- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 49:e årg. 1930 /
734

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Nr 31. 30 juli 1930 - Skolhygienisk kurs i Falun

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

734

SVENSK LÄRARETIDNING

Nr 31

Skolhygienisk kurs i Falun.

Sveriges folkskollärarinneförbund^
Skolhygieniska kurs har i år varit
förlagd till Falun. Kursen hölls den 10-
26 juni och ett trettiotal lärarinnor
från olika delar av landet deltogo.

Vid kursens öppnande hälsade fröken
Bertha Pettersson såsom representant
för »S. F.» i Falun deltagarna
välkomna, varefter ordföranden i »S. F.»,
fröken Gerda Nystedt, förklarade kursen
öppnad. Hon erinrade därvid om att
denna Skolhygieniska kurs är den 3 :e
som »S. F.» anordnar, och hon var
övertygad om att den i likhet med de
föregående skulle bli deltagarna till
stor nytta. Fröken Nystedt uttryckte
sin glädje över att kursen erhållit så
goda föreläsare och ledare och riktade
några välkomstord till dessa.

Kursen omfattade åtta föreläsningar
i skolbarnshygien av med. dr Gustav
Nylin, sex föreläsningar i sexuell hygien
av med. dr Alma Sundqvist, ett
föredrag över ämnet »Skollokalernas hygien
särskilt med hänsyn till landsbygdens
förhållanden» av förste
provinsialläkaren i Kopparbergs län, med. dr
Tidmark samt trettiofyra timmars Röda
korskurs. Denna leddes av Röda
korssystern fröken Zelma Schröder och
omfattade teoretisk och praktisk
undervisning i hemsjukvård samt första
behandlingen av olycksfall.

Dr Nylin uppdelade sina
föreläsningar i fyra grupper: 1) Skolålderns
fysiologi, 2) De viktigaste dragen av
skolålderns patologi, 3) Hur de
socialhygieniska förhållandena påverka barnen i
skolåldern och 4) Hur det
Skolhygieniska arbetet bör organiseras och
bedrivas.

I föreläsningar om skolålderns fysiologi
påpekade talaren, att läraren i sin iver att
meddela kunskaper kanske ej märker, att elevens
rygg kroknar, och att en blek, hopsjunken,
mager stackare lämnar skolan. Skolan måste
se som sitt mål, att harmoniskt utveckla
individen. Hälsa först - sedan fostran måste då
bli dess lösen.

Skolan beskylles ofta för att inverka
hämmande på barnens tillväxt. Under året
tillväxa barnen periodiskt. I perioden aug.-nov.

öka de i allmänhet starkt i vikt, medan
längdtillväxten då är ringa. Våren medför stark
ökning i längd, medan viktökningen då är
föga märkbar. Samma är förhållandet under
sommaren. Längdökningen anses bero på solljusets
ökade inverkan under vår och sommar. Kroppen
är ej i stånd till viktökning samtidigt. Den
dåliga viktökningen på våren är alltså fullt
fysiologisk och kan ej skyllas på skolan. En
ökad arbetsbörda och examens j akt på våren
måste dock givetvis anses förkastligt.

Den andra gruppen av dr Nylins
föreläsningar behandlade de viktiga
dragen i skolålderns patologi, närmast
då de sjukdomar, som mest kunna
intressera lärarna.

Tal. framhöll, att en läkare med några
hundra barn om hand ej genast kan
uppmärksamma ett sjukt barn. Lärarkåren har här en
stor uppgift att fylla genom att ge akt på
barnen och vid första misstänkta
sjukdomssymptom skicka dem till läkaren. Det blir då
av största vikt, att lärarna äga någon
kännedom om de vanligaste förekommande
sjukdomarna och deras symptom.

Dr Nylin gav en ingående redogörelse för
tuberkulosen, dess olika stadier och former.
Särskilt betonades vikten av att sjukdomen
häves redan i första stadiet. Det
möjliggöres ofta genom ändring i skolarbetet och
för-bäf rad hygien.

De epidemiska sjukdomarnas härjningar i
skolorna skulle även till största delen kunna
förhindras, om lärarna såge upp med
ele-\erna, så att ingen sjuk går omkring och
smittar andra. Tal. gav en beskrivning på de
vanligaste epidemisjukdomarna, deras symptom
och förlopp.

