o m s k r i v a n d e  n r  2

characters & viewpoints * cybersagornas problem * moralpanikens sekel * science and fiction * kåser(ecens)i(oner) * katastrofen kom när imperiet föll * karin boye träffade hg wells * den sista biten
Copyright (c) 1998 Ahrvid Engholm, om annat ej anges, men icke-kommersiell spridning tillåten. Red: ahrvid@algonet.se.

INTRO

Välkommen till ett nytt mummer av antologizinet för spridda nätartiklar. De listor jag är med på handlar mest om science fiction och skrivande, vilket återspeglas i Omskrivande - men vilket material som helst kan dyka upp! Det finns mycket material på lager. Jag lider ofta av skrivklåda. Att det tagit något längre tid än jag tänkt innan nr 2 nu ser dagens ljus kan tillskrivas partiell indolens.
  Får man lägga upp Omskrivande på sin website? Jopp: det är vad "icke-kommersiell spridning tillåten" (ovan) betyder. Upphovsrätten förbehålls för kommersiell spridning, exempelvis om någon vill trycka en artikel i en tidning.
  När ett nummer färdigställts och sänts ut börjar man förstås upptäcka typos. I introt nr 1 hävdar jag käckt att "det blir avancerad HTML-layout" - det skulle naturligtvis vara "INTE avancerad...". Ingressen till Ayjay-artikeln säger att jag var "ed i men lista". Där stod från början "ed i en lista" - "ed" skulle vara "med", men vid korrigeringen satte jag extra-M:et på "en". Sån't som händer.
    När jag pillar ihop Omskrivande ägnas en hel del möda åt att få ned filstorleken. Genom att välja generella standardtypsnitt sparar man hela 15 K. Specialtypsnitt ger vartenda stycke i HTML-koden en lång typsnittsdefinitionssträng, som tar mer plats än man tror. Minimering av extrakoder gör också zinet någorlunda läsligt även om man inte mot förmodan inte använder marknadens ledande mailläsare, som alla stödjer HTML.
   Standarden för HTML-mail är för övrigt utarbetad av den gamle sf-fanen Jacob Palme vid Stockholms universitet. Standarden skall ha blivit officiell (om nu något som rör nätet alls är "officiellt"!) mailstandard i augusti. Några ord om det:
  1) De flesta kan idag läsa HTML-mail direkt i Netscape, Explorer och i Eudora (världens två största webläsare och det största fristående mailprogrammet). Ytterligare en del kan spara HTML-filen och sedan läsa den i en webläsare. I värsta fall man kan man bara bortse från den minimerade HTML-koden och läsa direkt som ASCII-mail eller i en editor (HTML-overheadet är bara 10 K) eller använda ett sharewarefilter för att ta bort HTML-formateringen. Jag vill själv inte laborera med parallella versioner i HTML och "vanlig text", eftersom det är mycket besvär med att synkronisera flera versioner.
  2) HTML ser jag som viktigt. Det är friare och litet mer spännande än en vanlig textfil, och erbjuder färger, typvarianter, klickbara inre länkar, dynamiska radbrytningar osv. Att använda det för Omskrivande är ett konstnärligt beslut. Dynamiska  radbrytningarna är extra viktigt - E-text brukar lida hemskt av att nya brytningar får radstumpar att skyfflas om!
  3) Jag tänker på nedladdningstiden. Jag använder platsbesparande formatering och numren är relativt korta. Texten i nr 1 var ca 62 K, HTML-filen blev 72 K. Jag mätte uppladdningstiden med 28,8-modem, som var 7,5 sekunder (motsvarande 9,6 K/s; HTML komprimerar bra). Nedladdningstiden bör inte bli särskilt mycket längre. Detta kan rimligtvis inte vara ett större problem för någon. Numren skall inte bli längre; bilder är bannlysta. Omskrivande skall vara enkel och rimligt liten.
  4) Varför postar jag inte Omskrivande på en website och ger sedan bara pekare dit?
  a) Vilken website? Har jag en website? Nix. Jag har ingen website än, tyvärr. Min inställning är att när jag startar en website skall den vara en rejäl grej, och jag gör det inte bara för ett enda sketet litet E-zine. Skall det vara en ordentlig website handlar det om flera dagars jobb.
  b) Att utge något är att skicka ut det. Jag utger inte Science Fiction Journalen genom att sätta det på dörren och sedan gå ut på stan med lappar om att alla kan se det där. Jag är över huvud taget trött på alla som bara viftar med länkar; ofta säger de inte ens vad länkarna innehåller och i alla händelser är de inte användbara för alla som läser mail off-line (vilket man gör pga Blodsugande Dyra Telia). Info skall skickas ut direkt, såvida den inte är orimligt lång.
  Det förtjänar att understrykas att Omskrivande inte är avsett som ett webzine!
  Till sist, varför titeln "Omskrivande"? Tolka det som att zinet om-utger spridda nätartiklar, men först tänkte jag först att titeln skulle vara "Om skrivande" (då mycket handlar om det). Plötsligt föll mellanslaget bort, och där hade jag en lagom dubbeltydig, beskrivande titel!
  För att inte göra Omskrivande omständligt slutar jag här.
  --Ahrvid Engholm

Orson Scott Card har varit verksam som lärare vid skrivarseminarier och är en av sf-branschens mer stilsäkra berättare. Vad han har att säga om personskildring och berättarvinkel bör man lyssna på.

