Musik i science fiction

Per Westling

Många har diskuterat ''serier och science fiction'' och ''science fiction och filmer'', men ett ämne som har hittils varit obemärkt är musiken inom science fiction. Ett sådant kärt ämne som musik har det skrivits mycket om och jag tänkte i denna artikel studera dess inverkan på science fiction.

Musiken inom science fiction kan delas upp i en rad olika kategorier. Den uppdelning jag har valt att göra är följande:

Musik i media

Detta är den kategori som oftast förknippas med science fiction. Denna musik är ofta specialkomponerad men ibland används redan skriven musik. Att musik är nödvändigare i en del Science fiction-filmer än vanliga filmer -- mer än bara som den vanliga stämmningsförhöjaren -- är det faktum att i rymden råder tystnaden!

Det bästa exemplet på den ''redan skrivna'' musiken är nog Strauss och Wagner i 2001; det är fortfarande en upplevelse när Wagners musik ljuder samtidigt som solen stiger över horisonten, eller den världsberömda scenen när rymdfärjan närmar sig rymdstationen och den senare snurrar till en Wienervals av Strauss.

Stämningsmusik är en sak men ibland får musiken en roll i filmen så att säga. Detta skedde i filmen A Clockwork Orange där huvudpersonen Alex favoritstycke var ''Beethovens nia'', ett stycke han ofta spelade när han utövade sitt ultra-våld. I filmen används sedan denna musik under hans ofrivilliga våldsavvänjningsterapi. Så här fyller verkligen musiken en dubbel roll.

Bland de specialskrivna styckena hör temat från Stjärnornas Krig till de mest kända och detta stycke förhöjde pampigheten. Det är den största fördelen en specialskriven komposition har att den kan skräddarsys till bilderna. En film detta lyckades enligt mig var Vangelis musik i Bladerunner men här var kompositören inte nöjd med resultatet.

Filmen kanske är det första man tänker på när det gäller media, men man ska inte glömma TV:n och inte heller radion. I det senare fallet är Hitch hiker's Guide to the Galaxy kanske bekant som i sin orginaluppsättning på BBC bland annat använde Pink Floyd.

Musik i science fiction-litteratur

I science fiction-litteraturen är musikens roll, liksom i all litteratur, något undanskymd. Jag tänkte ge två exempel på hur den kan användas.

Det första är Orson Scott Cards Songmaster, en novell från novellsamligen med samma namn. Denna handlar om ett geni som skapar musik men som kommer på kant med de styrande i en totalitär stat.

Det andra exemplet är från Besters The Demolished Man. I denna introduceras något som kallas ''Peppsis'' utifrån enträgna reklammusiksnuttar från ett fjärran sekel. Dessa peppsis är sådana som man absolut inte kan få ur huvudet. I denna berättelse har polisen tillgång till tankeläsning. Huvudpersonen får idén att dölja sina tankar med en peppsi för att på så sätt kunna göra det perfekta brottet.

Science fiction-musik

Science fiction-musik är sådan musik som har anknytning till science fiction genom titel eller text, men som inte är skrivna för någon film eller liknande. Det händer ibland att sådan musik blir en ''hit'', jag tänker då på t.ex Woodpeckers in Space. Min personliga favorit i detta sammanhang -- som fick mig att skriva denna artikel -- är Rah Bands Clouds Across The Moon som handlar om ett telefonsamtal från Jorden till Mars och som gav en insikt i de problem relationer över det avståndet kan ha ...

Den musikgenre som har den största andelen med science fiction-musik är troligen synt-musiken. Jag tror att många förknippar musik som t.ex. Jean-Michele Jarres och Vangelis med rymd och framtid, och de har också flera låtar med rymdanknytning. Ett exempel är att Jarre skrev ett stycke för en personlig vän Ron, saxofonspelare, som var astronaut. Detta stycket skulle Ron spela (uruppföra) i rymden under en tur med rymdfärjan, och detta skulle bli premiär för att spela musik i rymden. Oturligt nog var rymdfärjan Challenger ...

Personliga upplevelser

Med personliga upplevelser menar jag sådan musik som man lyssnar till medan men t.ex sitter och läser en science fiction-roman. Detta är väldigt skiftande från person till person, en del kanske hellre vill ha helt tyst när de läser, men jag har gärna på musik i bakgrunden. För egen del föredrar jag symfonsik musik i detta sammanhang, gärna klassiska stycken.

''Sense of Wonder''

Något som ofta förknippas med science fiction är begreppet ''sense of wonder'', en upplevelse som är svår att förklara men som förekommer då och då. Jag skulle vilja påstå att detta även förekommer när man lyssnar på musik. Även detta är olika från person till personlig, men för egen del är det ''New Age'' (Claire Hamills Voices) och syntmusik som Jarre och Vangelis som har gett sådana upplevelser.

***

Jag hoppas att denna lilla genomgång kan ha gett en ny infallsvinkel på science fiction. Men låt inte något analyserande förstöra era musikupplevelser.


LSFF:s hemsida