From: "Ahrvid Engholm" To: , , "SAFA-listan" , Subject: SFJ 186 Date: Tue, 18 Jul 2000 23:41:47 +0200 X-Mailing-List: archive/latest/8700 science fiction journalen #186 Red Ahrvid Engholm, Renstiernas G 29, 116 31 Sthlm; ahrvid@spray.se; 08-641 34 05, (*nytt*) 0709-299 536. Nytt försök med annan layout och distr. Ingen pren men gärna bidrag till pg 436 32 00-9!. *mysteriet wolf* Hittills har Nasacon 2000 (*årtusendets första kongress - i Stockholm*) gått mer eller mindre enlligt planerna. Med ett undantag. Wolf von Witting var försvunnen under inledningen av kongressen. Så småningom fick vi veta vad som hänt. Han hade varit med om en *svår bilolycka*. Tydligen var det en allvarlig seriekrock med hundratals bilar på motorvägen mot Arlanda. Ingen skadades men bilarna blev bara vrak. Wolfs bil fattade eld och med sina sista krafter kyckades han kravla sig ur fordonet, innan det exploderade. (Not. Allvarligt talat. Wolf gick helt enkelt till fel gate på flygplatsen och missade Brian Stableford, som tog sig till staden på annat sätt. Enda skadan var till hans självkänsla. Inga brinnande bilvrak.) *medialavinen* Det har hittills varit extremt mycket mediauppmärksamhet om kongressen. För det är /T/u/r/e /S/t/o/r/m undertecknad ansvarig. Juli är känd som den s k rötmånaden, då tidningarna har litet att skriva om. Nasacon har helt enkelt råkat hamna rätt i tiden. I fredags morse var kongressen med i Rapport Morgon, Aktuellt har varit hemma hos Wolf och filmat (visades fredag kväll), ABC gjorde en liten grej till sina evenemangstips (fredag kväll), vi har varit med i sju radioprogram (eder SFJ-red pratade sf i Radio Stockholm i 50 minuter i torsdags). Och så vidare. Hur många tidningar som skrivit om conen vågar vi inte gissa, men det är säkerligen 40-50 (både TT och FLT har sänt ut telegram om Nasacon). Vi vill gärna få era klipp om conen i era lokala tidningar! Nasacon 2000 är det till dags dato mest omskrivna svenska sf-kongressen. Kongressordföranden och programboksredaktören kunde på fredagen ses sitta i baren och slå vad om ifall det blir över 200 deltagare eller ej. *conen i övrigt* I övrigt har Nasacon/Swecon gått bra hittills. Det var 70- 80 pers ute i Bio Focus i Hagsätra i går och vi kunde erbjuda *två förhandsvisningar*. Den första filmen var Titan AE och den andra filmen var hemlig (så hemlig att ingen ville säga vad den hette - men det kan vara X- men). Wolf försvann, som sagt, men i övrigt hade vi debatt om filmöversättning och en panel om överskattad och underskattad sf. Ungefär 20 utländska deltagare har dykt upp, inkl 8-9 britter och 6 litauer (om man räknar med litauer boende i Sverige). *sfj-ekonomi* Idag talas det mycket om att vi bör satsa på ET-aktier. Vi på SFJ-Ekonomi, som aldrig sett några utomjordingar i börssalarna, misstänker att det hela är bluff. Men det händer annat inom ekonomin som det finns skäl att uppmärksamma. Här några heta börstips! Stiftelsen Alvar Appeltoffts Minnesfond rapporterar en behållning på drygt 1 miljon, vilket framför allt beror på de senaste årets uppgång för de aktiefonder man satsar på. I den senaste publika rapporten framgår att John-Henri Holmberg fortfarande har ett lån på ca 50 000 kr, vilket (sägs det) skall avamorteras fram till år 2001. Anders Bellis och Maths Claesson har en gemensam hyresskuld för Fantasi, varav Claesson betalat sin del (Bellis del skall betalas under året, annars...hm, skulle 72 punkter sitta