Aktuellt besöker Lysator

Reportaget sändes under 21 sändningen den 8:de.

Fredagen den 29 juli 1994 fick Lysator besök av ett reportageteam från Aktuellt som av någon anledning funnit oss intressanta. Lysator var medveten om att de skulle komma och har därför förberett det hela grundligt (?). Alla Lysiter visste vad de inte skulle säga.

Naturligtvis började det hela med en stärkande frukost och frågestund i Q-husets trevliga soffor (journalister verkar aldrig ha några matproblem...). Många datorbegrepp som World-Wide Web, News, MUD, etc mystifierades av hjälpsamma Lysiter som offrat sin morgonsömn för att ta sig till Q innan lunch. Reportrarna verkar av någon anledning vara mycket porrintresserade. Lysiter förklarar på många olika sätt att porr finns på nätet, fast inte om man inte vill se den. Därefter kommer frågor om stöldgots och dylikt. Lysiter försöker förklara att eftersom nätet är ett torg är det lätt att åka fast om man skriker ut att man har billiga++ saker att sälja, samt att ingen lysit själv upplevt något dylikt.

Därefter började de fråga om hur dagens gulligull par, Martin och Amy, hade träffats, samt hur man kan träffas i allmänhet över nätet. Desperata förklaringar tillstöter. Reporten började få intrycket att det finns massa explisita "date" platser, där man bara sysslar med att träffa sin tillblivande. Folk svarade att tja det finns ju en massa MUD man kan göra det i. Reportrarna undrade vad MUD är. Folk förklarade att mud är textspel där man kan träffas och gulla.

Då tröttnade wing och började förklara att MUD är inget gullgull. I MUD går man runt och mördar den virtuella världens invånare med blodsdrypande yxor. Folk försökde förklara att nja visst finns det sådana MUD men det finns gullmud också. Wing höll absolut inte med, men förklarade att alla kan ju inte leva upp till våldsidealen utan ibland brukar de gulla i riktiga MUD också. Han avslutade med att säga att buggar finns ju överallt. Folk andades ut och fortsatte berätta för reportern hur gulligt nätet är.

Därefter var det klart att tas lite fasadbilder. Reportageteamet, redin och kjell-e smet iväg. Resten av folket stannade som tur var i Q och diskuterade denna världshändelse. Några elaka typingar tog kort på reportageteamet från Qs fönster.

Helt utan förvarning stormade teamet in i Q. Utan någon pardon började de ta bilder. Förskräckta linslusar hann inte placera sig framför terminulerna innan allt var över. Lika snabbt som de kom försvann de.

Gänget stack ut på fysikhusbygget där redin intervjuvades med masten som håller uppe radiolänken till RydNet i bakgrunden. Därefter gjorde de några fina panoreringar över det stora universitetsområdet som slutade på det lilla Q-huset.

Nu var det andra änden av radiolänken som skulle dokumenteras. Därför förflyttade de sig ut till Ryd. Där filmade de och intervjuade zander som visade och berättade om vad han gör på och använder internet till. Vidare filmade de radiolänken på taket på BK4 där redin fick berätta mer om vad RydNet är och står för, dessutom blev det bilder på när redin och kjell-e pulade med länken och utsiktsbilder över Ryd.

Under tiden Rydnet dokumenterades var det febril aktivitet i Q. Det här reportagets första version skapades nämligen. Bilderna digitaliserades hos ISY, som också lånat ut den fina canon ion kameran. Detta innebar naturligtvis visst kommunikationsproblem så det hela blev färdigt först när reportrarna dök ner. De konfronterades med vårt reportage, samt ombads fylla ut det med lite fakta, nämligen sina namn. Något omskakade lydde de.

Nu var det dags för intervjuvande i Q. Först ut var gulligullparet Martin och Amy. De intervjuvades var för sig vid olika terminuler, för att riktigt visa hur de träffats. Under tiden hade en onaturligt tryckande tystnad spridit sig över Q. Reportern ville nämligen höra vad de stackars intervjuvoffren sa. Grupper av lysiter ansträngde sig till det yttersta att hålla sig undan. Nervösa lysiter kunde ses göra väldigt lite väldigt koncentrerat.

Aronsson intervjuvades om projekt Runeberg. Han fick bland annat frågan om man kunde använda samma teknik för att sprida porr.

Vid halv tre tiden blev det wings tur. Stackarn skulle få sitt straff för sin utläggning om MUD tidigare. Han skulle nämligen visa hur man surfade på nätet. Som alltid när någon försöker få honom att surfa runt i den okända, farliga delen av nätet som han inte själv skrivit blev det mycket förvirrande. Efter att ha visat denna sida och den förberedda kartan över Q-huset ville de se rörliga bilder. Huga. Hans försök att använda Mosaic till det misslyckades (mpeg spelaren klarade inte av TrueColor eller nåt). Desperat bad han hubbe, som satt brevid, att slänga upp något. Det lyckades och som tack fick han förklara lagligheten av stulna mpegar av Simpsons. Han ansåg att man visst fick sno ett givet antal sekunder (titta bara på hur Aktuellt gör...). Därefter ville de till NASA av alla ställen, vilket han faktiskt lyckades med, efter att ha fått mörda en Mosaic. Till slut blev de nöjda eller tröttnade eller så, så han kunde skriva detta stycke.

Mats intervjuvades om lite nätsurfande och sitt sf-arkiv. Han fick också en porrfråga. David intervjuvades om datorspelande över nätet. Sist och minst, intervjuvades Johan om huruvida vanliga människor kunde använda nätet. Därefter drog de sig hem, efter att ha lovat att i förväg meddela när reportaget skulle sändas. Den enda tidsuppgivelse de kunde ge på plats var "antagligen om ca två veckor".

Medverkande:

Från Aktuellt: