Nosferatu Detta är en film med en nästan mytologisk status. Likt filmen London After Midnight som idag endast består av ett fåtal stillbilder var denna nära att röna samma öde. Filmen som hade premiär 1922 handlar om en mäklare som får i uppdrag att resa till en excentrisk greve som bor i ett gammalt slott. På sin resa dit upptäcker han att befolkningen i de byar han reser igenom blir allt räddare och varnar honom allt mer idogt ju närmare han kommer slottet. Väl framme blir han emottagen av en bisarr figur som, efter att ha sett en bild av mäklarens fru, tar honom tillfånga innan han flyttar för att ta hand om frugan och förvandla henne till en nattens varelse precis som han. Känns plotten bekant? Det tyckte även de efterlevande till Bram Stoker, som stämde filmens producenter. En engelsk domare dömde till deras favör och krävde att filmen, originalnegativen och alla kopior skulle förstöras. Som tur var hade den engelske domaren ingen domvärjo i Tyskland där alla kopior överlevde. Filmen kom ut i många versioner under årens lopp men blev alltid lika kyligt mottagen av kritikerna. Filmen glömdes så småningom bort och genom ett under har den inte rönt samma öde som så många andra filmer. Det är först på senare år som den har visats i originalskick som producenterna tänkt sig den. Nosferatu betraktas idag som en milstolpe i filmens utveckling. Som en av de första rysarna blev den trots sitt kyliga mottagande stilbildande för sin genre. Det för sin tid avancerade fotot ger filmen en surrealistisk känsla som har blivit tidstypisk. The Time Machine Mot slutet av 50-talet började science fiction-boomen ebba ut. En era som började med The Day the Earth Stood Still och fick sin klimax med The Forbidden Planet. Under den tiden hade en stor mängd filmer producerats. Oftast med låg budget, okända skådespelare och diskutabelt manus. Med få undantag glömdes filmerna bort dagen efter sin premiär. Ett fåtal guldkorn återstår från denna era. De kanske mest kända har vi redan nämnt. Andra ärWar of the Worlds, Earth vs. the Flying Saucers och When Worlds Collide för att nämna några. Ett av de stora namnen under denna period var regissören, producenten och manusförfattaren George Pal. Han har två av de mest kända filmerna, War of the Worlds och The Time Machine, på sitt samvete. Båda filmerna är löst baserade på böckerna med samma namn av H.G. Wells. I den förstnämnda filmen hade Pal förflyttat handlingen till den tidens USA och lagt till moderna element som pansarvagnar, flygplan och atomvapen. En lång scen med ett av den tidens experimentplan, en flygande vinge, gav filmen en känsla av propagandafilm. Lite återstår av originalberättelsen och dess budskap: "Låt Storbritannien genomgå samma behandling som dess kolonier fått utstå från de brittiska styrkorna". Manuset till The Time Machine förlades till det viktorianska England precis som i originalberättelsen, men manusförfattarna Pal och David Duncan förenklade berättelsen till den grad att lite återstår. Endast ramhandlingen, en tidsresenär berättar för en grupp vänner om en resa till en avlägsen tid där han träffar på de snälla men enfaldiga Eloi och de elaka Morlocks som utnyttjar Eloi, stämmer överens med originalet. Boken tar upp Wells syn på den klara uppdelning i klasser som rådde i England under den viktorianska tiden. Eloi motsvarade aristokratin som tillbringade sina dagar i en drömvärld fylld av lekar och spel (något överdrivet) och Morlocks motsvarar arbetarklassen som oftast levde under miserabla förhållanden. Denna uppdelning i klasser flyttade Wells fram i tiden, extrapolerade och visade på konsekvenserna. Wells var ingen optimist vad gällde människan; de flesta av hans böcker slutar i mörker. Tidsresenären i boken försvinner i tiden. I "War of the Worlds" ifrågasätter huvudpersonen ifall den seger som naturen skänkt via bakterier och virus är bestående. Kanske tillhör framtiden inte människan utan marsianerna som, visa av sina misstag, kanske återkommer en dag. I filmerna har Pal tagit bort dessa element och tidstypiskt låtit dem avslutas i ett nästan religiöst klimax. I War of the Worlds avslutas filmen med en berättarröst som säger '...Earth was saved by the humblest little creatures the God in his wisdom put on Earth...'. Filmen "The Time Machine" genomsyras av en individualism som hör 80-talet till. Den ensamme starke mannen kommer till de stackars Eloi och genom sitt rådiga ingripande räddar han dem från ett öde värre än döden. Man kan inte annat än bli charmad av denna periodens naivitet. Project A-Ko En lätt annorlunda animefilm om några flickor i övre tonåren. Handlingen är förlagd till staden Graviton City, och den prestigefyllda Graviton High School för flickor. Hela staden förstördes för 16 år sedan när ett främmande rymdskepp krashlandade och förstörde allt. A-Ko och hennes kompis C-Ko har just flyttat till Graviton City, där de båda ska gå i samma klass på Graviton High annars hotar C-Ko med att skrika tills stället rasar. Då A-Ko alltid är morgontrött så blir de tvungna att springa till skolan, eller rättare sagt A-Ko springer samtidigt som hon håller i C-Ko. När de lyckats ta sig till skolan snabbare än någon annan så träffar de sin lärare, Miss Ayumi, och de övriga klasskamraterna, däribland B-Ko. B-Ko är en bortskämd flicka vars far är en rik affärsman som får för sig att hon ska ha söta C-Ko som sin vän. När B-Ko får för sig att hon ska ha något så tar hon det, såvida inte A-Ko står ivägen för henne. Varifrån kommer A-Kos enorma och smått fantastiska styrka ifrån? Varför vill B-Ko ha C-Ko för sig själv, och vilken hemlighet bär hon på? C-Ko har klara problem med att koncentrera sig, vad beror det på? Varför spionerar den mystiske D på A-Ko och C-Ko varje morgon när de springer till skolan? Varifrån kommer det mystiska rymdskeppet som närmar sig jorden, och vad vill det våra flickor? Filmen har massor av inside jokes, som att rymdskeppen skjuter Pepsiburkar på varandra istället för vanliga missiler. Det kommer att anslås ett papper med all tillgänglig information om dessa skämt efter filmen.