fint?). Rollspelsföretaget Target Games har gått uselt under det senaste åren, vilket främst beror på problem med att få fram utlovade dataspel. (SFJ som var på en Targetbaluns där spelen förhandspresenterades fick inte ens utlovade rec-ex.) Nu är läget så illa att man kommer att lägga ned eller sälja av all spelverksamhet, och ombilda företaget till ett rent investmentblag som skall satsa på Telekom. Bra Böcker har problem. Nyligen varslade man mellan 25 och 100 anställda om uppsägning. Postgirot, slutligen, har köpts av fyra storbanker som ligger bakom Bankgirot. Planen är att åstadkomma ett enda svenskt Supergiro. För alla prövade kunder som de senaste åren bara upplevt fördyringar och sämre service blir det förmodligen dåliga nyheter, då det nya giromonopolet troligen kommer att ta rejält betalt (även om bankgirots talesmän inte föranstaltar några förändringar den närmaste tiden - det är väl några veckor: sedan blir girot dyrare igen!) SFJ-Ekonomis råd är: SAAM är troligen en säker investering, med viss varning för att aktiefonderna kan bli osäkra i framtiden. Bra Böcker och Target lär få det svårare, medan Supergirot blir en bergsäker mjölkko (för alla utom giroanvändarna.) *nollbudgetfestivalen* Det var 1987 jag började intressera mig för amatörfilm på allvar. Dåvarande Rymdrörelsen förberedde en egen film och jag kom att besöka min första SFV-festival samma år (SFV=Sveriges Film och Videoförbund). Under 90-talet dök det upp en, skall vi kalla det, parallell rörelse för "nollbudgetfilmer", vilket innefattar i princip samma sak som SFV visar men med litet vildare svängar. Det hålls flera Nollbudgetfestivaler varje år i Stockholm, men den i junibrukar vara störst. (SFV- festivalen brukar vara i mars och man kan också regelbundet se amatörfilm på Lava på Kulturhuset.) Årets festival måste ha varit den största någonsin. Sture-biografen rymmer ungefär 300 pers, och det var fullsatt! (Så var inte biljettpriset heller mer än 40:- för otaliga timmars filmfrossande.) Av folk jag känner igen fanns bl a Ulf Berggen, Claes Leijonhufvud (som var arrangör) och Pontus Lundkvist, som gav mig ett ex av Mina ögon! Mina ögon! som förefaller vara Sveriges enda fanzine om just amatörfilm (prova c/o Peterson, Svartåg 18, 128 45 Bagarmossen; zinet har synnerligen rörig layout men verkar packat med intressantheter inom genren). Pontus hade sett mig prata om fanzines på Lava våren 1999. Jag hann se ca 45 filmer mellan 19 och 04 (och när jag gick var 20-25 kvar i salongen och troligen skulle man fortsätta ett tag till). Några axplock: "Peter" var en absurd film om en naken man som sparade sitt piss i kylskåpet. "Sverige.nu" var en fiktiv dokumentär om empatikonsulter. Mycket välgjord! "Samba" började som en isande polisthriller (bra klipp och skådespelare), men sedan... "Pistolkärlek" handlade om en pensionär som tvingar en granndam att älska honom - under pistolhot. "Ett liv för tre" var ett relationsdrama kring ungdomars bostadsproblem. Bra manus, tycker jag. "Not Tough Enough" var en trailer för en kommande amatörlångfilm i thrillergenren. Lustig speakertext. "Midsommarafton 1999" skildrade några ungdomars fylleri och förvecklingar en typisk midsommar. En spelfilm, men så välgjord att det verkar autentiskt. "5.5" var en riktig pärla! Några sitter vid ett bord: låt oss göra en film! Man föreslår skräckfilm, komedi, deckare, stumfilm, dogma 95 m m - och samtidigt förvandlas själva filmen till förslaget