Skrivet av Erica Bröske VT-99 Entreprenörkurs 990414

1 Bakgrund
1.1 Projektbakgrund ALMI:s del
ALMI Företagspartner som är vår uppdragsgivare genomför ett projekt under
benämningen "Mot bättre vetande". Inom ramen för detta projekt vill de
hitta, beskriva och utveckla företag som driver affärsmässig  verksamhet
genom att "nätverka".

ALMI har erfarit att många studier gjorts kring andra typer av nätverk, t
ex kunskapsnätverk, men väldigt lite har gjorts kring affärsdrivande
nätverk.

ALMI är också intresserad av att följa några företag som nätverkar
affärsmässigt för att färdigutveckla ett konsultmetodikmaterial anpassat
för nätverkare. Dessutom är de intresserade av att ge en allmän beskrivning
av företag som nätverkar.

ALMI:s projekt är uppdelat i en förstudie och en genomförandedel.
Förstudien går ut på att sammanställa det material som redan finns på
området och att intervjua initierade personer. Dessutom ingår att stimulera
och intitera forskning i samarbete med universtietet.
I genomförandedelen planerar ALMI att arbeta tillsammans med 8 caseföretag
där arbetssättet har fyra faser: Framtidsdialogen - Åtgärdsdialogen -
Genomförandefasen - Utvärdering.

1.2 Projektbakgrund Entreprenörkursens del
ALMI har framfört önskemål om att de vill att vi inom
entreprenörprojektgruppen skall arbeta med delar av förstudien, framförallt
inom området "Hitta, beskriva och utveckla nätverksföretag". Detta bidrar
nämligen till att kunskaperna i samhället om nätverksföretag som driver
affärsmässig verksamhet ökar.

Inom vår projektgrupp har vi efter diskussion med uppdragsgivaren kommit
fram till att vi sammanställer och beskriver kort en del litteratur inom
det aktuella området. Utöver detta intervjuar vi personer som dels arbetar
inom området och dels något nätverkande företag.

------


som bilaga

FRÅGEFORMULÄR

- Vilken bransch:

- Vilken företagsform har nätverkarna?

- Hur många ingår i nätverket?

- Hur hittade ni varandra?

- Hur bedriver de andra i nätverket sin verksamhet?

- Var finns företagen?



- Hur länge har nätverksorganisationen funnits?

- När och Hur startades den upp?

- Vem var initiativtagare till den?


- Vilket var ert primära skäl till att starta nätverk?


- Vad har ni för kompetens/kunnande inom nätverket?

- Vilka andra behov har ni, tex av språk?


- Vilken modell av nätverk har ni?
Kluster - Nav - Annan



- Framtidsdialogen: Vart vill nätverket nå?

- Vad har gjorts för att nå dit?


- Vad har ni gjort tillsammans, sådant som ej kan uppnås på egen hand
(samverkan, avtal, allianser) (Utveckla produkter, låta andra producera
produkten, Få tillgång till försäljningskanaler)





- Vad har ni som ingår i nätverket ytterligare för gemensamma nämnare?
Gemensamma bankkontakter?
Metoder att jobba efter?
Kompetensutveckling?





- Hur ofta samarbetar ni?
På vilket sätt?
Telefon/Fax - Mail - Möten




- Vilka inom nätverket samarbetar? Hur?

- Vilken form av ledarskap används inom nätverket?




- Vilka fördelar upplever du att få ut via nätverket?


- Vilka nackdelar upplever du med nätverket?




TACK FÖR MEDVERKAN!

-----------


Fallstudie/Telefonintervju - Nätverksföretaget Bergkvists skor

Efter att kontaktat EU-programkontoret i Stockholm och talat med Karin
Lexell som arbetar med Växtkraft Mål 4-uppdrag  med inriktning mot bl a
affärsnätverk, fick vi tips om att kontakta ett av de nätverk som
samarbetar affärsmässigt.

Bergkvists skor i Karlstad kontaktades per telefon och Sune Dahlgren som är
initiativtagare till nätverket, mycket vänligt svarade på våra frågor.


Nätverksstart
Skonätverket har funnits i ca 1 år och startades efter det att Sune
Dahlgrens företag internt drivit ett annat EU-projekt under 2 1/2 år där
det framkommit att det är en fördel att inhämta kompetens utifrån. Därför
söktes och sedan också beviljades projektmedel för en analysfas via
Växtkraft mål 4 för det nya nätverket.

Nätverksmedlemmar
Det aktuella nätverket består av fem gamla familjeföretag, alla inom
skobranschen. De är svenska företag och finns i Göteborg, Västerås,
Lidingö, Stockholm (+Norrköping) och Karlstad. Totalt driver företagen 40
butiker och har en gemensam omsättning på 250 milj kronor per år.

