Robin Hood en betraktelse av Andreas och Carina Björklind I den följande artikeln kommer vi att betrakta tre olika skildringar kring myten Robin Hood. Två är nya filmer från Hollywoods digra produktionsgarderob och den tredje en engelsk TV-serie producerad 1984 av HTV. Robin Hood Denna Robin Hood-film är ganska medelmåttig. I denna film är Robin en rikemansson. Han blir på grund av sitt ädla hjärta förklarad laglös av den elake sheriffen av Nottingham som strävar efter att bli kung av England. Sheriffens skyddsling Marion är i mycket en flicka av 1990-talet. Hon blir förälskad i Robin, och de båda får varandra ganska tidigt i filmen. Robin och de andra vi känner från myten --- Broder Tuck, Lille John och Will --- träffas i en grotta fylld med banditer och laglösa. Robin blir sakta men säkert ledaren för detta bus-gäng. Resten av filmen handlar i traditionell anda om hur Robin och de andra försöker befria folket från den tyranniske sheriffen. Denna version av Robin-myten kan mycket väl ses med behållning. Den som är insatt i keltisk myt kanske inte blir helt tillfredsställd. Filmen är mer en actionfilm än ett seriöst försök att tolka olika Robin Hood-myter. Filmskaparna har hellre tittat på Robin Hood-rullar från 40-talet än läst Mabinogi när de skrev sitt manus. Robin Hood Prince of Thieves Den här filmen lider av ett svårt handikapp som kan sammanfattas i två ord: Kevin Costner. Kevin Costner representerar ett amerikanskt hjälteideal som absolut inte passar in i en europeisk hjältesaga från 1100-talet. Hans rolltolkning är icke-engelsk och han klarar inte av att spela Robin Hood, den legendomspunne laglöse ledaren i Sherwoodskogen. Om det är meningen att denna hans rolltolkning skall vara rolig och skrattlockande finner vi även den målsättningen ouppfylld. I ärlighetens namn kan vi nu erkänna att ingen av oss någonsin har insett Kevin Costners fantastiska skådespelartalang i något annat sammanhang heller... Att filmmakarna i denna film ville rida på Costner-vågen är uppenbart. Robin Hood har inte mer med denna film att göra än namnet. En stor brist i filmen är den uppenbart svaga kontinuiteten. Renodlad actionfilm blandas med drypande komedi utan ett naturligt samband. Rolltolkningarna är mycket bristfälliga, inte så konstigt med tanke på de pengar som måste ha lagts ner i marknadsföringen. Som utmärkt exempel har vi den väna Marion. I myten (genom bland andra Disney) har vi mött Marion som den unga, väna skyddslingen till den elake sheriffen. I denna version gör Marion entré i full rustning och är mycket nära att döda den erfarne krigaren Robin. När hon tar av sig rustningen visar hon sig vara en kompetent kvinna i 30-årsåldern som försöker sköta sin fars ägor och ta hand om de fattiga. Lite längre fram i filmen tappar Marion nästan andan när hon hittar Costner badande naken i något som ser ut som en enorm trollgryta och det går ett sprittande sus genom halva publiken. Ooooh! En naken Kevin Costner ("det var ju därför vi kom för att se filmen!!! Schysh!"). Efter denna incident är Marion totalt oförmögen att göra någonting, framför allt är det komplett omöjligt att värja sig mot en tjock, kraftigt berusad gubbes våldtäktsförsök. Hon verkar ha glömt att hon har både knän och händer... Någon som gör en utmärkt rolltolkning är den mycket underhållande sheriffen av Nottingham. Han spelar komedi som inte alls är oäven och skulle ha passat utmärkt i "Det våras för Robin Hood". När Kevin Costner skall skaffa sig ett rövargäng, går han in i skogen och säger till rövarchefen där (Lille John): Nu tar jag över! Och från den stillsamma familjefader den annars så rumlige och kvinnotjusande John har utvecklats till, hörs inte många protester. Raskt bygger det enorma rövargänget tillsammans med hustrur och barn en liten by i skogen. Denna bränner naturligtvis sheriffen senare ned i en scen som skulle kunna vara hämtad ur "Ewokernas återkomst". Till sin hjälp har han de otäcka Walesarna som påminner om neandertalare... (även om detta kan den historiskt insatte ha det ena och andra att kommentera). Eftersom vi förväntade oss en Robin Hood-film upplevde vi denna som ganska onjutbar. Det berodde dels på de stora lapsusarna i manus, dels på de stora avvikelserna från de traditionella Robin Hood-myterna. Hade vi förväntat oss en vanlig Costner-rulle med litet nakenbilder (inte ens den verkliga Costners fläskiga skinkor fick vi se!) hade vi antagligen gått ur biosalongen med glatt humör. Robin of Sherwood Detta är en TV-serie som genom en blandning av myt, magi och spänning ger sken av att kunna vara den "riktiga" historien om Robin Hood, den laglöse som kämpade för de vanliga människorna mot rika och mäktiga utsugare i 1100-talets England. Till skillnad mot många Robin Hood-filmer är serien konsekvent och någorlunda historiskt korrekt. Richard Lejonhjärta är ute och krigar i Europa och landet går nästan på knä under kostnaderna för dessa äventyr, medan hans bror, Prins John, gör allt för att ta makten i landet. En av Prins Johns anförvanter är, som sig bör, sheriffen i Nottingham. I början av serien spelas Robin av Michael Praed. Robin av Loxley är en vanlig bybo och en man av folket som får till uppgift att kämpa för det gamla England, och att kalla sig Robin of the Hood. Uppdraget får han av Herne, en av de gamla keltiska gudarna som verkar genom en präst. När Michael Praed hoppade av serien för att arbeta i tvåloperan Dynasty, låter manusförfattaren Robin dö. I hans ställe får en ny man kallelsen att vara Herns son, denna gång en ung adelsman, Robert av Huntingdon (Jason Connery, Seans son). Bland de vanligaste myterna om Robin Hoods ursprung finner man just denna motsägelse: dels är han en man av folket och dels att han är en adelsman. Gänget av laglösa byggs upp av män som är laglösa, och villiga att kämpa för sin egen och andras frihet. Gruppen förändras under hela serien, genom att medlemmar dör, och nya kommer till, men i kärntruppen finns de verkliga karaktärerna --- Nasir, den arabiske krigsmaskinen; Much som är lätt efterbliven; Lille John som är stor och stark, med liten hjärna och stort kvinnotycke; munken, Broder Tuck och den bittre, hämndlystne Will Scarlet. Marion är, som sig bör, en 17-årig föräldralös flicka som skall giftas bort mot sin vilja. Sheriffen är självfallet hennes förmyndare. Sedan hon istället gift sig med Robin, får hon lov att visa sig kompetent i kampen mot sheriffen och hans soldater innan hon helt accepteras som en del av gänget. För den mytologiskt intresserade dök Marion upp i Robin Hood-myten först på 1800-talet. Serien är mycket välgjord och, speciellt vid bytet av huvudpersonen, ordentligt genomtänkt i manus vad gäller konsekvenser av handlingen i fortsättningen. Den är uppbyggd kring avslutade episoder (med några dubbelavsnitt) och består av drygt 20 avsnitt. Musiken är gjord av den irländska gruppen Clannad (skivan heter LEGEND). Vi håller för närvarande på att köpa serien på video och kommer att visa den till våren för intresserade LSFF:are. Håll ett öga på kalendariet. -- Andreas & Carina Björklind --