Varfšr gÂr det inte att kšra Telnet p Linus? av Lars Aronsson 1. I begynnelsen var datorerna och datornŠten. Och datornŠten bestod av telefonmodem och lšsa trÂdar och av koaxialkablar och datornŠten kunde šverfšra ett visst antal bitar i sekunden. 2. Men anvŠndarna var inte nšjda, fšr anvŠndarna ville inte skicka bitar mellan datorer, utan de ville ha tjŠnster. Och tjŠnsternas namn var šverforing av filer, elektronisk post och virtuella nŠtverksterrninaler. 3. D uppenbarade sig U.S. Defence Advanced Research Project Agency fšr anvŠndarna. Och U.S. Defence Advanced Research P~ject Agency sade varde TCPlIP och dŠr vardt TCP/IP. Och TCP/IP var en standard fšr att skicka datapaket frÂn en dator till en annan Šven om de mÂste passera andra datorer. Och U.S. Defence Advanced Research Project Agency sÂg att TCP/IP var gott. 4. Och U.S. Defence Advanced Research Project Agency sade varde Telnet och dŠr vardt Telnet. Och Telnet var en standard fšr virtuella nŠtverkstermialer ovanp TCP/IP. Och U.S. Defence Advanced Research Project Agency sÂg an Telnet var gott. Och det skrevs ett program som hette Telnet s att anvŠndarna kunde kšra. 5. Och Šven Digital Equipment Corporation uppenbarade sig fšr anvŠndama. Och Digital Equipment Corporation sade varde DECnet och dŠr vardt DECnet. Och DECnet var en standard fšr att skicka datapaket frÂn en dator till en annan Šven om de mÂste passera andra datorer. Och Digital Equipment Corporation sÂg att DECnet var gott. 6. Och Digital Equipment Corporation sade varde CTERM och dŠr vardt CTERM. Och CTERM var en standard fšr virtuella nŠtverkstermialer ovanp DECnet. Och Digital Equipment Corporadon sÂg att CTERM var gott. Och det skrevs ett program som hette SET HOST s att anvŠndarna kunde kšra. 7. Men TCP/IP och DECnet var inte kompatibla och vŠrlden var delad i tv delar. Och den ena kallades TCP/lP-vŠrlden och den andra kallades DECnet-vŠrlden. Och anvŠndare i de olika vŠrldarna kunde inte n varandras datorer. 8. D skapades datorer som hade bÂde TCPlIP och DECnet och en av dessa kallades Lisbet. Och Lisbet stod hos IDA. Och Lisbet var mycket populŠr. 9. Och p Lisbet fanns ett program som hette Tdnet. Och prograrnmet som hette Telnet hšll sjŠlvt reda p om den šnskade datom hade TCP/IP eller DECnet. Och om datorn hade TCP/IP, s kšrdes standarden som hene Telnet. Och om datorn hade DECnet, s kšrdes standarden som hette CTERM. Och nŠr programmet som hette Telnet kšrde standarden som hette CTERM, s uppfšrde sig programmet som om det kšrde standarden som hette Telnet. Och programmet som hette Telnet var mycket populŠrt. 10. Och programmet som hette Telnet infšrdes Šven p Linus. Men Linus hade inte TCP/IP, utan bara DECnet och dŠrfšr kunde programmet som hette Telnet bara kšra standarden som hette CTERM. Men det uppfšrde sig som om det kšrde standarden som hette Telnet. 11. Och IDAs anstŠllda hade konton p Lisbet. Och de kunde koppla sig mellan DECnet-vŠrlden och TCP/lP-vŠrlden. Och de fann an detta var gott. 12. Men studenterna hade inte konton på Lisbet. Och för dem var världen fortfarande delad i två delar. 13. Då uppenbarade sig för studenterna en datorförening. Och datorföreningens namn var Lysator. Och IDA såg att detta var gott. Och IDAs nåd Iyste över Lysator. Och Lysator fick ett konto på Lisbet. 14. Och Lysator fruktade och älskade IDA. Och Lysator lovade IDA att upplåta kontot på Lisbet enbart åt pålitliga medlemmar. Och bara till dem som hade behov av kontot. 15. Och Lysator utsåg Lars Aronsson till att vara ansvarig för kontot på Lisbet på det att var och en av Lysators medlemmar som vill köra på Lisbet må fråga Lars Aronsson om det heliga lösenordet. - 16. Men Lysator blev grymt besvikna, ty evigt liv var inte förunnat Lisbet. Och Lisbet blev gammal, och fick sista smörjelsen av IDAs överstepräster. 17. Men IDA visade sig återigen vara räd- daren i nöden. Ty hos IDA fanns datorn El- rond, och Elrond tillhörde båda rikena. Och IDA upplät Elrond åt SUNET för att återföre- na de två världarna. Hur gör man då? av Thomas Bellman Terminaltrafik DECnet -> TCP/IP Gör SET HOST ELKOND (nodnummer 58.12), och på frågan om login anger du "host!", dvs namnet eller numret på datom du ska till följt av ett utropstecken. TCP/IP -> DECnet Telnet:a dig till elrond.ida.liu.se (130.236.30.12). När Elrond frågar efter log- in, ange "HOST::", dvs namnet på datorn du ska till följt av två kolon. Filöverföring TcDrlp-maskiner Om du sitter på en TCP/lP-burk, starta FTP mot Elrond. När Elrond frågar efter login, ange "HOST::user", och ange ditt lösenord för DECnet~atom. Sedan är det bara att hämta filer. Man kan skicka filer också, men då blir man av med alla radslut som fanns i filen. Atminstone om du skickar till en TOPS-20-maskin. TODS-2~0 Överlåtes som övningsuppgift åt läsaren. VMS Använd det vanliga COPY-kommandot. COPY ELROND"user@host losenord"::fil- na~nn lo/~alfil (eller tvärt om) ska fungera, men detta har inte verifierats. För mer (eller mindre) information, hän- visas till Basun-datorn (Set host basun, eller telnet till basun.sunet.se (130.239.1.21)). Logga in som användare INFO.