- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 48:e årg. 1929 /
34

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

34

SVENSK LÄRARETIDNING.

Nr 2

rätta sina upplevelser från pojkåren. Det rör sig oin pojkstreck i den gamla vanliga stilen med krämarstadens dryga och självgoda medborgare, men mest sysslar han dock med sin morbror Pott. Som översättaren i förordet framhåller, torde dock morbror Andreas vara identisk med författaren själv och Kasper Pott med Brinckmans egen morbror. Framställningens friskhet och omedelbarhet vittnar om förstahandskänne-dom.

Någon sammanhängande berättelse av Morbror Kaspers liv ger förf. inte, utan det blir en samling pojkäventyr, där morbrodern på ett eller annat satt spelar huvudrollen. Det ar med gott humör och verklig bravur som han berättar sina barndomsminnen för oss, och man har sannerligen inte tråkigt i hans sällskap. Intressantast äro hågkomsterna från den s. k. fransmannatiden, då franska trupper under Napoleonkrigen intagit Rostock. Den levande skildring man får av Rostock vid 1800-talets början förhöjer bokens värde i avsevärd grad.

Brinckmans andliga släktskap med Fritz Reuter ar synnerligen påtaglig. Man kommer under läsningen att tänka på »Livet på landet», och onkel Kasper Pott påminner mycket om onkel Bräsig, ehuru de till sittt verksamhetsområde äro varandras motsatser.

Att Brinckmans arbeten sa länge le-

Tre värdefulla nyheter för lärarna

Rektor Ivar Sefve

Den nya läroverksorganisationen

Dess innebörd och utformning.

Haft. kr. i:-. (Norstedt) En bok som alla lärare böra skaffa sig. Oumbärlig bi. a. när det gäller att ge eleverna och deras målsmän råd och anvisningar vid de tillfällen då eleverna ämna övergå till läroverk eller dyl. skolor.

Handledning för lärare]

vid nykterhetsnnder-

visningen

På Kungl. Maj:ts uppdrag utgiven av Kungl. Skolöverstyrelsen

Red. Kommitté: Thorild Dahlgren, Karl Nordlund,

Binär Sjövall

Haft. kr. 1:70; klotb. 2:50. (Norstedt) Oumbärlig for varje lärare.

Lars Hofstedt

Folkskolinspektör i Göteborg

Exempelsamling för Huvudräkning

i folk- och fortsättningsskolor. Haft. kr. o: 80. (Norstedt)

Svenska Bokförlaget P. A. Norstedt & Söner Albert Bonnier

vät kvar i glömskan torde bero på att de äro skrivna på ett språk, som ansluter sig till den dialekt, som talas i Rostock, framhåller översättaren. Reuter förstod att använda ett språk, som mera anslöt sig till rikstyskan, och detta lär vara anledningen till att hans arbeten ha vunnit större uppskattning. Man håller visst nu på att omarbeta Brink-mans böcker till ett för rikstyskarna mera förståeligt språk.

Översättaren har säkerligen haft stora svårigheter att bekämpa, men han har löst sin uppgift på ett förtjänstfullt sätt. När man lägger boken ifrån sig, ar det i känslan av att man varit i trevligt sällskap och att man inte har något emot att förnya bekantskapen med den plattyska författaren.

’Nils Wikström.

Vad kan en nutidsmänniska tro? Av

Bruce Barton. Översättning av G- Hertz-man-Ericson. Bokförlaget Natur & Kultur.

Bruce Barton, förf. till Mannen som ingen känner, ar tydligen en av dessa amerikanare, som känna sig ha ett budskap till världen. Och visst präglas hans framställning i hög grad av att han ar amerikanare. Han har denna förbluffande rättframhet, som hör hans latituder till. Men det rymmes dock mycket av livsdugligt framtidssinne i hans gå-påarmannér, - kan läsaren tillägna sig aldrig sa litet därav, har boken ej varit förgäves. Ty aktuellt ar ämnet. Fråga vad en nutidsmänniska kan tro ar ett spörsmål till en och var. Vi ha ej växt ifrån den. Hur an den materiella världen fullkomnas, står frågan om tron kvar, tron i dess religiösa bemärkelse.

Kapitelrubrikerna äro ej flera an de gott kunna refereras, sa ser man genast, hur förf. lagt upp sitt ämne.

Han börjar med att fråga: Bor religionen avskaffas? Han fortsätter genom att gå kristendomen in på livet med spörsmålet: Har kyrkan gjort mera skada an nytta? Han spörjer vidare: Vilken ar den basta religionen ? Sedan komma tre kapitel till: Vilka få enkla ting kan en människa tro på? - Kyrkan, som ingen känner, och Tron, som försätter berg. -

Man får ihågkomma, att det ej ar en teolog utan en det praktiska livets man som för ordet. När han mellan de löpande bestyren fått tid över för sina böcker, har han mycket litet varit inställd på djupsinniga resonemang. Man skall alltså ej vänta någon i vanlig mening apologetisk avhandling. Men han har fasta hållpunkter ändå. Han har haft sitt eget behov av klarhet över nuet och framtiden. Han har haft en betydande fond av religions- och profan-historisk beläsenhet att hämta exempel och synpunkter ifrån. Han har slutligen haft en lycklig gåva att i konkreta bilder och uttryck kläda sina slutsatser. Man läser därför hans bok med ett in-

tresse, som det ej kräver ansträngning att hålla vaket, utan som självt väcker. Det ar kanske ej sa mycket i boken, som ar direkt tillämpligt vid undervisningen i skolan. Men den ar därför ej betydelselös för en lärare. Den ger vyer och inriktning.

B. E.

Nytt i bokhandeln.

P. A. Norstedt & Söners förlag:

Nya läroverksstadgan jämte undervisnings-planer, utgivna av B. J .-sort Bergqvist och Harald Wallin. Kr. 7: 50.

Den nya läroverksorganisationen, dess innebörd och utformning av Ivar Sefve. Kr. l: -.

Handledning för lärare vid nykterhetsunder-visningen, på k. m:ts uppdrag utgiven av Kungl, skolöverstyrelsen. Kr. l: 70.

Grunddragen av det svenska statsskickets "historia av Nils Herlitz. Kr. 9: -.

Wahlström & Widstrands förlag:

Nusvensk ordbok av Olof östergren. Haft. 35. Kr. 2: -.

Bröderna Lindströms förlag:

Jeremias ~bok III av Jeremias i Tröstlösa. Kr. 5 : -.

Lärarutbildningen i Danmark. Danmark har årligen bruk för 500 nya se-minarieutbildade lärare, men under de tre senaste åren ha årligen 650 utexaminerats. Undervisningsministeriet har nu enligt Sydsv. Dagbl. ingripit och företager just en undersökning om alla sysslolösa lärares förhållanden. Statens inspektör över seminarieundervisningen, professor N. A. Larsen, har uttalat som sin åsikt, att det bästa vore att liksom i Norge stänga seminarierna för en tid, inte som i Norge under två ar utan endast under ett.

# o ref.

Folkskollärarnas tillsättningsfråga.
(Ett exempel på »föräldraintresse» och ett krav.
Det var nyligen en snäll farbror, som yttrade sig i ovan angivna iråga och uttryckte sig - f. ö. mycket vackert - om föräldrarnas rätt att havda sina intressen härvidlag. Naturligtvis har han rätt till stor del.
Men läs det här och döin själv! Det passar bra som ett prov på vår, de unga och arbetslösa lärarnas, lott, sådan den i en vidrig verklighet ter sig!
Alltså: en lärare X sökte en Ordinarie plats i en till hans skoldistrikt angränsande socken i byn A. Platsen hade endast lockat tre sökande, fastän den låg en mil från en av rikets största städer, fastän skolformen var (och ar) den näst bästa, B l, och fastän t. ex. bostaden var utmärkt. Varför -sökte inte flera ? undrar någon. Jo, den var bara annonserad i Post- och Inrikes tidningar. Skolrådet var inte skyldigt till mer, och ev. läsare av notis-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:48:52 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1929/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free