Recension:
CHARACTERS & VIEWPOINTS
av Orson Scott Card

Den här boken, av den kände sf-författaren O S Card, kommer från Writer's Digest Books (1988), ett förlag som utger en skrivartidning och även specialiserat sig på skrivarböcker.
  Syftet är att berätta om hur man skapar trovärdiga karaktärer, vilket berättarperspektiv (viewpoint) man skall använda , samt hur man behärskar dessa faktorer. Att ägna en hel bok på ca. 180 sidor åt detta är ambitiöst, men Card tenderar att vara en smula pratig, så matnyttigheten blir inte proportionell mot sidantalet.
  Men det blir en hel del matnyttigt i alla fall.
  Card börjar med att gå in på hur man väljer karaktärer. Man kan ta personer man känner, folk man stöter på men inte känner, man kan uppfinna personer från grunden, osv. Hur man än gör måste man tänka igenom personen ordentligt och veta mycket mer om den än vad som senare kommer till användning i berättelsen. När man skall skildra personen gäller det att inte vara för direkt. Man skall inte säga "Charlie är en snål typ". Men man kan prova med "Charlie räknade noga växeln han fått tillbaka, som alltid."
  Välj namn noga! Döp personer i berättelsen till namn som låter ganska olika - det underlättar för läsaren att hänga med och skilja på personerna. Fysiska beskrivningar ("Charlie hade rak haka, stålgrå ögon och nypressad kostym") kan aldrig ersätta en riktig karaktärsskildring. Rent fysiska beskrivningar - utan psykologiskt djup - är annars ack så vanliga.
  Card talar gärna om MICE-faktorerna: Miljö, Ide, "Character" och "Event". Dessa definierar hela berättelsen.
  Bokens andra ämnesområde är berättarperspektiv. I grunden har vi första och tredje person. Det senare kan i sin tur delas upp i allseende berättare och i begränsad berättare. Den allseende berättaren kan se allt som händer och hoppa fritt mellan personer och händelser, hur som helst. Den begränsade berättaren kan bara berätta om det som händer i nära anslutning till huvudpersonen. Den begränsade tredje-personen är den vanligaste berättarformen, och är kanske enklast at behärska.
  Första person ger oöverträffade möjligheter att komma under skinnet på en person, men har också nackdelar. 1) Man får bära på det bagage av åsikter och attityder som huvudpersonen har. 2) Man kan inte undanhålla huvudpersonens kunskap från läsarna. Det är av detta skäl A C Doyle låter Watson och inte Holmes vara berättare. Sherlock Holmes är ju tidigt mysteriets lösning på spåret och skulle - om han var berättare - då tvingas avslöja lösningen i förtid (Sherlock Holmes-novellerna är f ö jag-berättelser, berättade ur Watsons perspektiv. Den perfekta berättarformen för dem!).
  Card har även förslag på alternativa "viewpoints". Tänk t ex att berätta i andra person IMPERATIV ("du - gör det!"). Det kan t ex låta så här:
  "Gå upp för trappan. Bry dig inte om barnen som skakar i hörnet av första våningen. Kliv över spyorna och luta dig inte mot räcket. Din nyckel passar perfekt i låset..."
  Card karaktäriserar första-person-berättare som "avlägsna i tiden", och tredje-peron-berättare som "avlägsna i rummet". Ett "berättarjag" förutsätts återberätta skeenden en längre tid efteråt, och är därmed avlägsen i tiden. Vid en berättelse i tredje person måste berättaren se det hela utifrån, och är därför avlägsen i rummet. Den begränsade tredje-personen är dock närmare i rummet än den allseende.
  Card talar också om skillnaden mellan presentation och representation. I representation berättas historien utan att man som författare bryr sig om att det finns läsare. Man tilltalar eller vädjar aldrig till läsaren. I presentation förutsätts det att läsaren finns med, och läsaren kan tilltalas direkt eller indirekt. Det är som om författaren sätter sig ned och säger: "Samlas kring mig, allihopa, så skall jag berätta en historia. Ni vet att..."
  Card går också in på den viktiga skillnaden mellan att återberätta ("säga") och dramatisera ("visa"). Det senare är normalt att föredra, men återberättande kan vara bra mellan scener eller för komplicerade skeenden.
  Det Card har att säga om "viewpoints" är i allmänhet mer koncentrerat, mer konkret och mer användbart än det han har att säga om "characters". Men på det hela taget är det en ganska användbar bok, vars användbarhet utökas av illustrerande citat och exempel.
---97-09-15---

Nedanstående skrev jag som ett svar på en artikel i SvD. Min artikel verkade man inte vilja ha, men några veckor senare hade kultursidor en annan kritisk artikel om Gärdenfors'  teser. Min artikel har mer detaljerad kritik och är därför, tycker jag, mycket bättre...

CYBERSAGORNAS PROBLEM

Peter Gärdenfors anser i "Publiken kliver rakt in i cybersagorna" (SvD 21/2) att nya medier kommer att, så att säga, ta marknadsandelar. Nu har dock gamla konstarter alltid en tendens att hänga med, så vi behöver nog inte oroa oss alltför mycket å litteraturens vägnar. "Cybersagor" (eller datorspel, som det i praktiken handlar om) är inte någon sorts alternativ litteratur, utan en ny helt egen konstart. Den har dock ett antal problem som Gärdenfors förbiggår.
  Datorspelens kanske största problem är att konstartens själva konstruktion är ett hinder för dramaturgiskt tänkande. En normal roman har en i princip linjär intrig, med en handling där A ger B, B ger C, osv. C är en logisk följd av B som i sin följer ur A. A kan inte leda till flera sorters B, i motsats till i datorspel, och B kan inte vara en följd av flera sorters A. En sådan framställning skulle som litteratur uppfattas som dramaturgiskt otillfredställande. Handlingen blir ologisk och slumpartad. (Det finns förvisso också romaner som är dramaturgiskt felkonstruerade!) Litteraturkonsumenten söker inte intrigfrihet, utan de bundna, logiska mönstren som ger en insikt när de, så att säga, avkodas. Litteratur med svagare mönster ger svagare insikter.
  Detta har alltid varit ett problem för datorers interaktiva s k adventure-spel (av det första som hette just Colossal Cave Adventure, eller bara Adventure). Då den dramaturgiska logiken försvagats brukar adventure-spel snarare än att handla om förmedling av insikter och upplevelser bli en gissa-vad-författaren-tänkte-lek. I avsaknad av dramaturgisk logik gör man får ta s k meta-tankar till hjälp.
  Gärdenfors gör ett stort nummer av att vi i framtiden själva kan påverka handlingen och "få mycket djupare förståelse av ett mänskligt dilemma eller en historisk situation". Jag undrar det? Det en publik ofta söker är upptäckandet av ett skeende, inte skapandet av det. Det man själv skapar kan aldrig bli överraskande, och blir därför mindre intressant. Nyheter och nya erfarenheter måste ju alltid komma utifrån.
  Ett annat problem är att datorspel borde ha oändlig detaljrikedom, men det kan de inte ens teoretiskt sett få. Om man i ett deckarspel anländer till en brottsplats bör man kunna undersöka vad som helst. Valfri mattfrans kan innehålla ett spår. Bland skrivbordets tusen pappersark bör man kunna leta ledtrådar. Här har den litterära deckaren en stor fördel: detaljrikedomen behöver inte vara oändlig, därför att författaren leder läsaren rätt i och med berättelsen.
  Gärdenfors talar mycket om integration av medier (multimedia) och förhöjd närvarokänsla (via Virtual Reality, exempelvis). Problemet är dock att mer stimuli inte nödvändigtvis ger förhöjd upplevelse. Till att börja med kan människans medvetande bara hantera 6-8 bitar/sekund, och redan en mycket torftigt skriven litterär berättelse kan med råge fylla denna kapacitet. Upplevelsen byggs istället upp genom att den smala bandbredden stimulerar inre processer.
När man läser en roman startar en sorts filmprojektor i huvudet som spelar upp upplevelser hjärnan konstruerar. För mycket färdigkonstruerad stimuli kan störa denna upplevelseprocess. Det är därför som det är ganska vanligt att man som stimulikonsument tycker att "boken var mycket bättre än filmen". Boken skapade en rik inre upplevelsevärld, som filmens överstimulans störde ut eller misslyckades att återge.
  Skapande i grupper ger nya problem. Ett komplext, grafiskt, interaktiv datorspel måste skapas av en kommitté. Några konstruerar intrigen (så gott det nu går, då interaktivitet kan bryta sönder intriglogik), några gör ljud och musik, ytterligare några gör grafik och 3D-landskap; det hela knyts ihop av några snitsiga hackare som förstår programkod bättre än konstnärligt skapande. Kommittéer har egentligen aldrig någon gång under historien kunnat skapa stor konst. (Även en teaterpjäs har en författare, en regissör, och framförandet vilar tungt på individuella insatser.) Gruppskapande ger kommunikationsproblem, kompromisser och frånvaro av entydiga konstnärliga mål som försämrar produkten. Datorspelen blir ofta snygga och ytligt imponerande, men det kommer att dröja innan Svenska Akademien ger en spelmakare pris.
  Gärdenfors tror på talekonstens renässans. Hittills har datorer snarare stärkt skriftkonsten. Alla datorer har tangentbord. Den överväldigande majoriteten data som skickas över världens datornät är skrift. Text är platseffektivt och innehåller mer mening och innebörd per bit data än ljud, bilder och annat. Forskare har under decennier kämpat med att skapa tolkningsmodeller för språk och talat språk, men vi har bara nått en marginell utveckling. På 50-talet skulle amerikanerna utveckla datorprogram som kunde översätta mellan engelska och ryska, men inte ens 40 år senare finns användbara sådana system. Jag såg redan för tio år sedan system som kunde reagera på en begränsad uppsättning kommandoord, om man talade med paus mellan orden; åter har utvecklingen bara varit marginell. Intelligent språktolkning eller talat språk kommer inte på länge att bli användbart för datorer.
  Det finns en historia (dock sannolikt en skröna!) om att de tidiga amerikanska översättningsförsöken fick "Anden är villig men köttet är svagt" att på ryska bli "Vodkan är stark men fläsket är ruttet". För datorspel gäller ofta: grafiken är mäktig men innehållet är tunt.
---98-02-28---

