- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 47:e årg. 1928 /
628

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

628

SVENSK LÄKARETIDNING.

Nr 34

föreståndarinna ivdd kommunal mellanskola och kommunal flickskola.

4. Där (for–––––-1,000 kronor.

§ 46.

Pensionsåldern ar

65 ar (för manlig befattningshavare vid kommunal mellanskola och kommunal flickskola samt for dövstumpräst,

60 ar iför annan ’befattningshavare. § 47.

For hel tjänstpension erfordras

30 t j anstår iför kvinnlig befattningshavare vid kommunal mellanskola eller kommunal flickskola,

33 t j anstår ,för annan befattningshavare.

§ 60.

Tillstånd for befattningshavare att Qvarstå i befattningen efter uppnådd pensionsålder må av huvudmannen beviljas endast under förutsättning, att det tillstyrkts, beträffande beifattnings(ha<vare vid högre lärarinneseminariet, ifalkskolseminärium, småskolseminiarium, högre folkskola, kommunal mellanskola, kommunal (flickskola, (folkhögskola, skyddshem, enskild läroanstalt, som tjänar samma ändamål som småskolseminarium eller skyddshem, av staten inrättad eller understödd anstalt for vård eller undervisning av blinda, dövstumma, sinnesslöa eller vanföra, anstalt eller seminarium, som oniföirmäles i § 41 i) ävensom döivstumpräst av skolöverstyrelsen samt beträfifande annan befattningshavare av vederbörande iMkskolinspektör.

Övergångsstadganden.

I. a) Vid tillämpning–––––-detta reglemente.

b) Om lärarinna - - - till pensionsåldern.

II. Vad i - - - Hettans pensionskassa.

12. Den, som den l mars 1927 var anställd såsom ordinarie ämnesläraire vid kommunal mellanskola och på grund av skolans ombildning till allmänt läroverk varder till läroverket överflyttad såsom ladjunkt eller ämnes! ar a rinna, iskall under tiden for innehavandet av nämnda tjänst i pensionshänseen-de fortfarande tillhöra statens pensionsanstalt; åliggande det läraverkets rektor att beträffande sådan lärare lämna pensionsanstalten de uppgifter och vidtaga de åtgärder (for pensionsavgifters erläggande och redovisande, som anstalten pMordrar, samt i övrigt fullgöra de skyldigheter, som enligt § 11 och § 21 mom. 2 åligga huvudman, dock att i ifråga såväl om meddelande av avsked som om prövande av ansökning om ratt att kvarstå i tjänst skall galla vad därom ar särskilt stadgat. For adjunktskoimpetent manlig sådan lärare skall tjänstpensiqnsunderlaget utgöra 4,000 kronor.

13. Om huvudman »for kommunal ’flickskola reglerar befattning enligt § 5 och anmäler densamma före den l januari 1931 iför beredande av pensionsrätt åt innehavaren, skall engångsavgiften ej utgå med högre ’belopp an det, iför vilket huvudmannen enligt § 9 må uttaga ersättning genom lönavdrag av befiatt-ningsihavaren.

14. Erhåller lärarinna vid kommunal flickskola pension från annan pensionsinrättning an lärarinnornaiS pensionsanstalt och har hon jämväl elf ter inträdet i lärarinnornas pensionsanstalt varit delägare i pensionsinrätt-ningen, samt denna ,för henne uppburit statsbidrag, skall henne irån statens pensionsanstalt tillkommande1 pension i motsvarande man minskas, dock att härvid ej tages hänsyn till större del av den andra pensionen an den, som grundas på statsbidrag och de for detsammas erhållande erforderliga minimi-avgifteir.

Denna kungörelse länder till efterrättelse från och med den l juli 19;2i8. Det alla, som vederbör etc. GUSTAF.

N. J. F. Almkvist.

dagen.

Småskolsemina-rierna.

Deri förnyade utredningen. II.

Sedan vi i nr 33 återgivit skolöverstyrelsens redogörelse för landstingens krav på ersättning för småskolseminariernas lösa och fasta egendom såsom villkor för att staten skulle få övertaga dessa seminarier, skola vi nu övergå till

Skolöverstyrelsens yttrande rörande berörda krav.

Efter att hava erinrat, att överstyrelsen i sin utredning av den 23 juni 1927 beträffande landstingens krav på ersättning för den egendom, som vid småskolseminariernas förstatligande skulle överlämnas till staten, ställt sig helt refererande och vid beräkningen av engångskostnaderna för reformens genomförande räknat med de summor, som av landstingen preliminärt blivit begärda - detta dock endast i de fall, då det verkligen skulle bliva fråga om inköp av hus m. m., som bleve erforderliga for genomförande av den uppställda planen - yttrar överstyrelsen sig om

a. Seminarier, som skulle nedläggas.

Om dessa säger överstyrelsen med rätta:

Även av de nn föreliggande yttrandena framgår, såsom förut anförts, att av åtskilliga landsting ersättning för fast och los egendom blivit begärd i sådana fall, där seminariet skulle nedläggas och staten sålunda ej hava behov att inköpa egendomen. Det måste sagas vara svårt att kunna angiva någon real synpunkt, som skulle kunna motivera ett sådant ersättningskrav från landstingens sida. Staten torde i fall sådana som de nu åsyftade rimligen icke böra sträcka sig längre an att övertaga kostnaderna for den övertaliga lärarpersonalen och befria landstinget från alla övriga utgifter för lärarutbildningen, allt under det landstinget har fri dispositionsrätt över sin egendom till eget bruk eller till försäljning.

b. Seminarier, som skulle övertagas av staten.

1. Ytterligare förhandlingar nödvändiga.

Härom anför överstyrelsen:

Vad därefter beträffar de fall, då staten skulle hava ett verkligt intresse av att få övertaga de nuvarande seminariebyggnaderna m. m., sa hava, en-

ligt vad som likaledes framgår av ovan lämnade redogörelse, landstingen i stort sett alltjämt vidhållit sina tidigare uppställda krav på statsinlösen av denna . egendom. Ingen torde vilja bestrida vederbörande landsting dess rätt att självt bestämma, huruvida det vill behålla och för något annat ändamål disponera sin seminariebyggnad, kostnadsfritt överlåta densamma eller försälja den till staten. Först vid de närmare förhandlingar, som från statens sida komma att föras med vederbörande landstings förvaltningsutskott, torde det kunna bliva klart, hur landstingen slutligen komma att ställa sig i nämnda hänseende.
2. Landstingens bristande motivering for sina ersättningskrav.
Utan att vilja på något sätt föregripa dylika förhandlingar, fortsätter överstyrelsen, finner sig överstyrelsen endast böra till närmare belysning av detta spörsmål framhålla vissa synpunkter, som enligt överstyrelsens mening hittills blivit allt för litet beaktade vid behandlingen av detsamma. Då landstingen beslutat sig för att med nej besvara k. m: ts i remissen den 8 augusti 1927 framställda fråga, huruvida landstinget vore villigt att till staten kostnadsfritt med äganderätt överlåta den till landstinget hörande, för småskollärarutbildningen avsedda fasta egendomen, ar det påfallande, att detta i de flesta fall skett utan ens något allvarligare försök att mera allsidigt utreda denna fråga från ekonomiska synpunkter med hänsyn till det verkliga läget och konsekvenserna på något längre sikt. Endast i ett eller ett par fall har man varit inne på det spår, som givetvis måste följas, i fall klarhet skall vinnas därom, på vilken sida den verkliga vinsten kommer att ligga vid statens övertagande av landstingsseminarierna. Överstyrelsen åsyftar närmast det av Västernorrlands län gjorda uttalandet, att »landstinget vid värderingen tager tillbörlig hänsyn till den lättnad i landstingets utgifter, som blir en följd av statens övertagande av småskolsemina-riet».
3. Skolöverstyrelsens ekonomiska
utredning.
Om landstingen sålunda med det nämnda undantaget synes hava vid upprättandet av sina ersättningskrav alldeles underlåtit att taga hänsyn till de högst betydande lättnader i deras årliga utgifter, som skulle komma dem till godo, har däremot skolöverstyrelsen å sin sida, -såsom tillbörligt ar, hållit dem dessa lättnader starkt för ögonen.
Kalkyleras något närmare över dessa lättnader, säger överstyrelsen, och följes tanken på hänsynstagande till dessa lättnader fullt ut, ställer sig saken på följande sätt.
Såsom av redogörelsen i det föregående framgår, anse landstingen och öv-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:47:56 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1928/0636.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free