Designstöd för Mobil Datakommunikation Webbgränssnitt för metoden i

Designstöd för Mobil Datakommunikation

Specificera behov

För varje egenskap nedan ska du välja det värde som passar bäst in på ditt behov. Om inget verkar passa, eller behovet hamnar mellan två värden, välj närmast lägsta/minsta/snävaste. När du är klar klickar du på "Fortsätt" nedan. (Om du är osäker på dina val kan du klicka "Fortsätt", se resultaten och sedan klicka "Föregående" för att komma tillbaka hit om något behöver ändras.)

Om du behöver kan du ändra träffsäkerheten hos matchningsalgoritmen här. Skriv in ett procentvärde för hur exakt matchningen måste vara för att ett mönsterbehov ska presenteras: %


Tillförlitlighet

Finns det en reell risk för personskador eller avgörande materiella eller ekonomiska förluster om kommunikationen ej fungerar som avsett vid ett enskilt tillfälle (hög)? Finns parallella system som kan användas i reserv (normal)? Är systemet mest en kul variant på något riktigt system (mindre)?

Vilka krav ställs på tillförlitligheten?

Hög
Normal
Mindre

Tillgänglighet

Finns det en reell risk för personskador eller avgörande materiella eller ekonomiska förluster om systemet ej kan få kontakt med omvärlden vid ett enskilt tillfälle (hög)? Kan informationsbehovet tillgodoses lokalt, d v s utan nätverk (åtminstone för tillfället) (normal)? Finns alternativa kommunikationsvägar att använda i reserv (normal)? Finns det ett annat ständigt tillgängligt helt funktionellt kommunikationssätt (låg)?

Vilka krav ställs på tillgängligheten?

Hög
Normal
Låg

Latens

Hur tidsbundet är arbetet? Kan användaren ta koncentrationen från övrigt arbete en längre stund (t ex säljare, konsult) (max 1 minut), en kortare stund (polis) (max 1 minut) eller inte alls (chaufför) (max 10 sekunder)? Färdas användaren så fort att snabba svarstider krävs, t ex för att inte missa avfarter (max 10 sekunder)?

Vilken svarstid för ett dialogsteg krävs?

Max tio sekunder
Max en minut
Max tre dygn

Bandbredd

Räcker det med att den genomsnittliga bandbredden tillgodoses eller måste bandbredden vara jämt fördelad? Om genomsnitt inte räcker välj högre bandbredd. Ska lite text överföras någon gång i minuten (mindre än 1 Kbps)? Behöver dokument överföras flera gånger i timmen (max 10 Kbps)? Ska ljudinspelningar eller video överföras (mer än 10 Kpbs)? Behöver dokument och bilder överföras mycket snabbt då och då (mer än 10 Kbps)?

Hur mycket data ska överföras i genomsnitt?

Större än 10 Kbps
Max 10 Kbps
Mindre än 1 Kbps

Frekvens

Vilka händelser eller handlingar utförda av användaren föranleder kommunikation? Behöver basen följa användarens position (per minut eller oftare)? Behövs ständiga, eventuellt automatiska, rapporter om användarens arbete (per timme)? Sker en daglig inrapportering eller ordergivning (om dagen)? Används datakommunikationen till fjärruppslagning eller vid tjänsteresor (i veckan eller mer sällan)?

Hur ofta kommunicerar användaren?

Per minut eller oftare
Per timme
Om dagen
I veckan eller mer sällan

Kostnad

Är låg kostnad avgörande (låg)? Får kvalitet kosta (hög)? Kan kostnadsfrågan hämma användandet av systemet (hög)? Är systemet lönsamt även med höga driftskostnader (hög)?

Vilken kostnad accepteras?

Låg
Hög

Rörlighet

Vilket färdmedel används? Vilka arbetsplatser används? Används datakommunikation under färd? Har användaren möjlighet att ta sig till ett bebyggt område (Stad)? Behöver användaren röra sig fritt i landet (land)? Förväntar sig användaren global användning och rör sig över landsgränser (planet)?

Vilka gränser överskrider användaren under färd?

Planet (alla)
Land
Stad

Svåråtkomlighet

Kan de arbetsplatser som användaren besöker ringas in? Kommer användaren att behöva datornät och samtidigt befinna sig på svåråtkomliga platser, såsom källare, tunnlar, vildmark, flygplan, sjukhus med flera (ja)?

