Subject: Review: Starship Troopers (1997)

From: Martijn van Turnhout <[email-masked]>
Date: 19 Jan 1998 19:39:50 GMT

----------------------------------------------------
* = Waardeloos. 
** = Matig. 
*** = Goed.
**** = Uitstekend.
***** = Meesterwerk.
----------------------------------------------------

"Starship Troopers" **** 

             Hoofdrollen:

             Johnny Rico: Casper Van Dien
             Dizzy Flores: Dina Meyer
             Carmen Ibanez: Denise Richards
             Jean Rasczak: Michael Ironside
             Ace Levy: Jake Busey
             Carl Jenkins: Neil Patrick Harris
             Sgt. Zim: Clancy Brown

             Geregisseerd door Paul Verhoeven.
             Geschreven door Ed Neumeier, gebaseerd op Robert A. Heinlein's boek.
             Speeltijd: 129 minuten.

Iedereen maakt wel eens een fout. Na goede films zoals "Robocop",
"Total Recall" en "Basic Instinct", ging Paul Verhoeven de mist in met
"Showgirls". Verhoeven liet het hier niet bij zitten en begon met
"Starship Troopers". Sommigen dachten dat deze film na het floppen van
"Showgirls" ook gedoemd was te mislukken. Niet dus, want Verhoeven is
met deze SF-film weer helemaal terug.

In de toekomst wordt het heelal bedreigd door gigantische bugs,
gevaarlijke insecten die hun vrije tijd doorbrengen met het doden van
andere wezens. Zij planten zich voort door middel van sporen en
gebruiken asteroïden om zich te verspreiden in het heelal.

Talloze soldaten worden gebruikt in de strijd tegen deze bugs, zelfs
scholieren die net hun studie voltooid hebben. Een van die scholieren
is Johnny Rico, gespeeld door Casper van Dien. De enige echte reden
waarom Rico het leger in wil, is om indruk te maken op z'n vriendin
Carmen, gespeeld door (de bloedmooie) Denise Richards. Carmen is
gevleid, maar wordt langzamerhand toch verliefd op iemand anders.

"Starship Troopers" doet ontzettend veel aan een soap denken, met name
de hoofdrolspelers lijken zo weggeplukt uit 'Melrose Place'. Paul
Verhoeven heeft de film met een grote knipoog gemaakt, wat vooral te
zien is aan de geestige nieuwsberichten die de film onderbreken. Ook
de gevechtscènes moet je niet serieus nemen, want als je dacht dat
"Robocop" gewelddadig was, think again. In "Starship Troopers" worden
mensen in tweeën gehakt, doorboord, verbrand en bij een paar worden
zelfs de hersenen uitgezogen. Kortom, plezier voor het hele gezin.

Niks gecompliceerd dus, maar gewoon een vermakelijke film. Zo kun je
"Starship Troopers" het beste beschrijven.

-- 
"Life's like a box of chocolates... 
You never know what you're gonna get."

E-mail us at: mailto:[email-masked]

'Filmpje!' is located at
http://www.geocities.com/Hollywood/Boulevard/8429/
where you can also subscribe to my mailing-list!