David Morrell: Rosens broderskap (1984; The Brotherhood of the Rose)

Bra Spänning, 392 sidor. Översatt av Anders Jonason.

Det här är en sådan där bok som bokklubbar kastar på en praktiskt taget gratis för att de tror att man ska fortsätta att vara medlem efter det. Jag undrar verkligen hur de bär sig åt för att få de där erbjudandena att gå ihop -- eller också är det det de inte gör eftersom de har blivit betydligt mindre förmånliga nuförtiden. För några år sedan fick man ett par böcker som starterbjudande för 9:90 eller något sådant. Nu brukar de vilja ha 29:90 per bok eller så. Man kan väl anta att det började bli lite väl många som gick med och gick ur hur många gånger som helst. Konstigt för övrigt att detsamma inte gäller tidningarna Illustrerad vetenskap och Fakta. De kommer det ju också gratiserbjudanden om jämt och ständigt (fast då är det verkligen gratis -- till och med portot är betalt). Inte nog med att man får erbjudanden om dem via diverse direktreklam, har man väl fått något nummer av dem så händer det att man får erbjudanden som före detta prenumerant. Jag begriper inte hur de har råd -- jag har vart tredje nummer eller så av båda de här tidningarna och jag har inte betalat ett öre för någon av dem. Det enda det kostar är ett telefonsamtal för att avbeställa varje prenumeration (till ett 020-nummer!). Dessutom... eh? Bok? OK då. Det är en agent-internationell politik-action-thriller-historia eller något i den stilen. Huvudpersonerna är två föräldralösa pojkar som togs omhand av en man när de var små. Han blev som ett slags far för dem, hälsade på dem på barnhem och skolor, uppfostrade dem och tränade till slut upp dem till agenter. Nu går det hela lite på sned eftersom det inte riktigt var så enkelt, tycks det. Rosens borderskap är i och för sig helt OK som snabb underhållning; man rycks snabbt med av det som händer, men trots det kan jag inte låta bli att fundera på hur det kunde ha blivit med lite mer arbete. Det känns som om det har gått lite för fort när den här boken skrevs.