- Project Runeberg -  Svensk Läraretidning / 22:a årg. 1903 /
390

(1891-1933)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - N:r 22. (1,118.) 4 juni 1903 - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

390

SVENSK LÄRARETIDNING.

.N:r 22

Under diskussionen ställde sig flera
talare på inledarens ståndpunkt,
hvarvid särskildt betonades den vinst, som
låge däri, att man finge bättre tid och
sålunda kunde- genomgå kurserna
fylligare, samt att de tysta öfningarna
nästan bortfölle. Inledaren hade själf
i ett tio-tal år följt en i hufvudsak
liknande anordning och funnit den utmärkt.
Han önskade, att så många som möjligt
skulle göra försök för att till nästa år
hafva hämtat någon erfarenhet.

Men förslaget hade också energiska
motståndare. Af dessa påpekades bland
annat den fördel, som ligger däri, att
barnen enligt nuvarande kursfördelning
i geografi alltid först finge lära känna
sitt eget land. Äfven då det gäller
naturläran, är det en fördel att lägre
afdelningen alltid läser det lättaste: om
växterna och djuren. En förändring,
som kanske alls icke gjorde skäl för
namnet förbättring, kunde lätt fördröja
åstadkommandet af en verklig sådan.
Då det stora barnantalet,är det svåraste
hindret, borde man i stället med all kraft
arbeta på dess nedbringande, t. ex. genom
förändring af litt. E (och C) till B.

Någon resolution antogs ej, men
allmänna meningen tycktes vara, att en
sammanslagning vore önskvärd i
kristendom och historia, olämplig i geografi
och naturkunnighet, i räkning lika
omöjlig som obehöflig.

Samma fråga förelåg till behandling
vid Ronnebykretsens möte i Kallinge
den 22 maj. Inledare var
folkskolläraren P. Persson i Persborg. Efter en
längre diskussion enade sig kretsen om
följande uttalande:

Kretsen hemställer till centralstvrelsen för
S. A. F.,

att den ville på sätt, den finner lämpligast,
arbeta för, att skolformen litt. E måtte
normeras såsom den för landsbygden
lämpligaste ;

att särskild kurs för denna skolform
uppställes;

att själfva undervisningsgången ordnas
så, att läraren får omedelbart undervisa
hvarje barn, och de tysta öfningarna
betydligt inskränkas; samt

att modersmålet och räkning i dessa
skolformer måtte få mera tid sig* tillmätt än nu
är fallet.

Vid Västra Gestrikslandskretsens möte
i Sandviken den 23 maj inleddes
diskussionen öfver den för landsbygdens
skolor lämpligaste skolformen af
folkskolläraren C. E. Malmgren i Storvik,
hvilken för sin del afgjordt ville
förorda litt. E. Denna skolform hade,
såsom i Svensk Läraretidning blifvit
påpekadt, vida bättre förutsättningar till
ett nöjaktigt resultat än skolor enligt
litt. C. Tal:n hoppades, att
vederbörande å landsbygden måtte rätt behjärta
den stora skillnaden mellan de båda
skolformerna samt inrätta skolorna så,
att litt. E blefve den förhärskande och
litt. C blott en undantagsform, såsom
ock normalplanen föreskrifver. Häri ut-

mynnade ock den därpå lifligt förda
diskussionen.

För frågans- fortsatta utredning beslöts
att hänskjuta den till en kommitté af
tre personer, hvartill utsagos hrr J.
Jonsson i Sandviken, C. E. Malmgren i
Storvik och Joel Malmström i Hästbo,
hvilka skola hafva sitt utlåtande färdigt
till höstsammanträdet, då kretsen skall
afgifva sitt svar.

Sydvästra Nerkes kretsförening
öfverlade yid, sitt möte i Svarta den 26 maj
om kurserna i katekes enligt litt. E i
normalplanen. Inledare var
folkskolläraren J. Mogren i Hasselfors.

Han framhöll,, hurusom kursfördelningén
för katekes i senaste normalplanen uti skolor
litt. E har ett allt annat än normalt utseende.
Katekesen har på läsordningen* fått sig
tillmätt icke mindre än 6 timmar i veckan. Efter
tre års läsning efter denna kursfördelning
hade resultatet visat sig klenare än förut,
då katekeskurserna varit fördelade så, att
alla barn samtidigt kunnat undervisas på
samma timme. Därför förordades nu, att
katekesen fördelades i kurser på följande
sätt:

Ena året läses från början till andra
artikeln, l:a och 2:a klasserna läsa då lilla
katekesen qcti bibelspråken (eller ock styckena)
3:e och 4:e klasserna läsa alltsammans;
andra året läses från andra artikeln till slut
(4:e och 5:e hufvudstyckena med den
inskränkning1, normalplanen medgifver), l:a
och 2:a klasserna läsa äfven då lilla
katekesen och bibelspråk (eller ock styckena),
3:e och 4:e klasserna alltsammans. Tredje
året lika med första o. s. v.

