U N I X p a D 2 2( U N I X - t e ma ) Som framsatt pŒ annnan plats hŠr i GARB spnar vi pŒ temat UNIX. UNIX behšver det vi knappast ordas om -- ett av de bŠttre operativsystemen som finns tillgŠngliga i dag, eller hur? I den hŠr artikeln ska vi beskriva syftet med projektet och hur vi har tŠnkt oss det hela. Till att bra med fick vi ju en D22 frŒn stab L p SAAB. (Fšr dem av vara lŠsare som inte Šr konnssrer pa svensk datateknologi ska vi sga att D22 ir en 24-bitars maski tillverkad i konkurrens med lBM, och med tanken att vra uppat kompatibel med D21 -- The Grand Old Lady of Swedish Computers. D22 r en 60-tals produkt, vilket betyder att instruktionsuppsttninge ir som den r -- skitig kod, igen stck.) Nvl, D22 kars under 0523 som ir ett typiskt multibatchrun-system f8r kort. Det finns visserligen en terminalhanterare pahngd efterat, men den lider svrt av att man maste mata in e hel rad i taget -- typiskt kot- syndrom. Dessutom utvecklades antagligen ocksa 0523:s styrkod i konkurrens med IBM:s JCL, vilket lett till att anrop av kompilatorer, linkare och h ja 1 pprogram blivit pessimalt svarhanterligt, och att internskrifter av typen Envar sin egen 0523-wizard' florerat. Alltnog, endast ett fatal av Lysators medlemmar har varit Lysiter nog att sitta sig in i 0523 (med stor hlp fran Leif Tollen fran sterg8tlands Lns Landsting -- D22:are av nde) samt att springa fram och tillbaka mellan Lysators kortlsare och Lidacs kortstans och ritta stansfel. Allt detta (plus litet till) har lett till att var D22:a till allra strsta delen Statt stilla. Far att fa litet spfitt pa maskinen och vra medlemmar f6reslogs att vi skulle starta ett starre software-projekt -- helst pa D22 -- far att fa upp aktiviteten. UNIX hade varit pa tapeten redan tidigare, och det var ganska naturligt att vi bestmde oss far att plocka upp en UNIX. Dels skulle vi dirigenom fa ett inter- aktivt system av hagsta klass (pa en maskin av nagot lagre klass), dels skulle flera av vara medlemmar fa praktisk erfarenhet av UNIX, ett system som tycks bli allt me populirt, iven ute i 'the Real orld'. (Bevis: UNlX ir det enda operativsystem som Statskontoret kinns vid!) En bidragande fktor till att snurra igang D22 har varit att vi har en icke fraktlig skivminnesarea till den -- nrmare i.S Gbyte, varav ca SOOM samtidigt on line -- som alltsa legat outnyttjad. Lrs Dahlberg hade redan tidigare varit i kontakt med Western Electric betrffande licens att hacka om UNIX, s det var inga st6rre problem att sitta igang. ligen blev de en smula misstrogna nr vi gav dem seieumfet pa vr D22 -- den har serienummer i! Likasa hde de inte riktigt klim p det dr med datorf6reningar av Lysatofs modell ( i). _ _ _ _ _ _ (i) Sverige r som vnligt f6regangsland -- chauvinistiskt utbrott av Ed Thulin). augusti? september? i982 var det klart att stta fotatio p proektet. En UNIX-krgfupp hade askt bildats, och intressegrupper hade barat kristallisera ut sig. Till att bara med var (och r) vi inte srskilt mnga som jobbaf -- 12 stycken racker antagligen till far att portera silva UNlX. Senare, nr all mjukvara undef UNIX skall porteras, rknar vi med att bli tskilligt flera. Som moraliskt std t UNIX-folket startades ocksa e spioff-grupp med avsikte att plocka upp en multiuser-ADVENTURE under Unix -- motto: vi maste u ha nagot att k8ra ocksa! D institutionen fr matematik hr p skolan har en PDP-i1/70 med UNIX, tyckte vi att det skulle vafa i det nrmaste idealiskt att utveckla var UNlX under UNlX. MAI stllde vilvilligt upp med konto at oss, varfar det vara bara att tuta och kara. Hittills har utvecklingsarbetet p assembler, lnkare och C-kompilator skett under UNIX. Pa D22:an har ats Olsson arbetat med en standalone monitor far att testa upp device- divers och liknande smaprogram. Sjlva UNIX-kefnel har vl legat obearbetad -- det har inte varit nagon starre mening med att sitta igang att optimera den fran en i6-bitas version till en 24-bitars version innan vi har m61ighet att testa upp de ndringar vi far gara. Detta om detta. Vad tnker vi anvnda systemet till nr vi vl ftt upp det? Bra fraga! Till att b6ra med anammades u UNX-proektet som ett stt att stta liv i LYSATOR -- vi har Statt med ea foten i graven de sista aret -- och i var D22:a. Far vi upp systemet Sa ar gaska mycket vunnet redan. Det kommer att bli en hel del problem, det ar vi skra pa, ooh bara det r bra! Men precis som en frimirkssamlare som e dag upptcke att han har alla frimrken (!) kommer vi att uppticka att vi har ett system up ad running. What then, sag Plato's ghost, what then? Det farsta f6rutsigbara proektet ir antagligen att museifiera D22:an! Vi har ju en D23:a i kallaren, och den ar ungefr 3 ganger snabbare ir D22. D23 f6rresten, det r u faktiskt en FCPU: allts mikroprogrammerbar, allts trevlig! Vi skulle kanske kunna skriva om dess mikrokod till en C-orienterad maski, BELLMAC-32 t.ex. en -- medan vi vntar pa D23, egendesignad processor, m.m. -- finns det u itressanta pogramprojekt att satsa pa. Ett sadant ar ASGRD, varom mer annorstides. Detta lovar att vara inte bara ett intressant proekt, utan ocks ett oandligt sdant! Andra proekt kommer att dyka upp nr vi skall flytta mjukvaran till D22:a. Den mukvaa som supportas av Bell r nog hel-portabel, men det finns u annat. Lmpligt fr entusiaster! Av ovanstaende framgar nog att vi r framstende optimister nr det giller UNlX och D22.