Jag skrev nedanstående med anledning av tidningsartiklar om den avhandling som nämns. Jag sände inte in artikeln någonstans, utan postade den på ett par brevlistor. Höjdestrand framstår som litet väl magstark i sina försök att legitimera moralpaniken.

MORALPANIKENS SEKEL

Vid Uppsala Universitet har nyligen Erik Höjdestrand disputerat på ämnet videovåld och moralpanik. Avhandlingen heter Det vedervärdiga videovåldet - att återupprätta moralisk ordning. Jag har inte läst avhandlingen, men väl ett antal artiklar om den, varav exempelvis Svenska Dagbladets (18/1) artikel utgjorde ett någorlunda långt referat. Uttrycket "moralisk panik" - "moralpanik" är den ordform jag främst hört användas - skall ha myntats av den amerikanske kriminologen Stanley Cohen 1972.
  Jag är aningen förvånad över att begreppet namngivits så pass sent, för vi har haft våg efter våg av moralpanik, under över ett sekel. Låt mig ge en liten moralpanikhistorik. (Årtal anges ungefärligt, då uppgifterna är ur minnet.)

Senmedeltiden och framåt - Riddarromanerna förledde ungdomen och fick dem bli till lallande, oansvariga tölpar. Cervantes Don Quijote tjänade som en ironisk kommentar till detta.

Sekelskiftet - Nick Carter och andra 25-öresromaner. Billig underhållning som förstörde ungdomens smak och t o m försämrade deras läskunnighet. (Hur nu läskunnighet kan försämras av att man läser...)

30-talet - jazzen. Den hemska negermusiken. Unga flickor kunde hamna i dåligt sällskap och råka illa ut. Jazzens nedbrytande effekt påtalades länge i debatten. Dessutom: pilsnerfilmen. Thor Modeen var så frukstansvärd depraverad och usel och undermålig! Kulturetablissemanget reste sig som en man och krävde filmatisk uppryckning.

40-talet - Jules Verne Magasinet. Denna populära veckotidskrift föranledde upprörda lärare till våldsamma angrepp. Eleverna blev lallande oansvariga drömmare. Deras läsförmåga försämrades.

50-talet - serierna. En av de kraftigaste moralpanikerna. Fredric Wertham i USA skrev om "Förförelsen av ungdom" och menade att serieläsare blev ungdomsbrottslingar. Ett flertal kamporganisationer mot serier startades, även i Sverige. De större förlagen införde sin egen censur. Osv. Dessutom: rockmusiken. När Elvis viftade på häcken...kunde unga flickor hamna i dåligt sällskap och råka illa ut. Den gamla visan.

60-talet - rockmusiken, Beatles, 68-generationen, flower power. Alltför välkänt för att egentligen behöva kommenteras. Pojkar blev långhåriga! Man kunde inte längre se skillnad på pojkar och flickor! Dessutom: B Wahlströms ungdomsböcker, med de röda och gröna ryggarna. Var bannlysta på mitt skolbibliotek, och troligen även på alla andra. Gjorde barn till lallande, oansvariga tölpar och försämrade läsförmågan.

70-talet, tidiga - skräckserietidningar. Våldsam debatt i kvällsöppet. Svenska förlag censurerade "frivilligt". Dessutom: punken. Behöver inte heller kommenteras. (Unga flickor kunde dock hamna i dåligt sällskap och råka illa ut.)

80-talet, tidiga - videovåldet.

80- och 90-talet - väldigt moralpanikbelamrat. Vi har haft videospelsvåldet, rollspel, s k vuxenserier, rave.

Vad jag vill peka på är att moralpaniken dykt upp gång på gång på gång på gång, under mycket lång tid. Mot den bakgrunden (och mot bakgrund av referaten jag läst av den) framstår Höjdestrands avhandling som tunn i sina tankegångar och ganska historielös. Han skriver visserligen bara om videovåldet, men han tycks inte ha satt moralpaniken i sitt historiska och samhälleliga sammanhang.
  Enligt SvD: "En av hans huvudteser är att videovåldsdebatten hjälpte till att för människor klargöra vad som var tillåtet eller ej...genom att ta upp kampen mot det goda hamnade människor på det godas sida."   Om detta skall tas som en generell beskrivning av moralpanikens syften hamnar vi i en väldigt konstig situation. Det goda, det goda som vi med moralpanikens hjälp ansluter oss till, är avståndstagande från...

