FCPU - Made in Sweden Lars Aronsson Flaggskeppet i Lysators samling av gamla DataSAAB-maskiner heter FCPU. Denna dators unika arkitektur har nu blivit känd långt utanför Sveriges gränser. Det hela började en dag i februari med att jag hittade en artikel i mötet comp.arch i news på nätet. Den var skriven av Ernest Hua vid Carnegie-Mellon-universitetet i Pennsylvania, USA. Han frågade: "Does anyone have any information on triplet decoupled architectures?" Utan att veta exakt vad han menade, tyckte jag att hans beskrivning lät i stort som Lysators gamla FCPU. Jag skrev ihop en presentation av FCPU:n på knaglig skolengelska och svaret lät inte vänta på sig: "Wonderful! Thank you for your response! I would greatly appreciate any information you can send me on your interesting machine! Several other members of the Electrical and Computer Engineering Department here at CMU are very interested in this architecture. While it is still a neophyte (as an idea), the curiosity is intense! We are anxious to hear about your work and your invention." Ja! Det var väl det vi visste hela tiden. Att våra gamla häckar skulle bli guld värda en gång. Snart kommer väl amrisarna och vill ha D21:an också... När väl högmodet hade lagt sig en smula, samlade jag ihop några av Bud Lawsons gamla IDA-rapporter om FCPU:n och skickade i ett kuvert (tänk, så primitivt!) till mr. Hua. Sedan dess har han ställt några mer tekniska frågor, som vi (jag och Paul Svensson) besvarat efter förmåga. Vi har också konsulterat Bud Lawson himself. Om någon vill komma i kontakt med mr. Hua, så nås han med E-mail på adressen: hua@speech2.cs.cmu.edu Papperspostadressen lyder: Ernest Hua, C105 Mudge House, 1000 Morewood Avenue, Pittsburgh, PA 15213, U.S.A. För den intresserade rekommenderas "Kokbok D23" samt de i artikeln nämnda IDA-rapporterna av professor Lawson.