Kommer användaren att behöva kommunikation på svåråtkomliga platser?

Ja
Nej

Dialoglängd

Gör användningsfall och prototyper och testa på användare. Vad blev maxlängden? När du tänkt igenom hur många dialogsteg som krävs, går det att minska det antalet? Rör det sig om tjänster såsom enkel uppslagning (ett eller två)? Ska ett eller flera formulär fyllas i (max fem)?

Hur många steg består dialogen av?

För många
Max fem
Ett eller två
Monolog

Kanalkaraktär

Har den ena parten behov av att kommunicera med den andra, eller räcker enkelriktat (simplex)? Kanske kan den ena parten vänta längre på sin information? Behövs verkligen en dialog? Måste både användare och bas kommunicera samtidigt (full duplex) eller räcker det med att de talar en i taget (halv duplex)?

Behövs samtidig dubbelriktad (full duplex), alternerande dubbelriktad (halv duplex) eller enkelriktad (simplex) kommunikation?

Full duplex
Halv duplex
Simplex

Sekretesskrav

Är informationen som ska skickas sekretessbelagd, såsom försvars-, stats- eller företagshemligheter (hög)? Skickas lösenord, personligt känslig information eller annat liknande (hög)? Kan informationen som skickas vara olämplig att sprida i större mängder sammantaget (normal)? Är informationen allmänt känd och tillgänglig (inga)?

Vilka krav ställs på sekretessen?

Höga
Normala
Inga

Skalbarhet

Är systemet en tillfällig lösning eller tänkt att integreras helt i en verksamhet på lång sikt? I båda fallen bör man ta hänsyn till skalbarhet eftersom även tillfälliga lösningar tenderar att bli permanenta (ett bra exempel på detta är det så kallade år 2000-problemet). Vad som ska vara skalbart och förändringsbart är däremot viktigare – fundera över egenskaper som antalet tjänster, typ av tjänster, implementering av tjänster, typ av nätuppkoppling, bandbredd, ökad rörlighet, byte av klient, förändringar i kontext, affärsområde, sortiment eller inriktning, integrering med andra system, drastisk tillväxt et cetera som beror av datakommunikationen. Är sådana förändringar troliga (mycket)? Bedöms förändringarna ligga så långt fram i tiden att systemet garanterat är ur drift vid tillfället (normalt)?

Hur skalbar behöver kommunikationslösningen vara?

Mycket
Normalt

Inmatningsmetod

Tag reda på vilken sorts information som ska matas in, hur ofta, var och när. Prova hur lång tid det tar att mata in förutsedd mängd data med olika inmatningsmetoder. Är det acceptabelt att användaren ska använda tänkt inmatningsmetod under givna förutsättningar? Ska större mängder text (mer än ca 15 tecken) matas in (tangentbord)? Har användaren kraftigt begränsad möjlighet att använda fingrarna (röst)? Är inmatningen ofta av trivial karaktär, såsom "ja", "nej" eller "4711" (få knappar)?

Vilken är användarens främsta inmatningsmetod?

Tangentbord
Få knappar
Röst
Penna

Presentation

Hur är dialogen mot användaren tänkt? Har användaren tid och möjlighet att läsa på en skärm (måste användaren kunna scrolla?), eller måste han meddelas med ljud eller tal? Hur meddelar man bäst någon i den miljö användaren befinner sig i? Ska e-post kunna läsas (max 300 tecken)? Kommer användaren att få endast korta meddelanden av typen "köp mjölk på vägen hem" (max 100 tecken)?

Hur mycket information måste presenteras samtidigt?

Väldigt många tecken
Max 300 tecken
Max 100 tecken
Max 15 tecken

Miljö

Utsätts klienten för väta, smuts, stryk eller extrema temperaturer? (Även en ficka eller en ryggsäck eller en taxi kan vara en otäck miljö – studera slitage på annan utrustning hos användaren.) Kommer klienten i kontakt med vanliga attribut för den riktiga världen (otäck)? Är klientens miljö känd, kontrollerad och bekväm (vänlig)? Arbetar användaren i en fysiskt aktiv yrkesgrupp såsom polis, vård, försvar, transport, sjöfart med flera (otäck)?