om genre. Fyndigt. "Det tredje geniet" är Mystomte/Video Directs senaste hit. Vi får möta den oförliknelige lektor Lupin när han skall försöka bli en riktig arbetare. En underfundig humor och stor skrattfest. "Mat & logi" var en liten skräckis om en kille med motorstopp, som tar in på ett blodtörstigt motell. "Of Me" var helt enkelt en film där filmaren filmade sig själv ensam i ett rum exakt vid millennieskiftet. Man såg hur kamerans tidsangivare tickade fram i ena hörnet. Litet småskoj. "Dog is Watching" var en dramadokumentär om hur väktare kan bete sig. Fick stora applåder av publiken (som förmodligen inte älskar väktare). "The Melancholic Death of Oyster Boy" var en konstfilm, som spelade upp en absurd dikt av Tim Burton, om en pojke som föds med ostronhuvud. Inte illa. "Iron Pyrate" var en drålig historia om ett hårdrockband som av en slump råkar få Ronnie McDonald-clownen som lead singer. "Mizelli & Zareba", en kortis som visade upp huvudtransplantationer. "Steinbeck" var en komedi om en ovanligt fräck man, som hade komplicerade metoder för att stjäla cyklar. "Från andra sidan" kom sent, men var en av nattens höjdpunkter. Baseras på en novell av HP Lovecraft (jag såg en titel, "Welcome to the Beyond" flasha förbi) och handlar om en forskare som uppfinner en maskin för att "öppna våra sinnen". Plötsligt dyker det upp en massa monster i vrårna, som annars är osynliga. Forskaren försöker utnyttja sin maskin för att komma åt en motståndare men faller själv i sin grävda grop. Utmärkt SFX, med 3D-animerade monster. "Jehova", till sist, handlar om en man som jagas av en religiös fanatiker. Men han borde kanske inte ta till pistolen, för man kan lätt skjuta fel.... Det fanns förstås mycket mer, men jag ville bara ge ett smakprov.Amatörfilmen kan delas in i några kategorier: * Slapstickkategorin är helt enkelt små skämtfilmer. De är oftas helt amatörmässiga, men nästan alltid roliga. * Thrillerfilmerna är deckare-, polis- och agent-filmer av olika slag. Här får unga filmare uttryck för sin lusta för show-off och äventyr (varför hjältarna ofta är 17- åringar som skall spela tuffa poliser). För att fylla ut bristerna får dessa filmer ofta komediinslag, och de är rätt sevärda. * De underfundiga humorfilmerna har vi bl a hos Mystomarna eller "Steinbeck" (se ovan). Det är inte slapstick, utan humorn vilar på en fyndig dialog och absurda vändningar. De är nästan alltid sevärda. * Skräckfilmer av olika slag är vanliga. Det kan handla om spöken, vampyrer eller andra övernaturligheter. Sällan nås de professionella filmarnas skräckeffekter, men filmerna brukar ändå vara klart sevärda. * Konstfilmer eller allmänt absurda filmer kan vara nästan vad som helst. Konstiga ljusspel. Folk som gör och säger fullständigt tokiga saker. Här är kvaliteten mycket ojämn. Den som inte härdats lär finna dem umbärliga. (Men det finns undantag. Oyster-filmen ovan, t ex.) * Minutfilmer är en egen genre. Säg något expressivt, explosivt eller fyndigt på en enda minut. De är så korta att man aldrig hinner bli uttråkad. Det tävlas i minutfilmer! * Musikvideos av olika slag förekommer ofta. Inte min favoritgenre, direkt. * Dokumentärfilm förekommer ofta. De kan vara myckeg ambitiöst gjorda,och kan handla om bortglömda hantverk, gamla byggnader, om någons dagliga liv, osv. Också ojämn kvalitet, men de filmer inom genren som är bra kunde mycket väl gå rakt in i SVT:s utbud. * Relationsdramer är inte sällsynta. De