spela det "Stora Mossen" bra och d}ligt. H{r {r ett d}ligt parti: Nisse Tuta: Stora Mossen. Redakt|r'n: Fan, du vann! Nej, man m}ste bygga upp en v{gvinnande strategi, och lura in motst}ndaren i en noga planerad taktisk f{lla. Och n{r han {r f{rdig att kollapsa och inte l{ngre kan bjuda n}got motst}nd, d} kan man triumferande utbrista i ett: STORA MOSSEN! "Stora Mossen" kunde spelas i timtal p} SFSF:s m|ten p} Pontonj{rgatan en g}ng i tiden. Olika strategier och knep fick sina egna namn: dubbla Fridhemsplans-tvisten, sl{pande Gubb{ngen med knorr, H|torget-gambit, Fittja-ruschen och s} vidare. "Stora Mossen" {r en intellektuell utmaning fullt v{rdig den moderna, vetenskapligt inriktade, medvetne postindustriella medborgaren. Med "Stora Mossen" kommer man inte att ha tr}kigt om man s} sitter p} en |de | i 42 }r. Nu, sedan "Isstadion" bytt namn till "Globen" har sv}righetsgraden |kats. Man kan inte l{ngre g|ra Isstation-sliden, utan m}ste ta till den betydligt sv}rar Globen-rullen (som tar }ratal att beh{rska!). Spelet "Stora Mossen" {r en utveckling av brittisk fandoms liknande spel "Finchley Central" - men med en intressant tvist. I Londons tunnelbanesystem finns ingen station som heter "Finchley Central", men i Stockholm *finns* stationen Stora Mossen. Det {r en station som ligger n{rmast Sam J Lundwalls illgr|na hus med sk{ra knutar. ---------------------------------------------------------------------- P} A svarar vi B och p} C "Vet ej". ---------------------------------------------------------------------- Du f}r detta pga: ( ) Tack f|r ditt brev. ( ) Tack f|r ditt zine. ( ) Tack f|r ditt frim{rke. ( ) Du {r hackademiskt lagd. ( ) Du f}r det v{l p} Kalcon? ( ) G{set v{xer bakl{nges i f}ror l{ngs taket. ( ) Skicka mig:....................... (Jag menar, vill du ha n}got mer?) ( ) E-provnummer. H|r av dig f|r fler. (Tommy och Mats st}r dock stadigt p} listan fr o m nu.) Du kan f} fler prov-nr {ven om du inte reagerar, men bry dig inte om det. Reaktion [r Enda S{kra S{ttet. Avs: Nya Epicentrat/Engholm Renstiernas gata 29 116 31 Sthlm ahrvid@sfbbs.edvina.se Ps. Numret {r sent distribuerat. Jag tror v{rlden |verlevt det. _Tel: +46 08-6424077 _24h/day V.32/32"_ _ _ (_' _ , _ _ _ _ l_ , _ l_, _ _ l_) l_)(_' ._)(_ l(-'l )(_(-' l l(_ l l(_)l ) l_) l_)._) ahrvid@sfbbs.edvina.se Author: A Engholm, Date:02-Nov-93