Genom denna anordning kunna alla barnen
hållas tillsammans i katekes, och följaktligen
behöfver tyst öfning aldrig förekomma under
kristendomstimmen. Dessutom inbesparas
tid. Läsordningen behöfver ej upptaga mer
än 2 timmar katekes, 2 biblisk historia och
l bibelläsning i st. f. normalplanens 9 timmar
kristendom.

Endast en talare ville behålla 1889 års
normalplans kursfördelning, men ingen
yttrade sig för nya normalplanens fördelning1.

Med 15 röster mot l beslöt mötet
uttala önskvärdheten af katekeskursernas
fördelning på sätt inledaren föreslagit.

Vandrande
skolkökskurser

pågå för närvarande i skilda delar af
landet. Hushållningssällskapen
understödja denna sak inom följande län:
Östergötlands, Kristianstads, Göteborgs,
Älfsborgs (såväl norra som södra
hushållningssällskapsområdet), Örebro och
Kopparbergs. I de flesta af dessa län
hållas årligen fyra kurser, hvardera om
6 veckor. Öfverallt mötas de med
intresse och visa sig fylla ett verkligt
behof, skrifves till Svensk Läraretidning.
Till skolkökskursen i Degerfors i Nerke
anmälde sig ej mindre än 42 elever,
hvadan två kurser måste anordnas. I
Bohuslän göres i år försök med
alternerande kurser: yngre flickor den ena
dagen och äldre den andra.

Soin grundval för arbetet i ’Bohuslän
hafva kommitterade efter förnyad gransk-

ning antagit ett förslag till program för
de vandrande skplkökskurserna. Då
nämnda program gillats äfven i norra
Älfsborgs, Östergötlands samt Örebro län
och äfven på andra ställen i vårt land
torde kunna tjäna till ledning vid
dylika kurser, återgifwes detsamma här.

Program för vandrande
skolkökskurser.

Under visning smal. . Dessa kurser äro
afsedda för landtbefolkningens döttrar,
såväl den själf ägande som torpare-,.
arbetare- och fiskarebefolkningen.
Undervisningens mål är att lära eleverna:

1) Bereda sund, enkel föda med
iakttagande af renlighet, sparsamhet och klok
uträkning.

2) Förvara kött, fisk, grönsaker, bär och
rotfrukter, svamp m. m. på ett enkelt,
billigt och ändamålsenligt sätt.

Som kurserna endast räcka sex
veckor, erhålla eleverna därunder ej
tillfälle till mycken öfning i matlagning,
utan afser undervisningen
hufvudsakligen att väcka dem till insikt om
vikten af kroppens ändamålsenliga näring
samt betydelsen af ordning,
arbetsamhet, renlighet för hälsans bibehållande
och för att tillvarataga och klokt
använda för landtbefolkningen tillgängliga
födoämnen, hvilka ofta genom
okunnighet förbises eller förfaras. Allt
öfverflöd bör omsorgsfullt undvikas.

Elevernas antal och ålder. Till hvarje
kurs mottagas 13, högst 16 elever i en
ålder af 13-16 år, eller eventuellt (om
alternerande klasser kom nia till stånd)
äfven 17-30 års ålder.

Kursafgift. Hvarje elev erlägger vid
kursens början en afgift af 5 kronor
och erhåller hvarje dag, utom lördag,
en enkel middag, vanligen två rätter,
samt till frukost l-2 tekoppar välling
af dietiskt haf rem j öl.

Elevernas arbete. Eleverna sysselsättas
gruppvis och omväxlande med middagens
beredning, alla därtill använda
materialier inköpas så vidt möjligt turvis af
eleverna, samt vägas eller mätas för att
middagskostnaden må kunna noga
beräknas i sin helhet och för hvarje
särskild person. Eleverna baka enkla
brödsorter och småbröd, bereda enbärs-,
socker- eller honungsdricka, tvätta de
handdukar och hufvuddukar de begagna, göra
inläggningar samt laga enkel sjukmat.
Lördagen användes hufvudsakligen för
grundligare rengöring af skåp och
redskap samt skolköket. Nödiga uppköp göras
turvis af eleverna och bokföras.

Lärobok. Hvarje elev bör vara försedd
med ett exemplar af »Kokbok för hem och
skola» (P. A. Norstedt & söners förlag,
pris 60 öre), och denna följes vid
undervisningen, hvarjämte de däftill
hörande 24 lektionerna helt eller delvis
genomgås.

Ordningsregler för eleverna. Eleverna
äro skyldiga att utföra allt det arbete
som ålagges dem af lärarinnan, däribland
äfven att biträda med upp- och
ned-packning af skolköksinventarierna samt

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Tue Dec 12 00:46:05 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/svlartid/1903/0396.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free