Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Skolan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
allvarliga begynnelsepunkt. Börja med inpräglandet
af begreppen gudsfruktan, frihet, sanning, ordning,
lydnad, arbete, kärlek, sjelfförsakelse, lifsglädje; egna
tanken, känslan, fantasin, viljekraften, hvar för sig
och alla gemensamt en omsorgsfull vård; tillämpa dem
alla på bestämda konkreta, för skolåldern lättfattliga
fall; öfva och pröfva dem genom tillämpningen; gå
från det bekanta till det obekanta; uppmuntra iakttagelsen;
ordna framsteg och fordringar efter förmågor
och anlag; forcera icke de mindre begåfvade och
sporra icke de mera begåfvades ärelystnad; gör arbetet
till lust och icke till olust; gör eleven medveten
om sin solidaritet med klassen, skolan och fäderneslandet;
lär honom att älska Gud öfver all ting och
näst honom hans skapade verk, naturen, menniskorna,
djuren, växterna; lär honom det varaktigt stora, det
sant ädla, det ödmjukt renhjertade, det anspråkslöst
goda, – och om denna skola icke förmår utjemna
alla lifvets klyftor, eller besegra alla dess frestelser,
så har hon dock, så vidt jag vågar förutse, löst skolans
problem för det tjugonde seklet.
18 18/4 95.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>