* ny musik
* ny litteratur
* nytt bildberättande
* modern ungdomskultur
* ny film
* moderna sällskapsspel

Moralpaniken hjälper oss i oavstående få klart för oss vad som "är tillåtet eller ej"; och det ovanstående är inte tillåtet!
  Låter inte det konstigt?
  Låt mig presentera min egen bild. I grunden ser jag moralpaniken som en konfrontation mellan gammalt och nytt, som en konflikt mellan generationerna. Moralpaniken handlar så gott som alltid om att de äldre förfasar sig över de yngres intressen. Den äldre generationen förstår sig inte på den yngre, trots att de själva en gång var unga. I deras ungdom fick de höra sin tids äldre generation förfasa sig över jazzen eller rocken, och vad de då fick höra blir sådant de nu säger om dagens ungdoms technomusik (eller något annat).
  Det är inte så enkelt som att moralpaniken "tar ställning för det goda". Om vi nu tar videovåld, är det något ont? Videovåld är ju INTE våld; videovåld är FANTASIER OM VÅLD. Är sådana fantasier onda? De kanske inte är smakliga, nyttiga, uppbyggliga - men ÄR BLOTTA FANTASIER ONDA? Om de är onda, vem skadar de? Enligt SvD:s artikel (och annat material jag sett) är forskarna mycket oeniga i frågan om våld i konstnärliga skildringar skulle generera mer riktigt våld.
  Och allt annat som anförs mot konstformer i moralpanikdebatten, är det reella exempel på ondska? Är moralpaniken alltid en dragen lans för det goda och uppbyggliga? Förstörs ungdomars smak och läsförmåga av underhållningslitteratur? Fördärvas unga flickor av att Elvis viftar på häcken? Skapar serier verkligen ungdomsbrottslingar?  Mitt svar på de flesta av dessa retoriska frågor är: Nej. Eller åtminstone: Det verkar mycket osannolikt. Moralpaniken handlar inte om Godhet Vs Ondska. Moralpaniken handlar om att en äldre generation med tiden förvärvat kulturkonservativa värderingar, som de ser hotade av nya konstformer. Argumenten som anförs i en moralpanikdebatt kan låta nog så övertygande, men de behöver trots allt inte vara giltiga. Visst kan moralpanik "hjälpa" oss att "ta ställning", som Höjdestrand hävdar, men den ställning vi tar är ganska godtycklig och den handlar bara skenbart om godhet.
  Jag ser moralpaniken som ett uttryck för intolerans, kulturkonservatism och självuppblåst pseudo-moraliskt patos.
---98-01-18---

Moores bok är egentligen ganska lättviktig, men den har sina intressanta poänger. Den här artikeln stod även i våras i Jonas Ahlbergs fanzine Wyziwyg (som finns på nätet - minns inte adressen men Alta Vista kan nog hjälpa).

Recension:
SCIENCE AND FICTION
av Patrick Moore

Det här är en mycket tidig fackbok om sf, utgiven redan 1957, och skriven av en känd populärvetenskaplig författare och astronom. Science and Fiction torde också vara ganska ovanlig; man ser den sällan listad bland sf-fackböcker.  Patrick Moore har en stark kärlek för sf-litteratur men också den gamla kanske inte helt relevanta inställningen om att sf helst bör vara "vetenskapligt korrekt". Sf som inte är vetenskapligt korrekt kallar han "typ 1" och sf som är vetenskapligt korrekt "så långt de kan bli i ljuset av nutida kunskap" kallar han "typ 2". (Dessa beteckningar använder han sedan konsekvent genom hela boken.)
  I boken gör han en relativt detaljerad genomgång av sf:s historia och betrraktar även olika typer av sf. Han börjar riktigt tidigt, med verk som Lucianos "En sann historia" (ca 150 e Kr), och det är tydligt att han främst utgår från vad han själv läst - han har tydligen samlat en hel del på sf. Det är också tydligt att han haft ganska begränsad interaktion med sf-samfundet i övrigt, för det finns en hel del luckor i hans betraktelser. Det han inte själv stött på saknas. Ingen har t ex berättat om John W Campbell för honom.
  En av dem han i förordet nämner och ger tack för att ha bidragit med information är Lars Helander, svensk fan på 50-talet. Han har ändå fått några uppgifter om bakfoten. (JVM kom inte 1939, utan 1940. Häpna! startade 1954, inte 1951.) Sverige omnämns också som att ha 10-talet fan-klubbar och är ganska positiv till sf-fandom. Moore har fått och läst ett antal sf-fanzines, som han ger bra betyg.
  De böcker han omnämner ges vanligen en klassificering, typ 1 eller typ 2, och omdömen om det vetenskapliga innehållets trovärdighet. Det finns kapitel om Verne, Wells, BEM:s (typ 1 - Moore avskyr gammal space opera), ungdoms-sf, mutanter och robotar, flygande tefat, tidsresor, sf-konst sf i film/TV/radio, osv.
  Moore avskyr mycket s k typ 1-sf. BEM:ar av omöjlig konstruktion på planeter som är helt osannolika. Sf-hjältar med strålpistoler och flashande rymdskepp som struntar i mekanikens lagar. Han berättar om hur han en gång brände en samling sämre sf-pulpmagasin från 30-talet i sin trädgård, så att de inte skulla falla i oskyldiga unga gossars händer. Han finner viss typ 1-sf förlåtlig om den är välskriven.
  Jag har, för att komma över på mer personliga kommentarer, problem med att bestämma sf:s kvaliteter utifrån mer strikta krav på vetenskaplig trovärdighet. Vetenskap är inget statiskt eller enhetligt. Forskare är ofta själva oeniga, och vetenskapen ändrar sin position år från år. Tänk bara på de många olika rönen inom astronomin. På 70-talet skrev Larry Niven berättelser om svarta minihål. Sedan kom man fram till att sådana var instabila och han slutade skriva om dem. Nya rön kanske gör dem stabila igen, vad vet jag?
  Och tänk bara på alla berättelser som förutsätter hyperdrive för färder fortare än ljuset. Det kryllar av dem i t ex Asimovs Stiftelse-svit. Blir den bättre eller sämre för det?
  Sf är inte till för att lära ut vetenskap. Möjligen kan genren sägas sätta fokus på OLIKA frågor med vetenskaplig anknytning, men den lär inte ut vetenskap. Man lär sig inte ett dugg om elektronikkonstruktion genom att läsa om exempelvis asimovska robotar. Däremot börjar man fundera på frågor som: Tänk om man kunde göra intelligenta maskiner? Hur skulle sådana maskiner resonera och reagera? Vad skulle hända med samhället? Inget av detta är naturvetenskap, möjligen samhällsvetenskap, psykologi eller sociologi.
  Förresten, när Asimov beslutade att utrusta sina robotar med "positronhjärnor" var positronen nyupptäckt. Få visste riktigt vad det var, i varje fall inte Asimov för då skulle han valt "elektronhjärnor" - positronen är ju en anti-partikel som förstörs under energiavyttring när den stöter på elektroner. Det säger något om hur ändringen av vetenskapliga rön kan slå undan förutsättningen för sf-författare.
  Min tes är snarare: Sf bör i stora drag följa aktuella vetenskapliga och tekniska rön, utan att gå in på för mycket detaljer - avvikelser kan finnas, men bör motiveras.
  Att inte gå in på för mycket detaljer är ett utmärkt sätt att öka trovärdigheten. Varje detalj man lägger till ökar risken för att trampa fel, och varför skall egentligen just sf-författare förväntas förklara detaljer när inte andra författare gör det. En deckarförfattare kan skriva "Blake tog sin puffra och satte sig i bilen. Motorn spann som en katt." utan att behöva förklara principerna för skjutvapen eller hur en bilmotor fungerar. (Ja, men alla vet ju hur sådant fungerar! Gör vi? Vi vet alla EFFEKTERNA av pistoler och motorer, men bara ett mindre antal specialister känner till funktionerna i DETALJ.)
  Avvikelser från det strikt vetenskapliga är nödvändiga, men bör givetvis tillåtas om de motiveras på ett bra sätt. Sådana motiveringar kan vara att de krävs för intrigen och på detaljnivå vävs in i densamma på ett bra sätt. Några allmänna ord om hyperrymden ("Tänk dig punkt A och B på ett papper. Vik pappret...") kan räcka. En bra motivering är allt det som får det osannolika att LÅTA SANNOLIKT; det är inte något som ÄR sant eller håller för en djupare analys, men för stunden och mot berättelsens bakgrund är man villig att acceptera det.
  Tänk t ex på Frank Herberts Dune-romaner. Rent biologiskt är de (enligt artiklar jag läst) fullständig rappakalja. Ökenplanetens evolution skulle aldrig ha kunnat få fram något som de stora sandmaskarna. Näringskedjan på planeten har jättelika luckor. Avsaknaden av vatten skulle göra att inget kunde leva där (utom invandrade människor, som med olika konstgjorda metoder kan lösa vattenproblemet.)
  Moores m fl:s uppfattning om sf som en sorts Ersatz-wissenschaft är inte riktigt hållbar. För det första finns nästan inga böcker som strikt följer vetenskapskriterier. För det andra ändras vetenskapen år från år, så recensionerna måste hela tiden uppdateras. För det tredje är det ett missförstånd av sf-genrens upppdrag - den berättar inte OM vetenskap utan berättar njutbara historier i en vagt vetenskapligt influerad världsbild.
  Låt mig bara avsluta med hur sf-genren, tack vare Patrick Moore, nästan mötte sin undergång. Till FN-organet UNESCO:s konferens i Madrid 1955 lade Patrick Moore fram ett långt, detaljerat förslag om internationell kvalitetsmärkning av science fiction! UNESCO (FN:s organ för kultur m m) uppmanades att främja en internationell märkning av sf-böcker. A-böcker är Moores typ 2, helt vetenskapligt korrekta "att anse som utbildande såväl som underhållande". B-böckerna är de bättre i typ 1, inte helt tekniskt korrekta men "välskrivna, gedigna och av visst litterärt värde". (Alla andra böcker skulle bli icke godkända.)
  Förslaget diskuterades i TRE TIMMAR och besegrades enbart med rösterna 7-8...
  Och tur var det! Att FN inför märkning för vetenskaplig korrekthet i sf kan vi gott klara oss utan.
---97-12-16---

