Svenska Äventyrsklubben
Redaktör: Fredrik Ekman

Svenska Äventyrsklubbens informationssida om:

Akirema-skatten

Författare Erik & Lennart Johansson
Recension Äventyr nr 3 1990:
Det är år 699 i Nedron, ett land som under lång tid härjades av ett rövarfolk vid Akirema. Akiremanerna lyckades föra bort ett antal ovärderliga skatter från landet innan de slutligen besegrades i ett stort slag. Rövarfolkets tillgåll och landets skatter hittades aldrig.
Din far, som var soldat och slogs emot akiremaniseringen av Nedron, har just avlidit. I ett avskedsbrev till dig berättar han om en hemlig gång ute i Narg-skogen, där han en gång såg en överlevande akireman försvinna in. Du tar dig till platsen där den hemliga gången skall finnas, och skattjakten kan börja...
Akirema-skatten är ett svenskspråkigt textäventyr - det bästa hittills till Amiga! Författarna själva säger dock själva att spelet egentligen inte var tänkt att säljas, utan mest är ett test av äventyrssystemet. Men låt er inte avskräckas av det, för Akirema-skatten är ett helt komplett och stort (ca 75 platser) äventyr!
Äventyrssystemet som författarna har fått ihop är av hög klass, tolken klarar det mesta man begär, den förstår t.ex. en mening som "GÅ VÄST TAG SEDAN RUSTNINGEN OCH BENET".
Problemen i spelet är både många och bra - och ofta roliga! Spelet är normalsvårt, dock finns ett svårt problem i början, som vid första anblicken bara tycks vara en prakt-kliché!
Texterna i spelet är bra. De innehåller en hel del humor och skämt, både i rumsbeskrivningarna och andra texter, prova t.ex. att skriva "HINT"!
Ibland dyker det upp bilder, som lägger sej över hela skärmen. Bilderna är OK, även om de t.ex. inte är i samma höga klass som illustrationerna i "Demonen" och "En Gamling...". Det är också omständigt att återgå till texten då en bild har visats.
Med spelet kommer en proper manual, som beskriver spelets funktioner ordentligt, och innehåller en ledtråd med avgörande betydelse.
Akirema-skatten är ett bra svenskt textäventyr med skoj texter och problem. Rekommenderas!
ATMOSFÄR: 60, INTRESSE: 68, PRESENTATION: 52, INTERAKTION: 74, PROBLEM & LOGIK: 61, MANUAL: 52. BETYG: 61
Andreas Reutersvärd
System Amiga
Förlag eget?
Publiceringsår 1990?
Antal rum ?
Saker ?
Personer* ?
Ordförråd** ?
Min. systemkrav ?
Nätsida nej
Hämta*** Efterlyst!

Ändringar markeras med röd NYTT minst en vecka och grön NYTT minst en månad. Senaste uppdatering: 13/12-1998.
*) "Personer": (NPC, non-player character) Datorkontrollerade varelser spelaren kan möta i äventyret
**) "Ordförråd": Antal olika ord som spelet förstår i spelarkommandot
***) "Hämta": Kolumnen anger filens storlek; klicka på talet för att hämta! Om talet är inom parentes så ligger filen inte här hos SÄK.


Distributionsservice: Om du har ett textäventyr som du vill dela med dej av, men inte har egen plats på nätet, så tillhandahåller SÄK gärna plats och nedladdningsmöjlighet från dessa sidor.
Denna sida uppdaterades senast 14/1-1999. Redaktör: Fredrik Ekman