David West Reynolds: Star Wars Episod 1: Bildlexikon (1999; Star Wars Episode 1: The Visual Dictionary)

BonnierCarlsen, 64 sidor. Översatt av Martin Andreasson.

Att kalla det här för ett lexikon kanske är lite häftigt, för det är ingen ordning på uppslagsorden men som bakgrundsinformation till filmen är den utmärkt. Man ska dock vara medveten om att boken är skriven som en guide till företeelser som förekommer i The Phantom Menace som om de förekom i verkligheten. Även om det nämns i förordet till boken att det handlar om en film så framgår det inte någonstans i själva boken och det finns ingen som helst information om inspelningen, skådespelare eller någonting i den stilen.

Boken behandlar i första hand de olika rollpersonerna i filmen och varje person presenteras på en helsida med fina bilder (de viktigaste personerna får ett helt uppslag). I princip består varje sida av tre olika beståndsdelar. Dels är det bildmaterialet, normalt en stor bild i helfigur samt några mindre bilder på detaljer, utrustning eller scener ur filmen. Kring bilderna finns massor med små ledtexter utplacerade med pilar till olika detaljer på bilderna. Dessutom finns det en lite längre beskrivande text på varje sida som förklarar de olika personernas bakgrund och egenheter. Bildmaterialet är bra och de längre texterna är oftast också bra, men de små förklarande texterna är oftast rätt fåniga och krystade. Dispositionen på en del sidor är lite rörig eftersom det kan vara uppemot tio olika bilder, en beskrivande text (ibland uppdelad i ett par olika delar) och massor med små ledtexter till bilderna, så ibland sitter man och undrar vilka texter man har läst och inte.