- Project Runeberg -  Biblisk ordbok för hemmet och skolan /
473

(1896) [MARC] Author: Erik Nyström - Tema: Christian Literature, Language, Reference, Dictionaries
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Uppslagsord S - Stock...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

SYNAG&OOR. 473

gaf du oss, Herre vår Gud, lifvats, Icär-
lakan», nättfärdighetens, välsignalsans,
harrohartighetens uds friden» lag. Vär-
diga» välsigna ditt follc Israel på alla
tiden och i hvarje ögonbliclc road frid.
Välsignad vara du, o Herre, som»» väl-
signan ditt follc Israel med frid.»
Till bönerna svarade försam»»lingen
som danvid intog en stående ställning,
Mat. 6: 5; Mar. II: 25; Lo. 58: mm,
53, med att högt sAm»»em»s, en plägsed,
som jamte annat öfvergick från syna-
gogan till dan kristna försam»»lingen,
Kor. 14: m6.
Efter bönarna följde föreläsning ur
bibeln, först en parsckia eller text ur
lagen och »adam» an haftara ellen text
ur profatemna (se sid. 303, 305), hvilka
texten läste» på abreiska och heledsa-
gades af an tollcuing på folkspråket
samt an upphygglig förklaring eller til-
läropning. Då det ej fans något af-
skildt prestenskap utom Jerusalem, så
stod det fritt för hvarja judislc m»»an att
träda fram, bedja, föreläsa uds tala till
fömsamnlingen- Så uppträdde Jestms i sy-
nagogan, fick boken af tjanarem», före-
läste profatian och gjorde sedan tilläm»»p-
ning, Lo. 4: 57 f. Af denna frihet
begagnade sig apostlamne och auknöto
alltid sin pradilcam» on» Kristus till dan
form som dan» arl»jöd» af synagogans
gudstjanstliga ordnimsg. Så heter det
Ap. s3: 55, att då efter »lutad före-
läsning ur lagan och profetemna i syna-
gogan i Antiokia föreståndarne sändla
till Paulus och Bannaba» och frågade
om de hade något att säga till follcet»
förmaning, så uppstod Paulus och pre-
dikade om Jesu död och uppståndelsé
och om nättfändiggöralsa genom honom,
och det n»ed dan verkan, att sabbaten
clenpå kom»» nästan hela staden tillsam»»-
m»»am» för att l»öra Guds ord, 53: 44.
Jfr vidlare Lo. m~: mo; Jh. 58: 20; Ap.
54: 1~ 57: m f.; sS: 4, 26 59: 8. Ef-
ter föreläsningems ur de heliga skrifterna
följde slutvälsignelsen som också besva-
rade» af församlingen n»ed att An»ens.
Det faller en byar i ögonen i huru
batydlig mån just synagoginrättningen
var an förberedelse för dan kristna för-
samlingen» gudstjenstondnim»g. Ej bom»-
den vid någon viss helig ort, utan
växande upp hvanhalst bahofvet lcräfde,
ej utrustad m»»ad en tung börda af care-
monier, utan fri fråms altare, presterslcap
och offartjanst, och å andra sidan lem-
nande fritt rum»» åt församlingens del-
tagande, van synagogan i många hän-
seenden an modell för de kristna för-
san»lingarnas ursprungliga anlcla skick.
Från »ynagogomna skilda m»»an de
». lc. böneorterna, omatoriemna, hvilka
funnos utom städerna, vanligen i när-
beten af något rinnande vatten, eine-
dan judarna plägade två sig då de ville
förrätta sin bön. Vid ett sådant höna-
rum»» var det Paulo» träffade Lydia, Ap.
56: 53 f. Stundom» finner man ordet
för böneruro användt äfven on» venlc-
liga synagogor.
Uteslutning från synagogan ellen
bannlysning (ckes-em) omnämnas i N.
T. som ett straff för svårare religion»-
förbrytelser. Den hlim»dföddes föräldrar
voro rädda att säga för m»»yclcat om»
Jesus, ty judarna hade redan baslutit
att dan som bekände honom vana Kri-
»tu», siculle utkastas af synagogan, Jh.
9~ 22; jfr 52: 42. En sådan behand-
ling förutsada Jesus för sina lärjungar,
16: 2; jfr Lo. 6: 22. Lagan säger in-
tet on» uteslutning ellen baunlysning,
n»an taln»udistanne anföra såsom» föra-
döm»»en berättelserna om Konab, 4
NI. m6, och staden Maros, Do. 5: 23,
Esmas kungöralsa, Esm. 7: 26, och do-
n»an i lo: 8, om att dan som ej lydde
de äldsta» bafallning, skulle m»ista sin
egendom och afskiljas från församlin-
gen. Bannlysning, som i Talmud kal-
las Nidduj ellen Schammata, kunde
drabba en menniska för 24 särskilda
förbrytelser. 1 Gamara skiljas n»allan
Nidduj och Cheran», så att Nidduj var
enkel utaslutning för 30 dagar, n»en
Cherem en med förl»annalsafoni»»len för-
enad högtidlig förvisning från försam-
lingen.
Nidduj kunde uttala» af en ensam
nabbin; den dermed belagda m»»åste kläda
sig i sorgdrägt; han ficlc icke ralca sig;
han n»åsta hålla sig på 4 stegs afstånd
från mennislcor; han fick väl bevista
gudstjensten n»en ficlc ej gå in genuin
den allmänna porten. CI»arem kunde
ej uttala» af m»»indlre än mo församling»-
madlan»m»»ar, utblåstes offentligen uds
uteslöt dam» darm»»ad belagda alldeles
från tem»»pel och »ym»agoga; blott maten
ficlc m»man räcka Imonon». Gjorde han

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Dec 9 15:22:04 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/biblobok/0477.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free