utspelas oftast i ungdomsvärlden. (De flesta amatörfilmare verkar vara 20-30 år.) Också ojämna, men med erfarna filmare och bra skådespelare kan de bli mycket gripande. (Jag minns fortfarande Film Victor-vinnaren från min första SFV-festival. Den hette "Vintervärme" och var så bra att man grät. Den gick senare på SVT.) * Animerade filmer kan vara lergubbar, mer sällan tecknad 2D-animering och idag allt oftare datorstödd animering. Roliga, men oftast skakigt animerade. Men det kan också dyka upp nästan vad som helst, som inte kan sägas höra till någon av mig nämnda kategorier. Och det är det som är spännande med amatörfilm (eller nollbudgetfilm). Man får helt nya, oväntade intryck och infallsvinklar. Grejor som man inte tänkt på kunde fästas på film (eller video, numera). Galna, utflippade idéer, helt experimentella saker. Man har det sällan tråkigt på amatörfilmsfestivaler. Man kan tycka att filmerna är usla, eller att de är lysande - men tråkiga är de ytterst, ytterst sällan! Och det är lätt att lockas med av den uppenbara skaparglädje och entusiasm som ligger bakom filmerna. Slår man på TV:n eller tittar på en videorulle tycker man ofta att det man ser där bär spår av trötthet och slentrian. Amatörfilmare är aldrig trötta. De bubblar och skapar ur hjärtat. ("Amatör" betyder också något i stil med "den som älskar". Amatören är den som gör något för att han/hon älskar det,) En annan sak är att det handlar om kortfilm. (Det görs kanske 2-3 amatörlångfilmer i Sverige per år. De brukar visas i utdrag på festivalerna.) Och det betyder att om man inte gillar en film behöver man inte vänta många minuter på nästa, som man kanske gillar bättre. Amatörfilm (nästan alltid kortfilm) fungerar ungefär som noveller inom skönlitteraturen, medan långfilmer är stora och bökiga och ungefär som romaner på många hundra sidor. Kortfilmen blir inte så överlastad, den blir mer avskalad, mer njutbar. Sistlidna Nollbudgetfestival var en fröjd för ögat men en utmaning för sittfläsket.--Ahrvid Engholm *bland beanies & bems* Den kände boksamlaren och sf-postorderförsäljaren Bo Arringe avled förra året (obekant datum). Han hade en mycket omfattande försäljning (hela nedervåningen i huset i Årsta var fullt av bokhyllor) och kunde ofta erbjuda sällsynta titlar, och kommer att saknas av sf- fandoms alla samlare. * Vi har nog glömt nämna det hittills, men Gunther Grass som vann det senaste nobelpriset har ofta skrivit fantastik (t ex Blecktrumman och Flundran). * Det har gjorts en ny förbättrad filmkopia av 2001. Sir Arthur C Clarke var själv i London och såg den förra hösten, innan han stack till Baltimore för neurologisk undersökning (han har polio) och sedan tillbaka till Sri Lanka. * Stephen King köpten den van som körde på honom (för 1500 dollar). Hans syfte var att slå sönder den med slägga (hur det gått med den saken vet vi inte). * I september var Poul Anderson på sf-kongress i S:t Petersburg, där han erhöll de ryska sf.