Vilken fysisk omgivning måste klienten tåla?

Otäck
Vänlig

Välj typbehov

Nedanstående typbehov svarar närmast mot de behov du specificerat. Varje typbehov har en beskrivning, en passning i procent samt alla brister listade. Observera att det inte ses som en brist att vara överkvalificerad. Notera att passningsvärdena inte är meningsfulla med så låg passningsgräns som %.

Läs beskrivningarna och ta bort de typbehov som inte passar alls genom att välja "Nej" i rutan efter texten som frågar om du vill behålla typbehovet. Om du är tveksam eller tycker att det inte riktigt stämmer så behåll det ändå. När du är klar klickar du på "Fortsätt".

Tintin

Ett typbehov för den som inte sällan rör sig över landsgränser och i teletekniskt outbyggda eller primitiva områden. Att från varje plats i världen och under alla regionala förhållanden kunna få kontakt med en annan användare eller basen är viktigare än pris, storlek på utrustning och rörlighet under själva användandet.

Tintins passning: 10%
Brister: "+var.tintin_mismatches+"."); else write("Alla krav kan uppfyllas."); ?>

Vill du behålla Tintin?


Envägs ut

Kommunikation enbart från bas till fält. Ingen kommunikation behövs från fält till bas. Exempel på tillämpningar med detta behov är prislistor till säljare, börskursinformation, nyhetsförmedling mm. Möjligheterna till verifiering av att data är mottagna kan vara begränsade; därför måste tillförlitligheten vara hög. Det finns möjlighet att nå en grupp användare på samma gång, dock med samma information.

Passning för Envägs ut: 16%
Brister: "+var.envags_mismatches+"."); else write("Alla krav kan uppfyllas."); ?>

Vill du behålla Envägs ut?


Budget

För sällananvändare som behöver kontakt med bas ibland, överför normalstora datamängder och ej har bråttom. Budget kan t ex tillfredställa kommunikationsbehov i system som utvecklas som komplement till befintliga system eller för system där mobil kommunikation ökar användbarheten men inte är en avgörande del. Behovet kan uppstå när det är en fördel att utrusta användare med mobil kommunikation men inte nödvändigt. Fokuserar på både implementationskostnad och driftskostnad.

Budgets passning: 3%
Brister: "+var.budget_mismatches+"."); else write("Alla krav kan uppfyllas."); ?>

Vill du behålla Budget?


Uppringd

Uppringd är ett typbehov som kan tillfredställa de användare som ofta är inom räckhåll för det fasta telenätet. Behovet tillåter att användaren uppsöker en telefon för en uppringd förbindelse via fasta telenätet. Många som reser i arbetet idag klarar sig hyfsat med Uppringd även om det är otympligt. Fördelar är pris och kvalitet, nackdelen är dålig tillgänglighet och därmed tidsåtgång. Att koppla upp sig till ett internetanslutet LAN är också en möjlighet, men sänker tillgängligheten ytterligare så pass mycket att det inte längre är intressant i mobila sammanhang.

Uppringds passning: 19%
Brister: "+var.uppringd_mismatches+"."); else write("Alla krav kan uppfyllas."); ?>

Vill du behålla Uppringd?


Offline

Stora datamängder behöver överföras och kraven på dialog och latens är låga. Data överförs på fysiskt media med bud, post, bil etc. Den genomsnittliga bandbredden kan bli enorm och till ett lågt pris, dock blir tillgänglighet och latens naturligtvis kraftigt lidande. Den främsta skillnaden mot Uppringd är mängden data som kan skickas och avsaknaden av dialog.

Offlines passning: 25%
Brister: "+var.offline_mismatches+"."); else write("Alla krav kan uppfyllas."); ?>

Vill du behålla Offline?


Anpassa designmall

Nedan ser du designmallarna för de typbehov som du valt ut. Läs deras respektive beskrivningar och välj det som verkar ha potential att lösa problemet. Anpassa själv designmallen enligt beskrivningen för att få en färdig lösning. Vill du ha en sida med bara en designmall på, t ex för att skriva ut, så klickar du på "Visa endast denna" i slutet av önskad designmall.