J. K. Rowling: Harry Potter och den flammande bägaren (2000; Harry Potter and the Goblet of Fire)

Tiden, 752 sidor. Översatt av Lena Fries-Gedin.

Harry Potter och den flammande bägaren är den fjärde delen i Harry Potter-serien, och i och med den så har den svenska utgivningen av Harry Potter kommit ikapp den engelskspråkiga.

Som vanligt så täcker handlingen in ett skolår och börjar ute bland mugglarna, människorna som inte kan magi. Som tur är har den på sistone rätt tjatiga transportsträckan innan Harry kommer fram till de andra magikerna minskats ner i den här boken.

Den väsentliga delen av boken börjar med ett mord, men när det sker så får man veta väldigt lite om vad det är som händer och varför. Det klarnar senare, men det tar ett bra tag.

Sedan börjar historien med att Harry får följa med familjen Wesley på världsmästerskap i quidditch. Det hålls långt ute i obygden för att göra det möjligt att samla massor med magiker på ett ställe utan att behöva lägga ut allt för mycket dimridåer för mugglarna. I samband med matchen så visar sig också ett antal av Lord Voldemorts gamla anhängare i ett slags manifestation.

Det här året är lite annorlunda än de tidigare, för i år så ska en tävling i magisk trekamp hållas på Hogwarts. Den ska ha en deltagare från var och en av de tre skolor som deltar. Förutom Hogwarts deltar även elever från Durmstrang och Beauxbatons. Vilken elev från respektive skola som ska delta väljs ut av den flammande bägaren bland de som lagt sina namn i den. De ska sedan klara av tre uppdrag. När de har klarat ett uppdrag får de en ledtråd som kan underlätta nästa uppdrag om de lyckas komma underfund med vad den betyder. Tävlingen är uppdelad över en stor del av skolåret, så de tävlande har ganska gott om tid på sig att fundera över ledtrådarna de får.

Även om den här boken är en bra bit tjockare än de tidigare delarna så går den fort att läsa för det är en bok som man helst inte lägger ifrån sig, precis som de föregående.