-författarnas Strannik-pris. med på conen var också Robert Sheckley och Boris Strugatskij. * Den brasilianske sf-författaren José Veiga dog 19/9, av cancer. Han ansågs vara en ledande exponent för s k magisk realism. * Per Österman var med i dagens nyheter torsdagen 29/6. Tydligen är han i tvist med några kusiner om hur man skall fördela ett arv. * Mythopoetic-priserna (som utdelas av akademiska organisationer och vänner av The Inklingsgruppen) gick till vixen fantasybok Stardust av Neil Gaiman och Charles Vess, barnfantasybok Dark Lord of Derkholm av Diana Wynne Jones, pris för Inkling Studies CS Lewis: a Companion & Guide av Walter Hoper, pris för Myth & Fantasy Studies A Cdentury of Welsh Myth in Children's Literature av Donna R White. * SFWA har instituerat ett juniormedlemskap öppet för ungdom under 21 som placerat sig i någon officiell novelltävling eller haft sf- noveller i skoltidningar eller motsvarande. * När Michael Crichton sålde filmoptionen till romanen Timeline fick han bara en dollar. I gengäld får han en rejäl andel av intäkterna! * I USA har det startats en s k sf think tank, kallad SIGMA. Ingår gör bl a Greg Bear och Stanley Smith. Deltar i konferenser m m för att ge sf-perspektiv på utvecklingsfrågor. * Howard Browne, red för Amazing och Fantasic på 40/50-talen, dog 28/10, 91 år gammal. * Prometheus-priset utdelas av Libertarian Futurist Society. År 199 års pris gick till The Golden Globe av John Varley och Hall of Fame-priset till A Planet for Texans av H Beam Piper * Sidewise-priset 1999 (till alternate history-verk) gick till (långt verk) Making History av Stephen Fry, (kort) "The Summer Isles" av Ian MacLeod. * Golden Duck utdelas till barn-sf. Priserna 1999: Kevin Andersons & Rebecca Moestas Star Wars-svit (finns på svenska), Hal Clements "Young Adult"-pris till Alien Dreams av Larry Segriff, illustratörpriset till Emma Chichester Clark, och specialpris till Garth Nix (som främjat australisk barn- sf). * Årets Grand Master Poet award (från SF Poetry Assoc) gick till Bruce Boston; poesipriset Rhysling gick till Bruce Bostons "Confessions of a Body Thief" och bästa kortpoem Laura Winters "egg horror poem". * Stephen Baxter vann 1999 års japanska Seiun-pris för bästa översatta verk, för The Time Ships, delat med Kim Stanley Robinson för Red Mars; Seiuns novellpris gick till "This Years' last Class Picture" av Dan Simmons, Samtidigt delades 1998 års Seuin-priser ut, till "Fallen Angels" av Niven/Pournelle/Flynn (en rolig historia om hur miljönissar tagit över världen och sf-fandom är en motståndsrörelse), och novellen "The Death of Captain Future" av Allen Steele. * David Nessle och Martin Kristenson sågs dyka upp på pubkvällen i går.Eder trogna SFJ-red gjorde allt han kunde för att övertyga de gamla salafansen om att de bör dyka upp på lördag- söndag också, även om Martin sägs ha varit upptagen av 40-årsfest. Det finns mycket. * Det ryktas att Upsala planerar ett motbud om Swecon. Om de får bestämma kommer Swecon 2001 att hållas i en luftballong 3000 meter över havet i ktober nästa år. (Vanliga Göstacon i år har nu fått lokal. Nämligen Upsalas tekniska högskola. Vi som är fans av luftballonger är litet besvikna.) *skalade räkor* Galax 2, Martin Andreasson, Jungfrudansen 24, 171 65 Solna, martin.andreassonbahnhof.se Fanzinerecensionszine, med tämligen fylliga omdömen. Även LoCspalt och fannisk självbioartikel av red:en. Oumbärligt för fanzineintresserade. Man slås av att alla fanzines antingen är medlemsblad, utges på en con eller kommer via SFF. Kapten Stofil, http://www.jemi.net/kaptenstofil/ Här håller Stupido (Nessle & Kristenson) numera till, som är en generöst textavdelning i denna serietidning. I övrigt bidrag Joakim Lindengren, David Nessle och John Andersson med serier. Njut av stålmannenestetiken, läs om Bollywoods intriger och lär dig allt om Fjärtomanen. Skrattfest för hela familjen i den nostaligiska humortidningen!