Integritet betraktas inte som något självklar rättighet i dagens informationssamhälle. Det är tvärtom så att de tekniska möjligheterna att övervaka, smygläsa, föra loggfiler och generera register har minskat vår kontroll över hur personliga uppgifter sprids och används. Individernas rätt till personlig integritet har ersatts av en företagens äganderätt till de personliga uppgifter om oss som förekommer i deras register. Det kan tyckas vara en paradox att informationsteknologin medfört att vi förlorat kontrollen över vår personliga information. En första förklaring är att vi användare inte är medvetna om integritetsproblemen. Förhållanden som vi tror är våra privata angelägenheter visar sig inte alls vara det.
En andra förklaring är att de som är systemansvariga inte är medvetna om integritetsproblemen. Förhållanden som de tror bara är företagets interna angelägenheter kanske inte alls är det.
En tredje förklaring är att de företag som handlar med mailinglistor inte är medvetna om integritetsproblemen. Förhållanden som de tror endast är deras egna affärsange-lägenheter kanske inte alls är det.
Många menar att de tekniska utvecklingen har sprungit ifrån etiken. Det förefaller vara en riktig beskrivning. De som utvecklar informationsteknologiska system och de som beslutar om användningen av dem verkar inte vara medvetna om de även handskas med etiska frågeställningar.
Eftersom informationsteknologin har etiska implikationer bör man även betrakta den ur ett etiskt perspektiv. Det kanske till och med är så att man därmed skulle hitta lösningar på integritetsproblemen. Men hur skall man kunna förena etik, IT och integritet? Ett problem i den debatt som förekommer är att integritetsförespråkare och IT-företagare hämtar argument ur två skilda etiska skolor. Det konsekvensetiska och det rättighetsbaserade etiska perspektivet är inte helt förenliga. Dock kan de två perspektiven förenas i vissa s.k. normativa principer. De två viktigaste normativa principerna som kan tillämpas på integritetsfrågan är principen om autonomi och principen om informerat samtycke. Dessa två principer är bra utgångspunkter för en etisk övervägning. Man bör ställa sig frågor som: hur det går med de anställdas autonomi om man inför övervakning av företagets e-post? Påverkas de registrerades autonomi om jag säljer uppgifter om dem vidare till andra företag? Innebär principen om informerat samtycke att man måste inhämta de anställdas samtycke till övervakning? Måste de registrerade samtycka om jag vill sälja en mailinglista skapad ur mitt kundregister? En lösning som tillfredsställer både integritetsförespråkare och IT-företagare kan vara att man tillämpar principen om "implicit informerat samtycke". Principen går ut på att de registrerade får ett brev där de informeras om att de förekommer i registret. De registrerade ges möjlighet att förhindra att just deras personliga uppgifter säljs vidare eller används för andra ändamål än registrets primära syfte. Om man inte besvarar brevet tolkas det som ett underförstått godkännande av företagets alla användningar av registret. Det kan dock ta lite tid innan etik, integritet och IT utgör en harmonisk enhet (om det nu någonsin kommer att ske). Informationsteknologin är en ny utmaning för etiken, för vår förståelse av vad som är rätt och gott, för vad som är möjligt och vad som är önskvärt.
Svårigheterna att förena etik, integritet och IT kan illustreras av att till och med sådana organisationer som i sig rymmer hög etisk kompetens, som Linköpings universitet, ännu inte har utarbetat några etiska riktlinjer när det gäller de anställdas IT-användning. |