Detta var ett mer lättsamt inlägg i en debatt om sf-recenserande. Ett problem för sf-litteraturen i Sverige är att det finns dåligt med recensenter som är intresserade av genren. Men det tas iofs inte upp nedan.

KÅSER(ECENS)I(ONER)

Det har slår mig att den perfekta recensionsverksamheten nog borde vara Det perfekta tomrummet, det vill säga Stanislaw Lems utomordentliga samling recensioner av böcker som inte finns. Lem kostade på sig rejäla genomgångar med djupa analyser, och man fick både intressanta upplysningar och resonemang om böckerna - samt i flera fall en längtan efter att läsa dem. Bra recensioner bör ju upplysa, analysera och - om boken är bra eller åtminstone intressant - ge en impuls att inskaffa verket.
  Nu skall jag inte säga för mycket om Lem (det var länge sedan jag läste boken och jag har den ej i ägo - men efter min egen korta recension fick jag nu en impuls att vid tillfälle inskaffa den) men jag kan notera att hans metodik tycks vara motsatt den hos många dagstidningar: Lem har recensioner av böcker som inte finns, dagstidningarna har inte recensioner av böcker som finns. Vad jag menar är att recensionerna tycks sväva i sin egen lilla värld, som inte alltid anknyter till det recenserade verket. Det blir som en liten essä om livet, universum och allting, över vilken en slumpvis utvald boktitel svävar som av en händelse och rubrik. Jag kanske hårdrar litet hårt, men dagstidningsrecensenterna säger mig nästan inget. (För att inte tala om hur oläsliga de är.) Någon föreslog att man lika så gott kan kalla recensionen för en egen självständig genre. Och som sådan kan den gott kreeras enligt Lems metodik. Det man skriver om är inte så viktigt, och då kan man lika gärna ta steget fullt ut och skriva om ingenting. Eller om allting, universum och livet - bara ingen kan förledas att tro att det finns en koppling mellan recensionen och någon annan text.
  De bästa recensioner jag sett är dem Bibliotekstjänst låter göra för att bibliotekarier skall kunna bestämma om de skall inskaffa ett verk eller ej. Jag är ju faktiskt i samma situation i biblioteken; jag vill också avgöra om jag vill skaffa en bok till mitt bibliotek. Btj-recensionerna är kanske litet korthuggna (vilket egentligen bara sparar tid!) men de passar mina behov och de saknar sannerligen inte kritiska omdömen. Kritiken har här makt att bestämma om en bok skall säljas i noll eller tusen ex till biblioteken.
  En fördel med Btj är att recensioner går att överklaga! Jag kom i håg Mika H Tenhovaaras debut, fragmentromanen Y, som fick en nedgörande recension av Bibliotekstjänst och följaktligen såldes i noll exemplar till Sveriges alla bibliotek. Förläggare Fylkesson på Janus blev skitförbannad och hotade att förlägga sitt förlag i Nollmängden om Btj skulle vara så här taskiga. Det var den bästa bok han förlagt någon gång, sade han. Efter överklagande fick Y en ny recension; den var antagligen aningen positivare - för nu såldes Y i ett (1) exemplar. Det var biblioteket i Södertälje som tyckte att man nog borde stötta sin lokala litterära kultur. (Mika fick dock litet revansch när en aftonbladetkritiker kallade Y en "underbar liten bok" och ansåg den vara en av årets tre bästa.)
  Btj har också en massa förnuftiga regler. Viktiga böcker måste få två recensenter. Om man kan misstänka en recensent för jäv får vederbörande inte recensera den boken. (I dagstidningarnas recenserande med författare och kulturskribenter som känner varandra kors och tvärs känns det ibland för jäv(l)igt.) Sf-författaren Börje Crona utnyttjade detta en gång. Hans böcker fick konsekvent nedgörande Btj-recensioner av KG & Gunilla i Piteå. Crona tröttnade på det - och dedicerade nästa bok till dessa recensenter! Därmed blev de jäviga. (Men böckerna blev inte bättre för det. Jag  minns fortfarande med en rysning - ej av välbehag - en novell ur en Crona-samling om strandade utomjordingar som måste få elström till rymdskeppet. När de trollar fram ström förklaras det med "Ni har väl hört talas om Watt-gröt!" Ridå.)
  Erik Andersson tipsade om tidskriften Ord & Bilds recensionsexperiment i nr 2/97. Det gick helt kort ut på att man postulerade nya förutsättningar för böckerna och sedan bad om recensioner. En etablerad författare recenserades som ny, en ny som etablerad, en gammal bok som ny, osv. Jag skumläste litet ur de resulterande recensionerna och tyckte nog att resultatet bara blev halvlyckat; de flesta hade svårt att frigöra sig från de gamla förutsättningarna. Egentligen borde man ha tagit steget fullt ut, och avidentifierat böckerna. För etablerade författare får man kanske leta fram något av de mindre kända verken, men när man väl gjort det river man bort omslag, skär bort eventuellt titelhuvuden osv och säger: En intressant debutant - recensera!
  Den metoden skulle man kanske kunna använda för dagstidningsrecensionerna också. Tidningens redaktion sliter och klipper sönder boken, och skickar resterna till recensenten. Då borde inga förutfattade omdömen kunna uppstå. (Och av praktiska skäl borde i så fall recensionerna publiceras under pseudonym. Det kan tänkas att en del recensenter i rädsla för att förnärma kollegor blir överdrivit försiktiga. Ett dubbelt blindsystem, helt enkelt.)
  Det här ger också ett uppslag till hur man skulle kunna få mer rättvisa recensioner av science fiction och fantastisk litteratur, även om det kräver litet samarbete av förlagen: man avidentifierar genren! Det samarbetsvilliga förlaget ser till att tidningen får texten i elektronisk form. Om vi har en mainstream-roman kan sedan en driftig redaktör gå igenom texten och byta ut alla "bilar" mot "rymdskepp", "Göteborg" mot "tredje planeten i Proxima Centauri-systemet", osv. Man kan lika enkelt förvandla, säg, en fantasyskildring om landet Lucidorandium till en socialrealistisk skildring om en invandrarfrus vedermödor i Tensta. Man kan göra en glad bok dyster, eller tvärtom, eller en tråkig bok spännande. Allt som kan antyda genre, stämningsläge, stilistik osv kan enkelt maskeras.
  Sedan en annan sak. Varför får inte böcker poäng? Filmkrönikan delar ju ut ett till fem poäng. Det är ett väldigt bra sätt att då en snabb uppskattning av en bok. Man har inte alltid tid att läsa en hel recension, men man har tid att läsa ett tecken - en siffra. Tidningarna kunde ha sina små symboler som kan användas i bokannonserna. Aftonbladet delar ut fem "semikolon", Expressen fyra "getingar med läsglasögon" medan DN nöjer sig med en enda "navel".
  Det ger mig förresten en till idé, om hur vi skall lösa bokkrisen. Varför inte byta ut bioannonserna sist i dagstidningarna mot bokannonser. För filmbolagen kan det väl inte spela så stor roll; ingen går ju på bio längre och de tjänar i alla fall sina mesta pengar på kabel-TV, videoförsäljning och merchandizing. Så istället för att slå upp vilken film man skall gå och se kan man istället få käcka annonser om vilken bok man skall läsa ikväll. Det kan se ut t ex:

Äntligen premiär!
THE BOOK III
(Bild på en muskulös författare på väg att slänga en skrivmaskin på en vampyrliknande figur som ligger i luften på väg mot sitt offer.)
Han hade förlorat jobbet, frun, radhuset och livslusten. Då knackade det på dörren! Skulle Johnny klara UTMANINGEN FRÅN ANDRA SIDAN?
"Om du gillade The Book och The Book - återkomsten blir du inte...besviken på...denna fantastiska...verk!" --Piteå-Tidningen Betyg: 5 snöbollar
Starring Ingrid Pitt and Pippa Steele. Written by Word for Windows 7.0. Special Effects by Qnark Excess. A Carl Brandbergen Book produced by Stora Förlaget. Available on paper in selected bookstores.
---98-03-04---

Detta har jag sänt in till SvD:s understreckar-redaktör som svarade att den var "mycket intressant". Jag hoppas de vill ha den, men jag har inte hört något mer ännu; SvD kan ligga på material i månader utan att yttra ett knyst (vilket känns jobbigt!). För övrigt anser jag att just SvD har den svenska dagspressens bästa kultursidor - de är ofantligt mycket bättre än DN:s t ex.

KATASTROFEN KOM NÄR IMPERIET FÖLL

Britterna är de främsta världskatstrofskildrarna. Från Mary Shelley och HG Wells löper en röd tråd av katastrof och undergång till Brian Aldiss och JG Ballard. När solen gick ned över det Brittiska Imperiet kände författarna på den lilla ön hur slutet var nära. Världen förgicks av torka, regn, värmeböljor, nedisning och giftiga moln. Men mänskligheten tillåts också gå under i krig, jordbävningar, sjukdom eller genom främmande himlakroppar.

