För nyktert, Sundström!

Vem: Stefan Sundström
Var: Markan i Hässleholm
När: 7/10 2004

Hässleholm är en jävla stad. Så fort jag beger mig dit går någonting på tok. Kvällen inleds med ett missförstånd av tider, vilket gör att jag får vandra runt i fyra timmar en smällkall oktoberdag. Vakterna tar mig för groupie (!) och vägrar släppa in mig innan slaget åtta. Dessvärre tycks jag inte vara ensam om att ha problem med Hässleholm. Fredrik Johansson blir tvungen att ställa in sin spelning då hans band är på annat håll. Att Fredrik inte spelade var extra synd eftersom den här svårflirtade publiken garanterat behövt en trallvänlig uppvärmning.

Stefan Sundström med band kliver på med ett brak. Första låten är en energisk version av "Vill du inte ha mig" och bandet är betydligt tajtare än när jag sist såg dem i Kalmar. Är det möjligtvis Anders Burmans hårda drillning som har gett resultat? Allt verkar upplagt för en toppenspelning och Sundström tycks vara i god form.

Sedan händer det någonting. Kanske beror det på att de spelar två föga publikvänliga covers av Västerbrokören, för plötsligt märker Sundström att publiken inte alls är med på noterna. Stämningen på Markan påminner om en fritidsgård från 90-talet när det lokala indiebandet spelar. Ingen sjunger med eller dansar. Alla är nyktra. Några tjejer med svartfärgat hår står och försöker se blasÈ ut. Bandet må vara hur bra som helst, men Sundströms energi verkar spårlöst försvunnen och han återkommer aldrig till inledningens toppform.

Publiken lyfter knappast av småtrista "Vissna blommor" och när klassikern "Under isen ligger himlen" framförs gäspar både jag och Sundström. Han verkar oengagerad, går ut och snackar med ljudteknikern under solot och leverar låtarna pliktskyldigt. Jag vaknar i varje fall inte till liv förrän det akustiska setet.

Allan Edwalls "Kom" blir otroligt vacker, kompad av Mikael Lohses spröda pianokomp. Likaså glänser de starka låtarna "Johnny Dunder" och "Snickeboa" från nya skivan. När Sundström inte döljs bakom rocklarmet blir han mera personlig, en publikdomptör som pendlar likt en Dramatenskådis mellan känslor och sinnesstämningar.

När bandet kliver på igen sjunker stämningen något. En rejäl ljuspunkt är en klockren omtolkning av klassikern "Amors pilar", med rockposer av Robert "Strängen" Dahlqvist. Vilken makalös gitarrist! Rockrökaren "Fula gubben Hitler" blir ett snabbt, Stonesflirtande energiknippe, men publiken är fortfarande helt blixtstilla. När publiken klappar efter extranummer vågar han knappt komma ut eftersom han enligt egen utsago alltför nykter, vilket även tycks gälla publiken. Första extranumret blir en spröd version av "När tåget går", där texten ändras från "Jag ska fylla den med sprit så den rullar iväg" till "Jag ska fylla den med BINGO tills den rullar iväg" - förmodligen en mer förståelig sysselsättning i Hässleholm.

Sundström är en strålande liveartist. Hans stora charm och småfumlighet i kombination med vild anarki på scenen brukar räcka för att tända en publik. Jämfört med spelningen i Kalmar är den här spelningen betydligt tajtare och Sundström drunknar inte längre i gitarrlarmet. Dock saknar jag all den energi och humor som fanns på den spelningen. Visserligen har Sundström en hög lägstanivå, men jag hade ändå väntat mig mer med en så stark skiva i ryggen. Hässleholm är en jävla stad som sagt. Det tror jag Stefan Sundström håller med mig om.

(HT)
Foto: Pia Jönsson