»Barnet som inte kan sitta stilla i skolan»
ägnades särskild uppmärksamhet. Tal.
betonade vikten av att lärarna grundligt forska
efter orsaken och behandla barnet psykologiskt.

»Hur de socialhygieniska
förhållandena påverka barnen i .skolåldern» var
det tredje ämnet för dr Nylins
föreläsningar.

Barnens hälsa äventyras ofta i hemmen,
delvis beroende på sociala missförhållanden,
såsom fattigdom, dåliga bostäder, bristande
personlig hygien m. m. Genom moderns
förvärvsarbete kan barnen ofta ej lämnas den vård
och tillsyn, som de behöva. Otillräcklig sömn,
för litet söl och frisk luft, kaffe på fastande
måge o. s. v. inverkar även menligt på
barnens hälsa. En rätt sammansatt föda är av
största vikt för barnen.

Tack vare ett mångårigt, ihärdigt arbete
står spädbarnsvården högt i Sverige.
Föräldrarna lämna dock ofta hälsovårdens princi-

per åsido vid barnens inträde i lekåldern. Det
Skolhygieniska arbetet blir då av desto större
vikt. För att detta arbete skall bli effektivt
fordras god organisation och riktiga metoder.

Hur det Skolhygieniska arbetet bör
organiseras och bedrivas behandlade dr Nylin i sina
sista föreläsningar. Ett exempel på hur detta
arbete kan ordnas både i stad och på land är
Spånga. Då Spånga distrikt omfattar skolor
av olika typ, har det Skolhygieniska arbetet
måst läggas olika inom dem. De större
skolorna ha försetts med god teknisk utrustning för
både tandläkaren och läkaren, medan man för
de mindre skolorna anskaffat en s. k.
»undersökningslåda», som läkaren medför vid sina
besök. Man har särskilt beflitat sig om att
skaffa fullt tillförlitliga vägnings- och
mätningsapparater.

Mätning och Vägning av samtliga skolbarn
sker nämligen 3 gånger om året, i sept.,
januari och maj. Dessa undersökningar få
betydelse endast då resultaten jämföras med s. k.
standardtabeller, där det för olika åldrar och
kön anges den vikt barnen böra ha vid en viss
längd. Dr Ljunggren har ju som bekant
upp-lättat sådana tabeller för Sverige.

För att läkaren skall kunna bedöma barnet
i den miljö där det lever, är en s. k. social
undersökning av största betydelse. Denna
undersökning leder klassläraren. Genom att
ifylla formulär, få hemmen ge uppgifter om
barnets levnadsförhållanden. Läraren meddelar
även sina iakttagelser av barnet. Läkaren får
härigenom uppgifter om t. ex. bostaden,
barnets sömn, födan - dess sammansättning
m. m.

Dr Nylin betonade åter vikten av att
skolläkaren samarbetar med lärarkåren och med
hemmen för den allmänna hygienens höjande.

Dr Alma Sundqvist gav i sin
föreläsningsserie om sexuell hygien en
redogörelse för de biologiska fakta, varpå
det sexuella livet vilar.

Talarinnan redogjorde även för en del
rashygieniska spörsmål samt för
könssjukdomarna, deras symptom, utveckling och behandling.

Hur det sexuella livet gestaltar sig för en
människa bestämmer i hög grad hennes
livslycka och livsinnehåll. Det sexuella livet är
alltså av största betydelse för såväl
individen som för släktet. På detta område begås
en mängd missgrepp. Ingen ser väl så många
exempel härpå som läkaren. Då är det i
allmänhet för sent att komma med goda råd.
Ungdomens fostrare, främst föräldrar och
lärare måste känna ansvaret i denna sak. De
unga måste i tid få den kunskap och ledning
de ha rätt att fordra. Grunden till den
sexuella fostran lägges i hemmen, men skolan bör
bygga vidare. Den har ej endast att ge
biologiska fakta - den måste hos de unga skapa
en stark ansvarskänsla inför det sexuella
livet. Skolan bör även bibringa kunskap om
lagstiftningen på detta område.

Vid kursens avslutning uttalades ett
varmt tack till kursens ledare och till
styrelsen för »S. F.» som i samråd med
Svenska Eöda Korset anordnat kursen.

Stöd S. A. F: s
jubileumsfond!

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:49:47 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1930/0742.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free