Nu när årtusendeskiftet närmar sig nås vi av allt fler spådomar om världens omedelbara undergång. Religiösa grupper predikar om domens dag. Ekologer talar om växthuseffekt och naturkatastrofer. Och datakonsulterna menar att datorerna inte fungerar bortom år 2000. Men idØerna om den stora världskatastrofen är ingalunda nya. Redan i Bibeln dränktes världen i 40-dagarsregn och Egypten hemsöktes av gudomliga straff.
  Inom den fantastiska litteraturen eller science fiction utgör katastrofskildringar sedan gammalt en alldeles egen undergenre. Och de rysligaste katastroferna har satts på pränt av britterna. Kanske känner de sig extra utsatta eftersom de bor på en ö som likt Atlantis en dag kanske kan sjunka i havet?
  Många menar att britternas faiblesse för katastrofer är en psykologisk effekt av det Brittiska Imperiets sönderfall efter andra världskriget. Men faktum är att en rad katastrofskildringar kom när Imperiet stod på höjden av sin makt. När man står på toppen är katastrofen som närmast. Då Titanic är splitternytt och som allra mest osänkbart - då kommer isberget.
  En av de allra första i den långa raden brittiska katastrofskildrare var Mary Shelley, mest känd för romanen om Frankensteins monster, som i The Last Man (1826) låter mänskligheten förgås i en okänd pest. HG Wells var annars flitig med katastroferna, som han skildrar med starkt socialt patos. I Tidsmaskinen (1895) låter han den framtida mänskligheten delas upp i två arter, där den gamla underklassen förutom att bo underjordiskt bokstavligt talat lever på överklassen; ingen har någon lysande framtid under en sol som håller på att dö. Världarnas krig (1898) låter marsianerna svara för hotet. De bedriver kolonialt utrotningskrig i en parallell till många europeiska kolonialmakter. Krig är ett återkommande tema hos Wells. I novellen "The Land Ironclads" (1903) förutspår han stridsvagnskriget och i Hur världen blev fri (1914) atombomben. Hos Wells kan dock den förödda världen ofta resa sig i ett socialistiskt inspirerat paradis, som till exempel i Tider skola komma (1935) som också blev till en klassisk film. Wells var oerhört engagerad i att predika mot annalkande krigskatastrofer, både före första världskriget och andra världskriget - till föga gagn skulle det dubbelt upp visa sig. Wells han uppleva de första atombomberna innan han gick ur tiden 1946. Olaf Stapledon tecknar i De första och sista människorna mänsklighetens framtida historia två miljarder år framåt; om 300 miljoner år faller månen ned på jorden, enligt Stapledon, som i övrigt intresserar sig mycket för människoartens biologiska evolution. Sir Arthur Conan Doyle skildrar i Giftbältet (1913) hur jordens atmosfär förgiftas av en passerande himlakropp; när Halleys komet i början av seklet passerade jorden var många allvarligt oroade av att kometsvansen visat sig innehålla cyanväte. MP Shiel bidrar med en egen förgiftningskatastrof i The Purple Cloud (1901) och fruktar de barbariska orientaliska massornas invasion av västvärlden i The Yellow Peril (1899).
  Katastrofgenren ligger inte långt från utopierna - om man som Wells, den siste store utopisten, låter undergången bli fröet till en nystart. Dystopierna (anti-utopierna) ligger ännu närmare katastrofen. Ofta är det ju vi stackars människor som i vår inkrökta dumhet själva drar katastroferna över oss. Världslitteraturens två mest kända dystopier är George Orwells 1984 (1949) och Aldous Huxleys Du sköna nya värld (1932); man kan kalla dem sociala katastrofer, om man så vill. Huxley skrev också Apa och ande (1948), om ett Amerika återfört till stenåldern efter ett atom- och bakteriekrig. Till de stora brittiska dystopikerna får nog också Anthony Burgess räknas, som i En apelsin med urverk (1962) skildrar ett samhälle drabbat av social härdsmälta. Stanley Kubrick gjorde en berömd film på Burgess' roman, liksom även på Peter Georges atomkrigsroman Two Hours To Doom (1958), som blev filmen Dr Strangelove. Människan sjunger där bombens lov medan den obevekligt dalar mot "ground zero". Att atomkriget gör sig väl på vita duken bevisades också av den brittiske filmaren Peter Watkins vars Krigsspel (1965) beställdes av BBC, men ansågs alldeles för skrämmande för att visas i TV. Neville Shutes På stranden (1957) är ett annat atomkrig som hamnade på film; en ubåt dyker upp och besättningen upptäcker efter sin isolering att världen är död. Doris Lessings En överlevandes minnen (1974) ser undergången från åskådarplats; världen faller ihop utanför en kvinnas fönster, utan att hon lämnar rummet.
  En snabbtitt på en rad brittiska katastrofiker visar på stor uppfinningsrikedom. Väder och naturkrafter anlitas ofta. "Brittiska författare har varit besatta av vädret", anmärker SF Encyclopedia angående katastrofgenren. Charles Eric Maine lät tidvattnet gå ut - för att inte komma tillbaka! - i The Tide Went Out (1958) och berövade mänskligheten alla män i World Without Men (1958). DF Jones' Implosion (1967) gjorde alla kvinnor sterila, och i hans Colossus (1966) tar ett par jättedatorer över världen. John Bowens After the Rain dränker världen i en flodvåg. Edmund Cooper tar ofta upp efter-katastrofen-temat, som i Who Needs Men? (1972) där det ena könets frånvaro gör livet både tufft och tråkigt. I hans All Fool's Day (1966) gör solaktivitet alla människor så galna att de tar livet av sig; bara dem som redan är tokiga överlever. I Richard Cowpers Kuldesak (1972) bor mänskligheten efter kriget under jorden styrda av datorer. Keith Roberts The Furies (1966) låter ett kärnvapenprov gå snett, varefter muterade gigantiska getingar attackerar. John Wyndhams Triffidernas uppror (1951) har blivit både film och TV-serie, och handlar om hur en särskilt framtagen växtart - genmanipulering skulle vi kanske tala om i dag - attackerar mänskligheten, som dessutom blivit förblindad av en passerande komet. Wyndham fortsatte i The Kraken Wakes (1953) där vi attackeras av sjömonster, samtidigt som haven stiger över sina bräddar, och i The Chrysalids (1955) där atomkriget skapar muterade telepatiska barn. John Christopher tar naturkrafterna till hjälp. I Svältdöden (1956; filmad som No Blade of Grass, 1970) drabbas jordens växtlighet av en dödlig pest. The World in Winter (1962) täcker jorden med ett istäcke och i Jordbävningen (1965) drabbas vi av förödande jordbävningar. Christopher skrev även en mängd ungdoms-sf centrerad kring katastroftemat.
  Wyndham och Christopher är efterkrigstidens klassiska katastrofmakare, men utmanas av den mer litterära trion Aldiss, Brunner och Ballard.  Brian Aldiss är Storbritanniens kanske förnämnste sf-författare, vilket han bland annat visar i Gråskägg (1964). En olycka med biologiska vapen gör alla sterila, och en åldrad mänsklighet drar omkring som nomader utan hopp om en framtid. Hans Barefoot in the Head (1969) är mer experimentell. Det är en odyssé i ett Efterkrigseuropa, där psykedeliska droger använts som kemiska vapen; olika skikt av verkligheten går in i varandra. John Brunner har ofta undervärderats eftersom han varit så oerhört produktiv, men hans Stand on Zanzibar (1968) är en modern klassiker, om en jord som kvävs av överbefolkning. (Titeln kommer av att ingen människa har mer än ståplats på ön Zanzibar.) I hans The Sheep Look Up (1972) håller världen på att gå under på grund av miljöförstöring. JG Ballard har tagit katastrofromanen till närmast poetiska nivåer. The Wind from Nowhere (1962) blir vi, så att säga, rejält blåsta och i The Drowned World (1962) dränks vi. Det typiska för Ballards romaner är att hjälten inte bekämpar katastrofen, utan går omkring som en observatör som rentav finner en motbjudande skönhet i det pågående sönderfallet. I hans The Burning World (1964) drabbas vi av en jättelik torka och i The Crystal World (1966) förvandlas landskapet långsamt till kristallformationer; någon vetenskaplig förklaring till denna märkliga förvandlig ges aldrig, men det spelar inte så stor roll.
  Ballard, Aldiss och i viss mån även Brunner anses höra till gruppen av nya, mer experimentella sf-författare som i mitten av 60-talet samlades kring den brittiska tidskriften New Worlds. De frångick gärna gamla schabloner, och skildrade yttre handling genom hur den speglades i inre, psykologiska förändringar - "the inner space", ofta kallad. Ballard har även skildrat baksidorna av moderna tiders massmotorism i Crash (1973) och Concrete Island (1974). I den senare kraschar en bilist mot en refug eller betongö mitt i ett trafikkomplex, och utan möjlighet att ta sig därifrån tvingas han stanna där som en bilismens Robinson. På senare år har de gamla hederliga katastroferna blivit mindre populära (om man får uttrycka det så!) och ersatts av mer dysterkvistiga teknologiska spådomar. Från 80-talet och framåt härskar den s k cyberpunken (genom William Gibson med flera) som postulerar en genomkommersialiserad, våldsbenägen, drogindränkt, världsfrånvänd global by där hackare bekämpar makten genom att ta sig in i jättekoncernernas datorer; mänskligheten lever i en tröstlös blandning av kemisk stimulans och "virtual reality". Den klassiska katastrofgenren hade sin höjdpunkt fram till och med början av 70-talet då kapprustningen och kärnvapenhotet hängde som mörkast vid horisonten. Kanske är just kalla kriget den egentliga inspirationen för tankarna om den stora katastrofen?
  Cyberpunkens dystra visioner har dock numera blivit så schablonmässiga att de knappt har styrfart, och många längtar nog tillbaka till den tid då världen fick gå under i rejäla, lättbegripliga världsomfattande katastrofer.
  (Not: Svensk titel ges om översättning finns, men årtalet är originalets utgivningsår.)
---1998-02-16---

En liten nyhetsnotis...