Alla företagen bedriver sin verksamhet som aktiebolag. De har ägarstruktur
och sköter sig själva idag. Något som företagen har gemensamt är att de
står inför ett generationsskifte, sälja verksamheten eller försvinna.

Tack vare nätverket sker samarbete inom främst Inköp och Marknadsföring
vilket också var den primära anledningen till att nätverket startades.

Branschkännedom
Skobranschen är relativt liten i Sverige och det innebär att arbetar man
inom branschen har man också god kännedom om den. Nätverksföretagen kände
varandra sedan tidigare eftersom de alla varit medlemmar i en stor tysk
inköpsförening.

Nätverksmodell
Nätverket har ännu ej riktigt funnit sin slutliga form i vilken de kommer
att arbeta, men det lutar åt en NAV-modell. Företagen har bl a diskuterat
att eventuellt anställa en person som blir den samordnande länken mellan
alla företagen.

Samordningen för nätverket sköts idag via Bergkvists skor i Karlstad som
har 45 anställda och en omsättning på 65 milj per år.
Hela nätverket träffas ca 6 gånger per år, nationellt eller internationellt
beroende på var "inköpsomgångarna" äger rum. Utöver dessa träffar sköts den
löpande kontakten mestadels per telefon och fax. Därefter kommunicerar man
via personliga möten. E-mail används ännu ej men intresse finns.

Framtidsmål
Diskussioner har förts mellan nätverksföretagen avseende vart nätverket vill nå
i framtiden men ännu har inget konkret framkommit. Diskussionerna har i
första hand rört inköpsrutiner och gemensam marknadsföring men även
datafrågor har berörts. Företagen ger bl a ut en gemensam marknadstidning
där skoutbudet presenteras.

Alla företag inom nätverket är gemensamt positiva till att genomföra
gemensamma åtgärder framförallt för att förbättra och effektivisera arbetet
samt att generera mer vinst. Sune Dahlgren anser att det finns stora
möjligheter i framtiden - framförallt inom logistikområdet - eftersom alla
företagen idag har egna lager. Fler områden inom vilka effektiviseringar
kan göras är inom ekonomiadministrationen eftersom varje företag idag har
sin egen ekonomiavdelning.

Tidsbrist
Det största problemet som upplevs inom nätverkandet är att resurserna
räcker ej till, framförallt rör det sig om tidsbrist eftersom detta
projektet drivs utöver ordinarie arbetsuppgifter. Antalet anställda inom
samtliga företag är ca 150-160 personer varav ca 30 personer idag är
inblandade i arbetet med nätverket. Troligt är att i framtiden kommer allt
fler inom företagen att involveras i nätverkandet.

Kompetens
Den huvudsakliga kompetensen som nätverket besitter är att driva
detaljhandel. Affärsspråket är engelska och tack vare några
nätverksmedlemmar utökas språkkunskaperna till att omfatta även en del
tyska och italienska som kommer alla inom nätverket till del.


Fördelar/Nackdelar med nätverk
Sune Dahlgren upplever det positivt att ingå i ett nätverk eftersom en
samlad gemensam kraft är starkare än ett ensamt företag.

På minussidan med nätverk ligger att det är svårare att nå ut till alla som
ingår i nätverket jämfört med den interna beslutsprocessen i den enskilda
företaget som är enkel.


Vi önskar skonätverket lycka till med det fortsatta arbetet och tackar för
intervjustunden.

-----------------------------







REFERENSLITTERATURFÖRTECKNING
FRÅN ERICA

1 Kurskompendiet VT-99: "Entreprenörskap och start av Nya Verksamheter" (CIE)

2 Företag, Företagare, Företagsamhet
Bengt Johannisson, Leif Lindmark (1996), Studentlitteratur, Lund

3 Framtidsbygget om entreprenörskapets växtkraft
Mikael Pettersson, Mats Ershammar, Erik Hörnell/Göran Reitberger, Bengt
Johannisson, Lorentz Lyttkens, Kerstin Nilsson, Carl-Johan Westholm.
Nerthurs, Stockholm (1995)

4 Idéer, organisationsklimat och ledningsfilosofi
Göran Ekvall (1990)
Norstadts Förlag, Stockholm

5 Entreprenörerna - I huvudet på en gammal fabrikör
Ingemar Jakobsson (1997)
Ingemar Jakobsson förlag, Kvänum


----------------------------------------------




Last modified: Fri Apr 16 02:26:52 MET DST 1999