- Project Runeberg -  Blad ur min tänkebok /
131

(1898) Author: Zacharias Topelius
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Läraren

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

uppror, slapphet gör anarki. Med undantag af lögn
och falskhet, äro barns fel ofta endast otyglade
snedsprång af lifsglädjen. Den lärare som förstår
att på samma gång ingifva respekt och förtroende,
behåller längst sina elevers tillgifvenhet.

Min skoltid inföll under »klobbornas» regemente,
och jag vidhåller den mening, att lagomt och rättvist
stryk för ungdom under fjortonde året icke
skadar hvarken eleven eller läraren. Nutiden har
uppfostrat en ofta öfverdrifven sjelfkänsla. Individen
träder för mycket framför den allmänna ordningen.
Lagen att stryk är afskaffadt, men att den som
förtjent stryk, är stäld utom lagen, medför vanära.
Det bör erkännas, att lärarens ställning nu är lyckligare
än under karbasens tid. Det är ovisst, om
han kommit eleven närmare, men han löper mindre
fara att hänsynslöst förifra sig, han har blifvit mera
uppmärksam på sig sjelf; eleven i sin tur uppfostrar
honom. Om ock fortfarande hänvisad till sparsamhet,
svälter han icke mer, under väntan på pastorat
när han blifvit oduglig för både skolan och kyrkan.

18 3/9 95.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 01:57:50 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/tankebok/0143.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free