KARIN BOYE TRÄFFADE HG WELLS

Jag satt och ströläste i journalisten Carl-Adam Nycops memoarbok Bära eller brista (Bonniers, 1970) när jag på sidan 163 stötte på ett intressant avsnitt. Det var 1939 och tyskarna hade just anfallit Polen:

  "De första septemberdagarnas snabba tyska pansarframgångar kändes bedövande. PEN-klubben hade ett sammanträde på Gyllene Freden i Stockholm, där H G Wells var hedersgäst. Den trötte, gamle framtidsvisionären talade om något ohyggligt som nu var i sin början. Och han slutade med att ge ett personligt råd till svenskarna:
  - The only advice I can giv you is this: stay out of it!
  Hans tanke var att Skandinavien skulle hålla sig utanför och 'vårda kulturens frön för en framtida återuppbyggnad'. Bland de dystra åhörarna satt Karin Boye, Poul Bjerre, Gustaf Hellström, Waldemar Hammenhög, Erik Lindorm, Gösta Gustaf-Jansson och många fler."

  Något mer om Wells och Boye står inte. Men det är ju högeligen intressant att Boye tydligen träffade sf:s främste då levande författare och bara ett år senare gick åstad och skrev Kallocain, som utan tvivel är den främsta svenska dystopin. Wells var själv mycket framstående som dystopiker. Att Wells varit i Sverige visste jag inte, men det förvånar mig inte. Under 30-talet var Wells mycket aktiv som fredsprofet, och reste runt mycket och fick audienser hos såväl Stalin som Roosevelt för att tala för fredens sak. Olyckligtvis skulle Wells ansträngningar visa sig vara förgäves. (Han dog 1946, och hann uppleva den första atombomben.)
---1998-04-04---

Följande lilla skämtsamma novell skrev jag vid nyår. Jag är själv inte överdrivet övertygad om det oöverstigliga i 2000-problemets proportioner. Åtminstone en del av det är hype från konsnylter som vill göra sig viktiga och tjäna pengar.

DEN SISTA BITEN

John hade inte varit med om en så jobbig tid förut. De sista ett och ett halvt åren hade han jobbat konstant, verkade det som. Han var en av de där tusentals konsulterna som blixtinkallats för att lösa Y2K-problemet - "Year 2 Kilo" betydde det.
  - Fy fan för Y2K!, suckade han och korkade upp champagnen.
  Nu var det bara en liten stund kvar. Och hans jobb var gjort. Nu skulle han få litet lugn och ro.
  Experterna, både dem som kunde något och dem som bara kunde sitta i TV och sprida floskler, hade förutspått att samhället skulle kollapsa vid nästa sekelskifte. Men det skulle inte bli ett bibliskt Harmageddon - datorerna skulle göra myteri. Inbyggda klockor skulle gå fel, databaser skulle bli alldeles förvirrade, och tusen sinom tusen subtila fel skulle sprida sig i systemen tills alla de samhällsviktiga funktionerna kollapsade i en automatiserad, total förvirring. Elektriciteten skulle försvinna, tåg skulle spåra ur, kraftdammar svämma över, och bilar skulle krocka i drösar kring de förvirrade trafikljusen. För att bara nämna några av de dystra spådomarna.
  De sista månaderna hade John jobbat säkert...
  - ...få se nu, sade han högt för sig själv. (Han var för trött för att kunna tänka tyst.) SAS, ja det blev nog 16 timmar i snitt per dygn. Vattenfall kom sista veckan upp i 17 timmar och jag fick sova i en sovsäck vid datorn. Svenska Hiss klarade jag på 14-15 timmar om dygnet, men att människor blir instängda i klaustrofobiframkallade hissar var inte lika akut som en del av de andra småproblemen...
  Nu skulle allt vara fixat. Han hade gjort sitt jobb. Alla större ansvarskännande organisationer hade också offentligt förkunnat att de nu kände sig säkra. Aktiekurser och räntor hade gått och rätt håll, vilket kunde tyda på att marknaden trodde på försäkringarna.
  Nu var det bara en kort stund kvar. John såg på klockan. Några minuter bara. Han hade bestämt sig för att fira millenieskiftet ensam - nå, inte helt ensam, utan i sällskap med gula änkan. Han hällde upp en skvätt till. Ingen idé att ta risker.
  TV-programmen överträffade varandra i ett vansinne som endast med största ansträngning kunde kallas "milt". Folk pratade i falsett och kastade konfetti. Och kändisarna försummade inte ens detta ögonblick för att få några sekunders TV-tid. John kände sig enbart mer berusad av att slötitta på dumburken - nu dummare än någonsin.
  Nu började fyrverkerierna tillta. Det var några minuter kvar men de var redan i full stormstyrka. Bomber och raketer gjorde himlen utan för Johns fönster till ljusan dag. Blixtstormen tilltog i takt med att sekunderna räknades ned.
  ...tre, två, ett, noll.
  Y2K!
  John kände inget särskilt. Fyrverkerierna fortsatte, om möjligt i ännu häftigare utbrott än tidigare. John satt i det blixtrande mörkret, och hörde plötsligt sirener från utryckningsbilar. Kanske hade någon raket hamnat fel och tänt på någonstans? Smällarna ville bara inte upphöra.
  Ra-ta-ta-ta!
  Det lät som en kulspruta. John hoppade till. För ett par år sedan hade han konsnyltat (som han kallade det) på försvarets datorbudget, så han kände ljudet väl. En salva till. Någon skrek utanför fönstret. TV:n började mumla om väpnat upplopp i New York, mördarband på Autobahn, ryska stridsvagnar som rullade...massaker i...
  Vad var det som hände? John försökte samla tankarna, medan ett hus ett par kvarter ned började fatta eld. Utanför på gatan sköt plötsligt beväpnade civilpersoner vilt på allt som rörde sig. Varför hände detta? Det var väl inget speciellt med år 2000? John kröp ihop i ett hörn av soffan, närmast kallsvettig och plösligt nykter. Få se nu...när det gregorianska kalendern infördes försökte man hindra datumavvikelserna i den gamla julianska.
  Sommaren drev allt mer mot hösten, och i ett slag bestämde man att hoppa över elva dagar och för att få kalendern att gå i takt skulle februari inte ha skottdagar under århundradeskiften. Utom om skiftet var jämt delbara med fyra. Som till exempel år 2000.
  - Det är inte konstigt att folk skjuter på varandra just i år, sade John. År 2000 är ju skottår.
---97-12-31---