Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jernvägsöfverbygnad
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Men till öfverbygnaden hör äfven anbringandet af
broräcken, telegrafanläggningar, signaltaflor,
snöskärmar o. s. v. En högst vigtig del af arbetet
med skenornas nedläggning är äfven anbringandet af
spårvexlarna och vändborden. Alla dessa anläggningar
måste redan vid uppgörandet af planen till
underbygnaden ingå i beräkningen. Telegrafledningarna,
vexlarna och vändborden äro så utomordentligt vigtiga
delar, att en oaflåtlig uppmärksamhet egnas åt deras
förbättrande och nya konstruktionssätt oupphörligt
uppfinnas. Stor omsorg i afseende på allmänhetens
och trafikens behof kräfver äfven anläggningen af
bangårdarna och stationsbygnaderna. Det är dessa
bygnader som falla den vanlige iakttagaren mest i
ögat, ja, nästan det enda som ses af den resande;
ty denne ser t. ex. ej en tunnel, utan märker blott
af det plötsligt inbrytande mörkret, att han passerar
en sådan, liksom han endast af det förändrade ljudet
i hjulens rasslande märker, när tåget brusar fram
öfver en bro. Utgångs- och ändpunkterna deremot samt
mellanstationerna, der tågen göra ett kort uppehåll,
lemna honom tid att se sig omkring. Banan ser den
resande knapt, men bangårdarna betraktar han.
Äro nu äfven dessa bygnader ändamålsenligt fördelade,
beqvämt inredda och solidt utförda, då först kan
jernvägen anses färdig. De flesta af våra läsare känna
mer än en bangårds anordning; det oaktadt tro vi,
att en öfverblick på en bild af hvad vi nu i korthet
anfört ej skall vara ovälkommen. Vi gifva en sådan
i fig. 448.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>